Oslo | Område | Frysja
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 29 Apr 2022, 18:26

    Dette er en tråd for den pågående utbyggingen av Frysja-området i Oslo. Frysja ligger nord i Oslo, på grensen mot Maridalen. Planen er å utvikle området til en ny bydel med om lag 950 nye boliger.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 29 Apr 2022, 19:42

    Her er noen illustrasjoner av det siste kvartalet som har blitt lagt ut for salg innenfor Obos sine felt. Kvartalet vil ligge syd for allmenningen som går gjennom området. Det er tegnet av Arcasa arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Surbanpomp » 30 Apr 2022, 00:50

    Har klødd meg litt i hodet over noen av de prislappene OBOS har satt her.
    Jeg burde kanskje ha tatt turen på en visning i de høyeste etasjene før jeg skriver dette, men: dette er jo nedi bakken oppi Gokk!?

    Jo, jeg vet at det er nokså kort tid sentrum om man tar toget ... tar bare litt mer tid enn fra Lillestrøm :P
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 30 Apr 2022, 09:19

    Ja, det er ganske langt unna sentrum om du ønsker å ta deg dit. I tillegg må du bruke en humpete bussrute om du ikke velger tog fra Kjelsås.

    Jeg antar at appellen med området er nærheten til noe som kan minne om natur, nærheten til Nydalen (hvor mange jobber) samt at selve området vil ha noen urbane kvaliteter slik som f.eks. en kafé i ny og ne.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 30 Apr 2022, 10:04

    Arcasa arkitekter har sendt inn søknad om rammetillatelse for neste byggetrinn som vil ha adresse Frysjaveien 40. Byggetrinnet utgjør felt A i områdeplanen for Frysja. Det vil bli bygget i det sørvestlige hjørnet av området. Prosjektet vil inneholde 162 nye leiligheter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by KvikHalden » 30 Apr 2022, 12:28

    Tror jeg ville ruslet ned elva til Nydalen T-bane, Kjelsås har jo så sjeldne togavganger. Gøy at Nordmarka nå er definert som et område som "minner om natur" :D
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Surbanpomp » 30 Apr 2022, 14:50

    KvikHalden wrote: 30 Apr 2022, 12:28Gøy at Nordmarka nå er definert som et område som "minner om natur" :D
    Stå i kø rundt Sognsvann - nå også rundt Maridalsvannet!

    Når det gjelder prosjektet as such, så er det jo dette OBOS har gjort i alle år: utvikle hele områder til (drabant)bybebyggelse.
    (Edit: og når det gjelder Nydalen: Dette her reflekterer kanskje at Nydalen nå blir sett på som sentralt?)
  • johnk
    Posts: 20
    Joined: 16 Mar 2022, 21:40
    Has thanked: 3 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by johnk » 01 May 2022, 19:10

    Surbanpomp wrote: 30 Apr 2022, 00:50 Har klødd meg litt i hodet over noen av de prislappene OBOS har satt her.
    Jeg burde kanskje ha tatt turen på en visning i de høyeste etasjene før jeg skriver dette, men: dette er jo nedi bakken oppi Gokk!?

    Jo, jeg vet at det er nokså kort tid sentrum om man tar toget ... tar bare litt mer tid enn fra Lillestrøm :P
    Tipper en stor andel av kjøperne er 50+ fra omkringliggende som downsizer men ikke vil flytte langt. De har jo ganske mye å kjøpe for når de selger husene sine.
  • Eiriks1
    Posts: 2
    Joined: 02 May 2022, 12:49
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Eiriks1 » 02 May 2022, 12:52

    Vi (par i 30 årene) har vurdert å kjøpe en av disse leilighetene, og for vår del er det definitivt marka som trekker. Med jobb på Helsfyr og i Oslo sentrum bekymrer jeg meg imidlertid over det dårlige kollektivtilbudet. Men det må vel bygges ut med denne store veksten i antall boliger/mennesker? Noen som vet noe om dette?
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Surbanpomp » 02 May 2022, 15:29

    Eiriks1 wrote: 02 May 2022, 12:52 Vi (par i 30 årene) har vurdert å kjøpe en av disse leilighetene, og for vår del er det definitivt marka som trekker. Med jobb på Helsfyr og i Oslo sentrum bekymrer jeg meg imidlertid over det dårlige kollektivtilbudet. Men det må vel bygges ut med denne store veksten i antall boliger/mennesker? Noen som vet noe om dette?
    Godt spørsmål - eller, i hvert fall: det var et godt spørsmål for fem år siden.
    Har man kommet nærmere noe svar?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest