Drammen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 04 Apr 2023, 18:42

    Selskapet Utstillingsplassen Eiendom har fått utarbeidet en mulighetsstudie for et nytt høyhusprosjekt ved Strømsø torg. De eier det tidligere Central Hotell og Viktoriagården og de ser for seg et høyhus plassert i nærheten av dem. Mulighetsstudien er laget av Oslo.Works.

    Jeg synes ikke det ser spesielt imponerende ut. Bare en kjedelig boks ...

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på Facebook.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 04 Apr 2023, 19:41

    Alltid flott å ødelegge et helt sentrum for kortsiktig profitt eller hva modernister?

    På et eller annet tidspunkt er det ikke noe poeng i å bruke begrepet "Arkitektur" for å beskrive slike makkverk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Apr 2023, 09:17

    Her er noen flere bilder av planene for utviklingen av området rundt den gamle Lothegården ved Strømsø Torg. Dette prosjektet ligger for øvrig rett over veien for mulighetsstudien vist tidligere på denne siden. Planene er laget av Solli arkitekter.

    Image

    Image

    Artikkel i Drammens Tidende om planene fra tidligere denne måneden.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 20 Apr 2023, 11:39

    Direkte heselig, noen triste buer på gatenivå kan ikke redde prosjektet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 27 Apr 2023, 11:08

    Noen illustrasjoner av planene for det som kalles for kvartal B62. Kvartalet ligge på Bragernes og avgrenses av gatene Nedre Storgate, Sundgata, Engene og Gjetergata. Prosjektet er tegnet i samarbeid mellom Mad arkitekter, Oslo Tre og Halvorsen & Reine på vegne av selskapet Birk & Co.

    Jeg synes dette ser veldig lovende ut, men jeg skulle ønske at fant noen illustrasjoner av slik bebyggelsen ser ut på den andre siden av kvartalet.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 872
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 27 Apr 2023, 14:22

    Fredrik wrote: 27 Apr 2023, 11:08 Noen illustrasjoner av planene for det som kalles for kvartal B62. Kvartalet ligge på Bragernes og avgrenses av gatene Nedre Storgate, Sundgata, Engene og Gjetergata. Prosjektet er tegnet i samarbeid mellom Mad arkitekter, Oslo Tre og Halvorsen & Reine på vegne av selskapet Birk & Co.

    Jeg synes dette ser veldig lovende ut, men jeg skulle ønske at fant noen illustrasjoner av slik bebyggelsen ser ut på den andre siden av kvartalet.

    Image

    Image

    Image
    Murbygget inni kvartalet ser veldig flott ut. Synes også det lille røde trebygget med "cafe" på og det grønne murbygget på hjørne ser ok ut. Men jeg er en god del mer skeptisk til de fleste andre byggene dessverre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 27 Apr 2023, 15:04

    Jeg tror murbygget i kvartal er kun renovert. Dagens situasjon: https://www.google.com/maps/@59.7424932 ... 384!8i8192

    Men jeg er langt mer positiv enn deg og jeg synes for eksempel at den grønne hjørnegården samt bebyggelsen lengst vekk fra "kameraet" (som vi kun ser baksiden på) ser veldig interessant ut.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 May 2023, 09:43

    Det har blitt sendt inn et planinitiativ for utviklingen av eiendommene som kjøpesenteret Magasinet holder til på i dag. Eiendommene utgjør de to nederste kvartalene øst for Bragernes Torg.

    Det foreslås å reetablere Nygata som en åpen bygata (den er dag innebygd og en del av kjøpesenteret) og samtidig åpne opp bakgårdene til publikum. Det meste av dagens bebyggelse er tenkt bevart, men planene inkluderer også to nye infill-bygg langs Nygata og Nedre Strandgate.

    Planinitiativet er laget av Kima arkitektur på vegne av selskapene Vedal Utvikling og Clarksons.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 May 2023, 10:06

    Samtidig har det blitt sendt inn et planforslag for Bromannsgangen 5 på Strømsø-siden av byen. Planforslaget innebærer at eldre, men slitent ett-etasjes hus rives til fordel for et nytt bolig- og kontorprosjekt. Prosjektet er tegnet av Vigsnæs og Kosberg arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3372
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 May 2023, 08:25

    Salget er nå i gang for leilighetene i boligprosjektet Engene Hage og i den forbindelse har det blitt publisert en del nye illustrasjoner av prosjektet:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Prosjektets hjemmeside.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest