Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Fredrik » 22 Aug 2022, 20:51

    Dette er en tråd for diverse restaureringsprosjekter og gjenoppbygninger av historiske bygg i Trondheim og omegn.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Fredrik » 28 Aug 2022, 20:34

    Et par tegninger som viser bygårdene i Dronningens gate 38 og nedover Gjetveita som er under restaurering. Gårdene ble bygget om og modernisert på 70-tallet. Arbeidene var egentlig planlagt å være ferdige til før sommeren, men jeg har ikke greid å finne noen bilder av bygårdene i ferdig restaurert stand. Jeg er derfor litt usikker på om den planen ble fulgt.

    Image

    Image

    Før restaureringen:

    Image

    Artikkel fra mars i år.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by E_Oslo » 28 Aug 2022, 20:46

    Går det an å bruke denne tråden til å snakke om en ønsket rekonstruksjon?

    Image

    Image

    Elgseter gate 30b ble totalskadet i brann denne uken. Det er en flott jugendgård som forhåpentligvis blir rekonstruert.
    Tragisk at Trondheim kommune lar slike bygg stå tomme over mange år. Da er de mye mer utsatt for brann.

    Mer om brannen. Og om bygget.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Fredrik » 28 Aug 2022, 20:54

    E_Oslo wrote: 28 Aug 2022, 20:46 Går det an å bruke denne tråden til å snakke om en ønsket rekonstruksjon?
    Ja, det synes jeg absolutt er innafor.

    Jeg er også helt enig med deg angående den bygården. Et tap og det er virkelig synd hvordan den har fått lov å forfalle. Jeg mistenker at den ikke vil bli gjenoppbygget, ettersom det er mange som lenge vil ha hatt den vekk for å få en bredere vei. Jeg håper dog at jeg tar feil.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Annevanne » 29 Aug 2022, 00:59

    Fredrik wrote: 28 Aug 2022, 20:54
    E_Oslo wrote: 28 Aug 2022, 20:46 Går det an å bruke denne tråden til å snakke om en ønsket rekonstruksjon?
    Ja, det synes jeg absolutt er innafor.

    Jeg er også helt enig med deg angående den bygården. Et tap og det er virkelig synd hvordan den har fått lov å forfalle. Jeg mistenker at den ikke vil bli gjenoppbygget, ettersom det er mange som lenge vil ha hatt den vekk for å få en bredere vei. Jeg håper dog at jeg tar feil.
    Det som gjør at jeg får vondt i magen er at det er nok visse personer som sitter å godter seg nå som enda en vakker bygning (kanskje) skal rives pågrunn av elendig vedlikehold, det er jo "utvikling". Dette er hvorfor jeg er så bastant på at I tillegg til restaurering så er det nødvendig å bygge nye vakre prosjekter også, slik som blir gjort i større og større grad noen steder i Sverige. For hvis vi aldri bygger vakkert slik situasjonen desverre er idag, så kommer vi gradvis til å redusere antallet vakre bygg i dette landet helt til man kun sporadisk finner arkitektonisk skjønnhet.
  • civilman
    Posts: 5
    Joined: 14 Dec 2022, 08:41
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by civilman » 15 Dec 2022, 10:12

    Bane Nor har totalrenovert Lademoen stasjon. Fantastisk når slike ting blir gjort!
    Fikk bare med ett par bilder pga. meget begrenset tillat filstørrelse..
    Les mer her: https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... restaurant
    Attachments
    Nye Lademoen stasjon
    Nye Lademoen stasjon
    ldmn_2022-min[1].PNG (253.53 KiB) Viewed 766 times
    Gamle Lademoen stasjon
    Gamle Lademoen stasjon
    ldmn_2021_2-min[1].PNG (161.3 KiB) Viewed 766 times
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Fredrik » 15 Dec 2022, 12:24

    Hei og velkommen til forumet civilman. :)

    Ja, det må si at det var virkelig en stor forbedring.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Annevanne » 15 Dec 2022, 14:03

    Alltid kjekt med vakkerhet på forumet, de få gangene det skjer.
  • betrakter
    Posts: 36
    Joined: 25 Nov 2022, 17:52
    Has thanked: 0
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by betrakter » 17 Dec 2022, 18:05

    Er det noen her som vet om det er mulig å bygge på etasjer på de gamle trehusene, men gjenbruke takverket? Det må vel være en bedre måte å utnytte arealet på enn å alltid bygge kun en tilbaketrukket kloss på trehusene, slik som de anleggsbrakkene bak dronningens gate 38. Når man først tilbakefører og endrer på tregårdene, burde det vel være mulig å bygge på dem slik at de fortsatt er i naturlig utvikling, og ikke alltid blir bygd ut med tilbaktrukkede lavkalitetsbygg. Er det teknisk eller økonmisk lite gjennomførbart, eller er det noe med at trehusene bare er trehusene om de har 2 etasjer, i og med at man uansett gjør endringer og restaureringsarbeid på dem hele tiden?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Restaureringer og rekonstruksjoner

    by Fredrik » 18 Dec 2022, 23:43

    betrakter wrote: 17 Dec 2022, 18:05 Er det noen her som vet om det er mulig å bygge på etasjer på de gamle trehusene, men gjenbruke takverket? Det må vel være en bedre måte å utnytte arealet på enn å alltid bygge kun en tilbaketrukket kloss på trehusene, slik som de anleggsbrakkene bak dronningens gate 38. Når man først tilbakefører og endrer på tregårdene, burde det vel være mulig å bygge på dem slik at de fortsatt er i naturlig utvikling, og ikke alltid blir bygd ut med tilbaktrukkede lavkalitetsbygg. Er det teknisk eller økonmisk lite gjennomførbart, eller er det noe med at trehusene bare er trehusene om de har 2 etasjer, i og med at man uansett gjør endringer og restaureringsarbeid på dem hele tiden?
    Generelt så vil jeg heller tro at problemet vil være antikvariske hensyn. Det er en holdning om at det skal synes hva som er tilbygg og hva som er det "originale" bygget. Dette er f.eks. noe som man har blitt enige om gjennom Veneziacharteret. Dette har riktignok fått en del kritikk internasjonalt i senere tid, men mitt inntrykk er at de prinsippene fortsatt er førende for norsk bevaringspolitikk.

    Det er godt mulig at trehusene ikke vil tåle påbygg også, gitt at de gjerne er en del skjørere enn "moderne" murbygg. Men det er nok ikke aktuelt uansett slik dagens holdninger er.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests