Asker | Område | Føyka og Elvely
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 14 Jul 2022, 22:10

    Dette er en tråd for utviklingen av områdene Føyka og Elvely i Asker. Området er på 166 dekar og ligger rett vest for Askim sentrum. Områdeplanen ble vedtatt av kommunestyret i 2017.

    Illustrasjonene her viser Dark arkitekter sitt vinnerforslag for utviklingen av området fra 2011 og som områdeplanen bygger på.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 14 Jul 2022, 22:28

    Her er et par illustrasjoner av det som vil bli første byggetrinn i området. Det er tenkt bygget på feltet markert E2 på kartet i forrige post. Prosjektet er tegnet av Tag arkitekter og utbygger er Fredensborg Bolig. Det vil inneholde 53 leiligheter samt næringsarealer på bakkeplan.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 15 Jul 2022, 10:57

    Tag arkitekter er også i gang med reguleringen av naboeiendommen i Kirkeveien 226. Eiendommen utgjør det som er kalt for felt E3 i førsteposten. De ønsker å utvikle eiendommen med et nytt bolig- og næringsbygg med rundt 130 nye leiligheter. Det er igjen Fredensborg Bolig som står bak planene.

    Her er noen illustrasjoner som ble sendt inn til kommunen i fjor.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 15 Jul 2022, 12:37

    Det pågår samtidig en reguleringsprosess for Gamle Drammensvei 227 på den nordlige enden av området. Eiendommen ligger egentlig utenfor den formelle grensen til områdeplanen, men det er såpass nære resten av utbyggingen at jeg synes det er naturlig å poste prosjektet her. Planen er å utvikle eiendommen med et nytt bolig- og næringsbygg med leiligheter. Dar arkitekter er ansvarlige for reguleringsarbeidet og de sendte inn et komplett planforslag i februar i år (som illustrasjonene her er hentet fra). Forslagsstiller er Skanska Norge.

    Image

    Image

    Image
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by E_Oslo » 17 Jul 2022, 19:27

    Vet du hva som er status for selve Føyka-området? Da jeg sist hørte noe, for et par år siden, sto utviklingen stille fordi idrettslaget som eier tomten ikke var fornøyd med erstatningsarealet de skulle få.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 18 Jul 2022, 19:48

    E_Oslo wrote: 17 Jul 2022, 19:27 Vet du hva som er status for selve Føyka-området? Da jeg sist hørte noe, for et par år siden, sto utviklingen stille fordi idrettslaget som eier tomten ikke var fornøyd med erstatningsarealet de skulle få.
    Nei, dessverre så må jeg innrømme at jeg ikke har fulgt så nøye med på den debatten. :|
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 18 Aug 2022, 22:11

    Skanska har avholdt en konkurranse for utformingen av prosjektet i Gamle Drammensvei 227. Lund+Slaatto arkitekter gikk seirende ut med forslaget sett her.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    På nettsiden til Lund+Slaatto.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 08 Oct 2022, 11:15

    Her er noen illustrasjoner av et nytt kontorbygg som er tenkt bygget på felt E1 (se kartet i første post) på Evely-delen av prosjektet. Kontorbygget er tegnet av A-lab, etter at deres forslag ble vurdert som best i et parallelloppdrag tidligere i år. Det nye bygget er planlagt å ha et bruksareal på 7 500 kvadratmeter og byggestart er planlagt å være i løpet av første halvår til neste år.

    Prosjektet er utviklet i et samarbeid mellom Ava eiendom og Elvely Holding.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til Ava eiendom.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 23 Feb 2023, 20:20

    Her er enda en illustrasjon av kontorbygget i innlegget over som gir bedre inntrykket av hvordan det vil bli.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker | Område | Føyka og Elvely

    by Fredrik » 25 Mar 2023, 09:54

    Det har nå blitt sendt inn et fullstendig planforslag for reguleringen av Kirkeveien 226. Intensjonen med forslaget er å legge til rette for utbyggingen med et nytt kvartal med blanding av leiligheter og noe næring.

    Planforslaget er laget av det som inntil nylig het Tag arkitekter, men som nå har blitt kjøpt og innlemmet som en del av Sweco architects. Fredensborg bolig er forslagstiller.

    Jeg synes det er positivt at man velger å gå for en løsning med et helt lukket kvartal her. Tar jeg ikke helt feil så blir dette det første skikkelig lukkede kvartalet som har blitt bygget i Asker noensinne. Jeg synes dog at utformingen ellers har for boksete uttrykk og jeg skulle virkelig ønske det ble jobbet mer med hvordan det møter Drammensveien.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests