Stavanger | Prosjekt | Nytorget
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Fredrik » 07 May 2022, 18:31

    Dette er en tråd for den planlagte utviklingen av Nytorget samt området rundt i Stavanger. Torget ligger ved Petrikirken i sentrum. Intensjonen er at det nye Nytorget skal stå være ferdig før byjubileet i 2025.

    Ghilardi+Hellsten Arkitekter og Karres en Brands Landskapsarkitekter ble i 2019 kåret til vinneren i konkurransen for utformingen av området og de videre planene tar utgangspunkt i dems forslag. Disse illustrasjonene viser vinnerforslaget.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Fredrik » 07 May 2022, 18:46

    Her er noen nye illustrasjoner som viser planlagt utviklingen av det som kalles for felt C11. Feltet utgjør bygget der hvor Metropolis Stavanger holder til i dag, som er byens gamle politikammer. Planen er å rive bygget til fordel for et nybygg som blant annet vil huse Mediebyen Stavanger.

    Planforslaget er laget av Ghilardi+Hellsten Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Planforslaget kan sees i sin helhet her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Fredrik » 11 Jul 2022, 11:52

    Planforslaget for felt C11 ligger nå ute til offentlig ettersyn. Frist er satt til den 31. august for å komme med innspill. Her er noen flere illustrasjoner av planene:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannnonsen på nettsiden til Stavanger kommune.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Annevanne » 11 Jul 2022, 12:53

    Fredrik wrote: 07 May 2022, 18:46 Her er noen nye illustrasjoner som viser planlagt utviklingen av det som kalles for felt C11. Feltet utgjør bygget der hvor Metropolis Stavanger holder til i dag, som er byens gamle politikammer. Planen er å rive bygget til fordel for et nybygg som blant annet vil huse Mediebyen Stavanger.

    Planforslaget er laget av Ghilardi+Hellsten Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Planforslaget kan sees i sin helhet her.
    Det er morsomt at vi river noe stygt bare for å bygge noe som er enda verre.

    Det er ikke et snev av stedstilpassning og det er ikke tatt noen hensyn til omgivelsene. Direkte trist forslag.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Fredrik » 30 Mar 2023, 09:49

    Her er noen nye illustrasjoner som har blitt sendt inn i plansaken. Fylkesutvalget i Rogaland kom med en innsigelse mot høydene og volumene i det forrige utkastet. Planene har derfor blitt redusert i et forsøk på å imøtekomme det, noe disse nye illustrasjonene viser.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Annevanne » 30 Mar 2023, 10:13

    Enda patetisk stygt (og ja det er rett betegnelse), jeg er glad i Stavanger og dette er kriminell handling mot byen. Modernisme er noe du gjør mot andre, arkitektene et tydeligvis mer interessert i å fremme sin egen preferanse for stygghet enn å bygge noe fint midt i sentrum.
  • FredØx
    Posts: 57
    Joined: 19 Feb 2023, 19:11
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 13 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by FredØx » 31 Mar 2023, 22:42

    Jeg synes dette er penere en det gamle politihuset som står på tomten nå. Blir et lysere og luftigere preg i området. Innvendig er ofte slike moderne bygg meget vakre og behagelige. Utsiden har forbedringspotensial, men er ikke det verste jeg har sett.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Annevanne » 01 Apr 2023, 15:02

    Jeg vet ikke om jeg burde gidde å underholde "utsiden har fobedringspotensial", det er utilgivelig stygt med tanke på område. Nakne fasader med usymmetrisk vindusplassering (selvfølgelig). Det mangler kreativitet, det mangler stedsindentitet, det mangler ornamentikk, det mangler alt. Hva er det du ser som jeg ikke ser, det forstår jeg ikke?

    Og ja, vi alle vet at moderne bygg kan være åpne på innsiden, flott, vi snakker om fasaden som er det majoriteten av oss må omgås med.
  • FredØx
    Posts: 57
    Joined: 19 Feb 2023, 19:11
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 13 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by FredØx » 01 Apr 2023, 22:03

    Kanskje det er litt på samme måte en dress kan være et fint klesplagg selvom det er moderne og enkelt. Et moderne bygg kan også ha visse kvaliteter. Er det like forseggjort og vakkert som en bunad eller victoriansk ballkjole, kanskje ikke, men det finnes en estetikk der.

    Igjen sier jeg at jeg ikke er noe superfan av dette greiene. Men jeg tror jeg liker det bedre en bygget som står der i dag. Åpne vinduer fulle av lys og mennesker som arbeider kan gi noe til et byrom. Det er bare min mening.

    Hadde det vært opp til meg hadde jeg nok foretrukket en klassisk bygård med levende fasader i bunn. Noe ala den røde som ligger i klubbgata for eksempel.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytorget

    by Annevanne » 01 Apr 2023, 23:22

    FredØx wrote: 01 Apr 2023, 22:03 Kanskje det er litt på samme måte en dress kan være et fint klesplagg selvom det er moderne og enkelt. Et moderne bygg kan også ha visse kvaliteter. Er det like forseggjort og vakkert som en bunad eller victoriansk ballkjole, kanskje ikke, men det finnes en estetikk der.

    Igjen sier jeg at jeg ikke er noe superfan av dette greiene. Men jeg tror jeg liker det bedre en bygget som står der i dag. Åpne vinduer fulle av lys og mennesker som arbeider kan gi noe til et byrom. Det er bare min mening.

    Hadde det vært opp til meg hadde jeg nok foretrukket en klassisk bygård med levende fasader i bunn. Noe ala den røde som ligger i klubbgata for eksempel.
    Dette er noe jeg også vil si bare så det er helt klart, det trenger ikke være et klassisk bygg med lag på lag med romerske søyler, statuer, utskjæringer, osv. Men god materialbruk, symmetrisk vindusplassering, krosspost vinduer og en akseptabel utforming av bygget hadde gått en lang vei. Poenget mitt er at vi legger oss for lavt når vi sier "ja men det er marginalt bedre enn det stygge brutale makkverk som var der før", synes stavanger fortjener kvalitet, spesielt midt i sentrum. Det er selvfølgelig lite jeg eller du kan gjøre med det, men det var ihvertfall mitt poeng.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest