Post Reply 63 posts
Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Mar 2022, 10:10

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Sarpsborg.
  • Albinonino
    Posts: 1
    Joined: 14 Mar 2022, 13:32
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og byggeprosjekter

    by Albinonino » 14 Mar 2022, 13:33

    Hva skjedde med forrige forum?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og byggeprosjekter

    by Fredrik » 14 Mar 2022, 14:07

    Albinonino wrote: 14 Mar 2022, 13:33 Hva skjedde med forrige forum?
    Hei.

    Det skjedde noe feil med installasjonen slik at jeg fikk oppdatert forumet mer. Jeg har siden prøvd å få lastet opp en tidligere versjon av den, uten at jeg har greid å få det til å fungere. Når jeg til slutt ikke fikk det til å fungere, så valgte jeg å flytte forumet over til en ny software ettersom det var en del med den forrige som jeg irriterte meg over.

    Jeg har lastet ned dataene fra det tidligere forumet, så jeg håper at jeg/noen andre kan få greid å få overført det i fremtiden.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Mar 2022, 15:09

    Dark arkitekter har sendt inn noen tegninger av slik de ser for seg å utvikle eiendommen hvor det tidligere Grand Hotel ligger. Eiendommen, som også er kjent under navnet Grandhjørnet, ligger der Oskars gate møter Glengsgata. De foreslår å rive det tidligere hotellet til fordel for et nybygg på fem etasjer. Nybygget er tenkt med fasader i tegl og vil inneholde en blanding av næringsarealer og boliger.

    Jeg synes det ser greit nok ut, men ikke så veldig unikt.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Mar 2022, 10:24

    Det er verdt å nevne at Sarpsborg bystyre vedtok reguleringsplanen for Pellygata 74-78 og Glengsgata 29 tidligere denne måneden. Eiendommen ligger midt i Sarpsborg sentrum. Planforslaget åpner opp for å erstatte et lavere næringsbygg langs Pellygata med to nye bygårder på fire etasjer, bygge på en bygård i Nils Hønsvalds gate med nye etasjer, og å restaurere et historisk trebygg på hjørnet Glengsgata tilbake til opprinnelig utseende. Prosjektet vil inneholde rundt 40 nye boliger.

    Planforslaget ble laget av Archimatika Norge, den arkitektoniske utformingen er signert Liefting Arkitektur og forslagsstilleren var SKB Eiendom. Det er satt frist til den 5. april for å klage på vedtaket.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Sarpsborg kommune.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 13 Apr 2022, 21:34

    En illustrasjon som viser de Dark-tegnede planene for det tidligere Grandhjørnet sett fra gaten. Som sagt synes jeg det ser ganske greit ut, men ikke så veldig unikt. Jeg mener også at det hadde vært bedre om man brukte tegl med litt andre farger.

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Apr 2022, 22:57

    Selskapet Skaarberg Eiendom har planer om å bygge om bygården i St. Marie gate 113 for å gjøre plass til 8 leiligheter og 2 restauranter. Prosjektet har fått navnet Skaarberg-gården. Gården dateres til 1840, men den har gjennomgått flere endringer i løpet av tiden siden og den fremstår nå som en langt nyere bygning. Som en del ombygningen vil gården få nye fasader i tradisjonell utførelse.

    Jeg synes dette ser bra ut og det vil utgjøre en skikkelig oppgradering for gågaten.

    Image

    Image

    Tegningene ble funnet på Facebook.

    Slik bygården fremstår i dag:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 Apr 2022, 00:20

    Fredrik wrote: 23 Apr 2022, 22:57 Selskapet Skaarberg Eiendom har planer om å bygge om bygården i St. Marie gate 113 for å gjøre plass til 8 leiligheter og 2 restauranter. Prosjektet har fått navnet Skaarberg-gården. Gården dateres til 1840, men den har gjennomgått flere endringer i løpet av tiden siden og den fremstår nå som en langt nyere bygning. Som en del ombygningen vil gården få nye fasader i tradisjonell utførelse.

    Jeg synes dette ser bra ut og det vil utgjøre en skikkelig oppgradering for gågaten.

    Image

    Image

    Tegningene ble funnet på Facebook.

    Slik bygården fremstår i dag:

    Image
    Yup ser flott ut :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 30 Apr 2022, 21:26

    Sarpsborg Bystyre har nå vedtatt reguleringsplanen for en utvidelse av byens bibliotek i form av et tilbygg. Tilbygget vil bli bygget ved siden av dagens hovedbibliotek fra 1941 i det som offisielt heter kvartal 254. Det ble i 2020 utlyst en arkitektkonkurranse med totalentreprise for utforming av prosjektet og reguleringsplanen baserer seg på vinnerforslaget som ble levert av NCC, Plus Arkitektur og Rodeo Arkitekter.

    Jeg har lenge vært ganske skeptisk til utformingen av det nye tilbygget og mener det ser ganske kjipt og rotete ut, men jeg håper det endelig resultatet blir bedre enn fryktet.

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringen av vedtaket på nettsiden til kommunen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 30 Apr 2022, 22:50

    Det har samtidig blitt varslet oppstart for reguleringen av det som kalles for kvartal 304. Kvartalet ligger ved krysset der Korsgata og Storgata møtes i innfarten til sentrum. Området brukes i dag som parkeringsplass. Det foreslås å utvikle kvartalet med fem nye leilighetsbygg. Byggene er tenkt med varierte høyder fra tre til seks etasjer.

    Prosjektet blir tegnet av Dyrvik arkitekter i samarbeid med JAJA architects. Forslagsstiller er Betonbygg Eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen.
Post Reply 63 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest