Oslo | Område | Løren
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 26 May 2022, 20:56

    Dette er en tråd for den pågående utviklingen av Løren-området i Oslo. Løren er en den av Hovinbyen-satsingen til kommunen. Store deler av Løren er allerede ferdig utbygget, men det gjenstår fortsatt noen enkelte prosjekter som kan dekkes.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 28 May 2022, 08:36

    Det har blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av Lørenvangen 25 på Løren. Planforslaget er laget av Lillestrøm Arkitekter og de foreslår å utbygge eiendommen med to nye lamellblokker med høyder fra seks til åtte etasjer. Fasadene er utformet slik at de fremstår som en sammenhengene rekke med flere mindre bygg. De vil til sammen inneholde 97 nye leiligheter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Plansaken kan sees her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 13 Oct 2022, 21:43

    Det har nå blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av Lørenvangen 22 og Peter Møllers vei 13. Prosjektet er utformet som to åpne kvartaler med høyder på opp til åtte etasjer. Bebyggelsen vil i all hovedsak inneholde boliger, men med noe innslag av næring mot Peter Møllers vei. Det er satt krav om at bebyggelsen skal deles opp ved bruk av forskjellige materialer og farger, samt at hovedmaterialet på fasadene skal være puss og tegl.

    Planforslaget er laget av Spor arkitekter på vegne av Selvaag.

    Jeg synes det ser bedre ut enn det som har vært bygget på Løren til nå, men det er fortsatt et stor forbedringspotensiale.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Mikael » 14 Oct 2022, 09:52

    Jaggu godt man bryter gatelinjen mot Peter Møllers vei for å legge inn et nytt "torg", hele 50 meter fra Løren torg :?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 14 Oct 2022, 22:14

    Jeg er enig i at trenden med at hvert enkelt prosjekt skal ha sitt eget torg burde legges død, men i akkurat dette tilfellet så stilles det krav om å bevare den gamle tranfabrikken (det lave teglbygget i midten av første illustrasjon) og jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det skulle ha bli gjort uten et brudd i gatelinjen.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Mikael » 17 Oct 2022, 14:33

    Jeg ser poenget, men mener likevel bevaring av enkeltbygg i dag blir alt for premissgivende for hvordan bystrukturen utformes. Skal man hele tiden gå på akkord med ønsket om å skape robust og tydelig gatestruktur (strategisk plan for Hovinbyen..) fordi det er enkeltelementer/bygg man ønsker (og burde) bevare blir det veldig vanskelig å skape en sammenhengende og robust byvev. I slike tilfeller tenker jeg heller at man må tenke at byggene som bevares kan få ny kvaliteter ved at de bygges inn i nye romlige kontekster.

    I dette tilfellet tenker jeg bygget som avslutter kvartalet i hjørnet mot Vekslerveien/Peter Mllers vei burde være trukket helt ut i gaten igjen, det ville også forsterket følelsen av at man fikk et "rom" foran bygget som bevares slik at det fremheves på en annen måte enn det som blir tilfellet her. Hjørnene er såpass viktig for å skape en robust struktur, så det er veldig synd, og en etter min mening misforstått tanke rundt det å bevare viktige bygg, når den tette byen skal vokse utover.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 17 Oct 2022, 20:01

    Joda, jeg er ikke uenig i noe av det. Poenget mitt var mer at i dette tilfellet så er det egentlig ikke arkitektene/utbyggernes feil, men det heller handler om hva kommunen representert ved Byantikvaren/PBE ønsker. Faktisk så var det originale prosjektet med et helt hjørne her, men så har man bearbeidet prosjektet etter tilbakemeldinger.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Annevanne » 17 Oct 2022, 20:39

    Fredrik wrote: 17 Oct 2022, 20:01 Joda, jeg er ikke uenig i noe av det. Poenget mitt var mer at i dette tilfellet så er det egentlig ikke arkitektene/utbyggernes feil, men det heller handler om hva kommunen representert ved Byantikvaren/PBE ønsker. Faktisk så var det originale prosjektet med et helt hjørne her, men så har man bearbeidet prosjektet etter tilbakemeldinger.
    Neida, men det som er deres feil er vel at de ikke skaper bedre estetikk men heller fortsetter med pregløse oppebevaringsbokser for mennesker. Men ja, byantikvaren er på ingen måte perfekt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 14 Feb 2023, 10:59

    Mikael wrote: 14 Oct 2022, 09:52 Jaggu godt man bryter gatelinjen mot Peter Møllers vei for å legge inn et nytt "torg", hele 50 meter fra Løren torg :?
    Plan- og bygningsetaten har nå valgt å fremme sitt eget alternativ med et enda større torg. :?

    Pbe sitt alternativ:

    Image

    Selvaag sitt hovedalternativ:

    Image

    På nettstedet Økern Løren.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Løren

    by Fredrik » 14 Feb 2024, 19:58

    Et bilde av hvordan fasaden på prosjektet Gregers Kvartal har blitt. Prosjektet er tegnet av det som tidligere var Dyrvik arkitekter (nå kjent som Add) på vegne av utbygger Ubbl.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen på nettstedet Bygg.no.

    To illustrasjoner av slik prosjektet ble presentert:

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests