Moss | Område | Verket
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Moss | Område | Verket

    by Fredrik » 28 Apr 2022, 20:48

    Dette er en tråd for den pågående utbyggingen av Verket-området i Moss. Verket er et navn gitt til det tidligere industriområdet nord for Mosseelva i Moss sentrum. Dette er området hvor Peterson & Sønn holdt til på frem til konkursen i 2012.

    Planen er å utvikle området til en ny bydel med leiligheter, forskjellige kulturaktiviteter, kontorer og næringsarealer. Utbygger er Höegh Eiendom.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Annevanne » 28 Apr 2022, 21:12

    Fredrik wrote: 28 Apr 2022, 20:48 Dette er en tråd for den pågående utbyggingen av Verket-området i Moss. Verket er et navn gitt til det tidligere industriområdet nord for Mosseelva i Moss sentrum. Dette er området hvor Peterson & Sønn holdt til på frem til konkursen i 2012.

    Planen er å utvikle området til en ny bydel med leiligheter, forskjellige kulturaktiviteter, kontorer og næringsarealer. Utbygger er Höegh Eiendom.

    Image

    Image
    Jeg tror kvaliteten på prosjektet snakker for deg selv. Men jeg vil bare bemerke noe, det er noen vakre gamle fabrikk/havnebygninger som blir fullstendig stengt inne. Jeg tror at slik kveling av gamle bygg vil tilslutt gjøre at de føles malplassert og rivingslysten kan bli større i framtiden. Kanakje noen er enig, kanskje ikke. Uansett trist.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Fredrik » 28 Apr 2022, 21:20

    Annevanne wrote: 28 Apr 2022, 21:12 Jeg tror kvaliteten på prosjektet snakker for deg selv. Men jeg vil bare bemerke noe, det er noen vakre gamle fabrikk/havnebygninger som blir fullstendig stengt inne. Jeg tror at slik kveling av gamle bygg vil tilslutt gjøre at de føles malplassert og rivingslysten kan bli større i framtiden. Kanakje noen er enig, kanskje ikke. Uansett trist.
    De føles litt malplassert ut når man ser dem fra fjorden, men jeg tror de vil passe inn sett fra motsatt side; Her vil det nemlig bli anlagt et torg foran de gamle industrihallene.

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Annevanne » 28 Apr 2022, 21:24

    Fredrik wrote: 28 Apr 2022, 21:20
    Annevanne wrote: 28 Apr 2022, 21:12 Jeg tror kvaliteten på prosjektet snakker for deg selv. Men jeg vil bare bemerke noe, det er noen vakre gamle fabrikk/havnebygninger som blir fullstendig stengt inne. Jeg tror at slik kveling av gamle bygg vil tilslutt gjøre at de føles malplassert og rivingslysten kan bli større i framtiden. Kanakje noen er enig, kanskje ikke. Uansett trist.
    De føles litt malplassert ut når man ser dem fra fjorden, men jeg tror de vil passe inn sett fra motsatt side; Her vil det nemlig bli anlagt et torg foran de gamle industrihallene.

    Image
    Ok, jeg skal være rettferdig. Prosjektet ser bedre ut fra gateplan enn det gjør fra luften, men jeg mener enda at de kunne hatt like store bygg men mye mer stedstilpasset og enda vakrere.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Fredrik » 28 Apr 2022, 21:30

    Jeg vet ikke om du har vært der, men de ferdige delene oppleves faktisk ganske fine på gateplan. Jeg vil dog si at de byggetrinnene ut mot fjorden (som vises illustrasjonene i førsteposten) virker langt mindre urbane og virker som om er mer designet for å maksimere sikt og sol, så jeg er litt skeptisk til hvordan de blir.

    Her er et bilde jeg tok i 2020:

    Image

    Jeg anser fasaderekken på venstre side til å være relativt vellykket.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Annevanne » 28 Apr 2022, 21:37

    Fredrik wrote: 28 Apr 2022, 21:30 Jeg vet ikke om du har vært der, men de ferdige delene oppleves faktisk ganske fine på gateplan. Jeg vil dog si at de byggetrinnene ut mot fjorden (som vises illustrasjonene i førsteposten) virker langt mindre urbane og virker som om er mer designet for å maksimere sikt og sol, så jeg er litt skeptisk til hvordan de blir.

    Her er et bilde jeg tok i 2020:

    Image

    Jeg anser fasaderekken på venstre side til å være relativt vellykket.
    Jeg anser fasaderekken på venstre side til å være sånn 3/10 i rating, litt bedre enn andre prosjekter men personlig er det bare ikke bra nok etter min mening men det er helt greit at andre er uenige. Og nei jeg har ikke vært der så det er nok litt ulikt når man er der på ekte.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Fredrik » 07 May 2022, 14:09

    Et bilde som viser hvor langt de har kommet med stranda, hotellet og leilighetene på Verket Brygge.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen i Moss avis.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by KvikHalden » 07 May 2022, 18:21

    https://www.youtube.com/watch?v=pw4xUdw1jIg

    Her kan man se dronevideoen med nye strandparken osv.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by KvikHalden » 20 May 2022, 21:26

  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Område | Verket

    by Fredrik » 20 May 2022, 21:28

    Takk for oppdateringen. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest