Moss | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 05 May 2022, 07:39

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Moss.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 07 May 2022, 12:06

    Det har nå blitt sendt inn et revidert planforslag for reguleringen av Sterudkvartalet i Kongens gate 17 i Moss sentrum. Kvartalet avgrenses av gatene Kongens gate, Skoggata, Svaebakken og Gregers gate. Området består i hovedsak av en ubebygd grussplass i dag etter at de tidligere trehusene mot Skoggata ble revet for noen år siden. Planforslaget åpner opp for å utvikle området med det som blir beskrevet som et storkvartal med en variert og bymessig bebyggelse. I planforslaget heter det at 50% til 85% av de foreslåtte arealene skal brukes til bolig.

    Planforslaget er laget av Nsw arkitektur på vegne av Oslo House Property Development.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by KvikHalden » 05 Jun 2022, 19:24

    Andre tårnet på prosjektet Tribunen har nådd full høyde

    Image2022-06-05_07-21-12 by André Wauthier, on Flickr
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by KvikHalden » 18 Jun 2022, 20:11

    Prinsens gate 5, nye fasader og påbygg:

    Image2022-06-18_08-05-21 by André Wauthier, on Flickr
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Aug 2022, 21:06

    Det har nå blitt sendt inn et planinitiativ for å regulere det som blir kalt for Moss knutepunkt. Knutepunktet er tenkt bygget på arealene som ligger rundt den fremtidige Ski stasjon. Området er tenkt å utvikles til å inneholde en blanding av boliger og kontorarealer. Den nye bebyggelsen er planlagt i høyder fra fire til syv etasjer. Det er Bane Nor eiendom i samarbeid med selskapet Sjøsiden Moss as som står bak planene. De har engasjert arkitektkontoret Arkitema til å bistå med planarbeidene.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Aug 2022, 01:04

    Fredrik wrote: 28 Aug 2022, 21:06 Det har nå blitt sendt inn et planinitiativ for å regulere det som blir kalt for Moss knutepunkt. Knutepunktet er tenkt bygget på arealene som ligger rundt den fremtidige Ski stasjon. Området er tenkt å utvikles til å inneholde en blanding av boliger og kontorarealer. Den nye bebyggelsen er planlagt i høyder fra fire til syv etasjer. Det er Bane Nor eiendom i samarbeid med selskapet Sjøsiden Moss as som står bak planene. De har engasjert arkitektkontoret Arkitema til å bistå med planarbeidene.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Altså jeg mener planene snakker for seg selv.
    Men utenom det, er det noen som vet om det finnes en logisk grunn på at man absolutt aldri velger å ha noenlunde symmetrisk vindusplassering? Altså selv sovjetblokker har ofte symmetrisk vinduplassering, synes det er veldig rart. Da mener jeg spesifikt på boligbyggene.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Aug 2022, 13:30

    Annevanne wrote: 29 Aug 2022, 01:04 Altså jeg mener planene snakker for seg selv.
    Men utenom det, er det noen som vet om det finnes en logisk grunn på at man absolutt aldri velger å ha noenlunde symmetrisk vindusplassering? Altså selv sovjetblokker har ofte symmetrisk vinduplassering, synes det er veldig rart. Da mener jeg spesifikt på boligbyggene.
    Det gjør i hvert fall arkitekturen mer fleksibel og gjør at man kan plassere vinduene der hvor hvert enkelt rom behøver det. Samtidig er det vel også et ønske om å få byggene til å fremstå moderne.

    Uansett ville ikke jeg lagt for stor vekt på utformingen av enkeltbyggene; I slike storprosjekter så fokuserer man gjerne mer på plasseringen og størrelsen på byggene såpass tidlig i prosessen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Aug 2022, 14:23

    Fredrik wrote: 29 Aug 2022, 13:30
    Annevanne wrote: 29 Aug 2022, 01:04 Altså jeg mener planene snakker for seg selv.
    Men utenom det, er det noen som vet om det finnes en logisk grunn på at man absolutt aldri velger å ha noenlunde symmetrisk vindusplassering? Altså selv sovjetblokker har ofte symmetrisk vinduplassering, synes det er veldig rart. Da mener jeg spesifikt på boligbyggene.
    Det gjør i hvert fall arkitekturen mer fleksibel og gjør at man kan plassere vinduene der hvor hvert enkelt rom behøver det. Samtidig er det vel også et ønske om å få byggene til å fremstå moderne.

    Uansett ville ikke jeg lagt for stor vekt på utformingen av enkeltbyggene; I slike storprosjekter så fokuserer man gjerne mer på plasseringen og størrelsen på byggene såpass tidlig i prosessen.
    "Form skal følge funksjon", gir mening fra det ideologiske perspektivet åpenbart. Nesten dumt spørsmål av meg.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by KvikHalden » 13 Sep 2022, 19:25

    Rabekkgata:

    Image2022-09-12_04-52-26 by André Wauthier, on Flickr
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Moss | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 22:02

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest