Arkitektur | Etterkrigsarkitektur
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Arkitektur | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 28 May 2022, 12:32

    Jeg har lyst til å lage en tråd som fokuserer på gode eksempler av etterkrigsarkitektur. Tråden er åpen for bidrag fra andre enn meg og. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Italia | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 28 May 2022, 13:15

    Jeg tenkte jeg kunne starte med Casa alle Zattere i Venezia. Dette leilighetsbygget ble oppført i tidsrommet 1958 til 1962. Det ble tegnet av den italienske arkitekten Ignazio Gardella og som vi kan se bar det tydelig inspirasjon fra byens historiske palasser.

    Image

    Image

    Begge bildene over er fra Wikipedia commons.

    Image

    Image

    Bildene over er fra en artikkel på nettstedet ArchiDiap.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Italia | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 28 May 2022, 16:34

    Kirken dedikert til San Giovanni al Gatano i Pisa. Dagens kirke ble bygget i 1957 etter at den forrige kirken som stod der gikk tapt i andre verdenskrig. Kirken vist her ble tegnet av arkitekten Saverio Muratori.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene er tatt fra en artikkel på nettstedet Divisare.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Italia | Etterkrigsarkitektur

    by Annevanne » 28 May 2022, 21:00

    Fredrik wrote: 28 May 2022, 13:15 Jeg tenkte jeg kunne starte med Casa alle Zattere i Venezia. Dette leilighetsbygget ble oppført i tidsrommet 1958 til 1962. Det ble tegnet av den italienske arkitekten Ignazio Gardella og som vi kan se bar det tydelig inspirasjon fra byens historiske palasser.

    Image

    Image

    Begge bildene over er fra Wikipedia commons.

    Image

    Image

    Bildene over er fra en artikkel på nettstedet ArchiDiap.
    Hadde noe slikt blitt foreslått i Norge så hadde det nok blitt forkastet, fordi det er for fint og respekterer omgivelsene sine for mye.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Italia | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 28 May 2022, 22:04

    Annevanne wrote: 28 May 2022, 21:00 Hadde noe slikt blitt foreslått i Norge så hadde det nok blitt forkastet, fordi det er for fint og respekterer omgivelsene sine for mye.
    Vel, det var jo en periode på 80- og 90-tallet at man bygde bygninger som var tilpasset omgivelsene på en tilsvarende måte i Norge og. Jeg har tenkt til å lage en arkitektur i Oslo-/Norge-tråd ved en senere anledning hvor jeg blant annet vil vise noen av eksemplene på det. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Italia | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 04 Jun 2022, 12:37

    Her er et bygg jeg faktisk ikke har greid å finne noen gode bilder av, så jeg har "jukset litt" og fått hjelp av Google sin streetview-tjeneste. Bygget det er snakk om står i den lille byen/tettstedet Albiolo i Nord-Italia. Det ble oppført i 1962 og er tegnet av arkitektene Adelaide Regazzoni og Gianfranco Caniggia.

    Jeg synes det representerer et veldig vellykket og stedstilpasset etterkrigsbygg. Og til tross for at det er betydelig høyere enn byggene rundt, så passer det likevel godt inn. Det er bare synd at det ikke blir gjort mer ut av plassen foran bygget.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Italia | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 11 Jun 2022, 17:06

    Casa dell'Obelisco i Torino i Nord-Italia. Navnet betyr noe sånt som obelisk-huset. Bygningen ble fullført i 1959 og er tegnet av arkitektene Sergio Jaretti Sodano og Elio Luzi. Jeg synes det er veldig stilig og unikt bygg.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Første bildet er tatt fra denne artikkelen på nettstedet Artibune mens resten av bildene er tatt fra Wikipedia commons.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitektur | Etterkrigsarkitektur

    by Fredrik » 01 Jan 2023, 23:05

    Jeg tenkte å dra tilbake til Norge med det som er mitt favoritt bygg innenfor brutalisme-retningen og et av få brutaliske bygg som jeg synes fungerer estetisk; Nemlig Bakkehaugen kirke på Tåsen i Oslo.

    Oppdraget med å utforme kirken ble i utgangspunktet gitt til arkitekt Ove Bang i 1940t etter at han hadde vunnet en arkitektkonkurranse. Den nye kirken ble imidlertid forsinket grunnet utbruddet av andre verdenskrig og arbeidene stoppet helt opp når Bang døde i 1942. På 1950-tallet ble prosjektet tatt opp igjen og arkitekten Erling Viksjø ble da gitt ansvaret med å fullføre bygget slik vi ser det i dag. Utsmykningene er utført av kunstnerne Kai Fjell og Carl Nesjar.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests