Drammen | Byutvikling og prosjekter
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 13 Nov 2022, 21:17

    Jeg har fjernet ett innlegg som kun bidrar til å skape dårlig debattklima på forumet. Det går an å mislike arkitektur o.l, men samtidig holde seg saklig.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Nov 2022, 11:57

    Det har nå blitt presentert planer om å bygge om bygården i Bragernes Torg 1. Dette er en av hjørnegårdene som ligger på hver sin side av Bragernes Torg når man kommer ned Bybrua. Dagens bygård ble bygget på 1970-tallet etter at det tidligere Grand Hotell brant ned til grunnen i 1970. Planene som nå har blitt presentert går ut på å rive dagens og gi bygget en mer innbydende og tidsriktig utforming.

    Prosjektet er tegnet av A-lab på vegne av Ava eiendom.

    Jeg synes det ser ut som en kraftig forbedring fra dagens situasjon. Det jeg er litt skeptisk til er om teglen som er valgt vil fremstå som grått i virkeligheten.

    Image

    Image

    Image

    Bragernes Torg 1 i dag:

    Image

    Artikkel i Drammens Tidende.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Nov 2022, 13:43

    Fredrik wrote: 16 Nov 2022, 11:57 Det har nå blitt presentert planer om å bygge om bygården i Bragernes Torg 1. Dette er en av hjørnegårdene som ligger på hver sin side av Bragernes Torg når man kommer ned Bybrua. Dagens bygård ble bygget på 1970-tallet etter at det tidligere Grand Hotell brant ned til grunnen i 1970. Planene som nå har blitt presentert går ut på å rive dagens og gi bygget en mer innbydende og tidsriktig utforming.

    Prosjektet er tegnet av A-lab på vegne av Ava eiendom.

    Jeg synes det ser ut som en kraftig forbedring fra dagens situasjon. Det jeg er litt skeptisk til er om teglen som er valgt vil fremstå somgrå i virkeligheten.

    Image

    Image

    Image

    Bragernes Torg 1 i dag:

    Image

    Artikkel i Drammens Tidende.
    Burde selfølgelig vært enda mer ambisiøst, men i bunn å grunn så er det jo ihvertfall delvis byreprasjon så man kan ikke klage for mye. Enig med deg i at jeg er skeptisk til fargevalget. Bygget burde også få valmtak og fjerne den øverste delen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Nov 2022, 19:45

    Jeg er uenig i at dette bygget burde ha valmtak slik det er utformet nå. Den foreslåtte utformingen har mer slektskap med stilretninger som Streamline Moderne og tidlig Funkis da synes jeg det passer veldig godt med en slik tilbaketrukket toppetasje som her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Nov 2022, 21:03

    Fredrik wrote: 16 Nov 2022, 19:45 Jeg er uenig i at dette bygget burde ha valmtak slik det er utformet nå. Den foreslåtte utformingen har mer slektskap med stilretninger som Streamline Moderne og tidlig Funkis da synes jeg det passer veldig godt med en slik tilbaketrukket toppetasje som her.
    Den er grei, da er vi bare uenig om det. Jeg er ikke uenig i hvilken stilretning den er i slektskap med, men jeg synes at valmtak hadde gjort seg langt bedre enn den løsningen som er nå. I tillegg så ser det langt bedre ut med valmtak fra et luftfoto-perspektiv. Valmtak på bygg med mer moderne fasader er ikke nødvendig en dårlig kombo (det kommer veldig an på bygget).
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 16 Nov 2022, 21:11

    Et valmtak ville også brutt med den eksisterende arkitekturen, alle byggene på vestre side av torget har flate tak. Synes dette virker som et veldig bra prosjekt og forhåpentligvis kan det inspirere andre bygg i området som trenger en oppgradering.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Nov 2022, 22:14

    Tobias wrote: 16 Nov 2022, 21:11 Et valmtak ville også brutt med den eksisterende arkitekturen, alle byggene på vestre side av torget har flate tak. Synes dette virker som et veldig bra prosjekt og forhåpentligvis kan det inspirere andre bygg i området som trenger en oppgradering.
    I know. Alt dette er tatt i betraktning allerede, problemet er at jeg bryr meg ikke om det bryter med de ganske stygge fasadene i omkretsen, det grå bygget (det med 7 eleven) kan vel knapt kalles arkitektur og burde rives og bli erstattet med noe vakrere med valmtak (det var sikkert noe vakkert der for 70+ år siden, der er det mulig å hente inspirasjon). Altså, mer byreprasjon hadde vært positivt 😃

    Oppsummering: Venstre side bør bli mer likt høyre side, ikke tilpasse seg det eksisterende, som er stygt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Nov 2022, 22:40

    Det gråe bygget med 7-Eleven er en klassiske funkis-gård fra 1936. Det er nok ikke så veldig sannsynlig at noe kommer til å skje med den.

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Nov 2022, 22:59

    Fredrik wrote: 16 Nov 2022, 22:40 Det gråe bygget med 7-Eleven er en klassiske funkis-gård fra 1936. Det er nok ikke så veldig sannsynlig at noe kommer til å skje med den.

    Image
    Synd, jaja. Vi er alle enige om at dette nye hjørnebygget er en forbedring, så vi tar ihvertfall det med som noe positivt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Nov 2022, 20:11

    Aass bryggerier har planer om å utvikle eiendommen hvor de holder til på i Nedre Strandgate. Eiendommen ligger ut mot Drammenselva og er blant byens kjennemerker. Dagens verneverdige bebyggelse bevares, men bygges på. I tillegg ønskes det å bygge et lageret og parkeringshus mot Ole Steens gate og et helt nytt kontorbygg mot Losjeplassen. Planene er laget av Halvorsen & Reine.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests