Oslo | Område | Frysja
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 02 May 2022, 18:29

    Eiriks1 wrote: 02 May 2022, 12:52 Vi (par i 30 årene) har vurdert å kjøpe en av disse leilighetene, og for vår del er det definitivt marka som trekker. Med jobb på Helsfyr og i Oslo sentrum bekymrer jeg meg imidlertid over det dårlige kollektivtilbudet. Men det må vel bygges ut med denne store veksten i antall boliger/mennesker? Noen som vet noe om dette?
    Det er mulig det er planlagt noen nye bussruter (slikt holder ikke jeg oversikt over), men det er ikke planlagt noen større infrastrukturbygging her. Bydelsutvalget i Nordre Aker har tidligere ytret et ønske om å se på en forlengelse av trikken fra Kjelsås til Frysja, men det ser ut til å ha blitt med tanken.

    Jeg er enig i at området trenger/fortjener noe mer, men problemet er bare det at det er det mange andre områder som gjør og samtidig som det ikke akkurat er flust med penger til prosjektene.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by KvikHalden » 02 May 2022, 23:07

    Får man ikke 10x større leilighet på Trosterud for samme pris, med t-bane, marka, utsikt osv.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Jørn » 02 May 2022, 23:57

    Som Fredrik sa, det er noe som har vært vurdert og også ligget i de langsiktige planene til Ruter, men det er nok av dyre prosjekter som står høyere på lista sånn som ny sentrumstunnel, trikk langs ring 2, trikk til Tonsenhagen osv.

    I tidligere tegning har Ruter trukket linja fra Kjelsås til Storo og deretter videre langs ring 3
    Image
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Surbanpomp » 03 May 2022, 00:17

    KvikHalden wrote: 02 May 2022, 23:07 Får man ikke 10x større leilighet på Trosterud for samme pris, med t-bane, marka, utsikt osv.
    Nå var jo prisene noe av det jeg reagerte på der, siden de liksom er nede i dumpa og ...

    Men at man får lavere kvmpris brukt i Groruddalen, er vel neppe noe sjokk. Jeg gjorde et Finn-søk på 100 kvm og opp, så på kartet og på at det skulle være nær Marka, og fant to stykker hvorav én solgt, begge ca femti år gamle.
    Den solgte har andre omsetninger i samme område for den som er interessert: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =255876469
    Denne er fortsatt til salgs: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =256532977
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 03 May 2022, 07:17

    Uten at jeg skal forsvare prisnivået her, så tror jeg at området sannsynligvis vil tilby et ganske andre bokvaliteter enn det som man får i de fleste av forstedene i Groruddalen. Her har man nærhet til butikker og cafeer på en helt annen måte. I tillegg skaper slike kvartaler (selv om de ikke er de beste her) en annen atmosfære enn frittstående punkthus og lameller som dominerer Groruddalen.
  • Eiriks1
    Posts: 2
    Joined: 02 May 2022, 12:49
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Eiriks1 » 03 May 2022, 23:43

    Takk for svar! Blir spennende å se hvordan man løser det etterhvert. Et annet alternativ er kanskje hyppigere togavganger i rushen?

    Ellers enig i at prisene er drøye. Leilighetene har også store vinduer med innsyn, kjøkken i stua, og området kommer til å være byggefelt i mange år fremover.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 04 May 2022, 07:42

    Eiriks1 wrote: 03 May 2022, 23:43 Takk for svar! Blir spennende å se hvordan man løser det etterhvert. Et annet alternativ er kanskje hyppigere togavganger i rushen?
    Først beklager at jeg det tok litt tid å godkjenne innlegget ditt. Jeg så det ikke før nå.

    Angående hyppigere avganger så tror jeg ikke det er mulig med noe særlig økning med dagens infrastruktur. Ut i fra hva jeg har forstått så tror jeg at man i dag bruker alt av kapasitet man har i området gjennom Gamle Oslo før Oslo S, som Gjøvikbanen må igjennom og. I tillegg er banen i seg selv enkeltsporet, noe som setter ganske store begrensinger for kapasiteten. Så jeg tror flere avganger må vente til etter at prosjektet i Brynsbakken er bygget (som ikke ser ut til å skje med det første) og at det har gjort andre utbedringer.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 06 Sep 2022, 17:33

    Det har nå blitt sendt inn et forslag til planforslag for utviklingen av Frysjaveien 29. Eiendommen ligger mellom Frysjaveien og Akerselva. Planforslaget åpner for å utvikle eiendommen med en ny blokkbebyggelse med til sammen 128 nye leiligheter. Grape architects har laget planforslaget.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Annevanne » 06 Sep 2022, 17:48

    Fredrik wrote: 06 Sep 2022, 17:33 Det har nå blitt sendt inn et forslag til planforslag for utviklingen av Frysjaveien 29. Eiendommen ligger mellom Frysjaveien og Akerselva. Planforslaget åpner for å utvikle eiendommen med en ny blokkbebyggelse med til sammen 128 nye leiligheter. Grape architects har laget planforslaget.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Ikke så verst. Et av de bedre prosjektene jeg har sett på noen uker. Litt mindre positiv til de frittstående byggene, men utenom det er det ikke så ille. Det jeg savner i nye prosjekter som dette med flittig bruk av tegl, er buer. Trenger ikke bare være buer, men noen hadde vært fint slik at ikke alt blir så firkantet. Men som sagt jeg er ikke negativ til dette.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Frysja

    by Fredrik » 06 Sep 2022, 17:53

    Jeg er enig. Jeg synes det fremstår som ganske attraktivt på illustrasjonene, men så bare håper jeg at detaljene ikke prosjekteres ut (fordi da vil det bli langt kjipere).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests