Bergen | Prosjekt | Nøstegaten
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Fredrik » 04 Sep 2022, 11:05

    Jeg tenkte det var på tide å lage en tråd for storprosjektet som er planlagt bygget i Nøstegaten i Bergen sentrum. Planforslaget ligger nå ute til offentlig ettersyn. Intensjonen med planforslaget er å muliggjøre en revitalisering av en tidligere industrieiendom til et nytt byområde med en blanding av boliger og næring. Prosjektet vil i alt inneholde 246 nye leiligheter.

    Planforslaget er laget av Rambøll Norge mens Mad arkitekter har stått for utformingen av bebyggelsen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Bergen kommune.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Annevanne » 04 Sep 2022, 12:53

    Fredrik wrote: 04 Sep 2022, 11:05 Jeg tenkte det var på tide å lage en tråd for storprosjektet som er planlagt bygget i Nøstegaten i Bergen sentrum. Planforslaget ligger nå ute til offentlig ettersyn. Intensjonen med planforslaget er å muliggjøre en revitalisering av en tidligere industrieiendom til et nytt byområde med en blanding av boliger og næring. Prosjektet vil i alt inneholde 246 nye leiligheter.

    Planforslaget er laget av Rambøll Norge mens Mad arkitekter har stått for utformingen av bebyggelsen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Bergen kommune.
    Et ubrukelig og usmakelig planforslag som burde kastes i søppelet der det hører hjemme, jeg bor i Bergen og jeg bryr meg faktisk om hvordan byen blir utviklet. Det bør brukes ekstra ressurser når man skal utvide Bergens historiske og vakre sentrum, et av få slike sentrum i Norge, byggene bør hedre det som har kommet før istedenfor å være sånne modernistiske copy-paste makkverk som en barnehageunge kunne tegnet bedre. Jeg er så lei av slikt søppel, kan vi ikke få ET bra prosjekt for en gangs skyld. Jeg vet at arkitekter kan bedre, men jeg gjetter av ideologiske og økonomiske grunner får man ikke frem vakre prosjekter. Jeg håper alle som sender inn innspill (inkludert) meg selv, blir hørt. For hvis ikke blir dette en ren katastrofe.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Mikael » 05 Sep 2022, 09:20

    Jeg håper du sender inn et innspill, og at du formulerer deg annerledes enn i dette innlegget. Jeg har bedt deg endre måten du formulerer deg på forumet flere ganger nå. Karakteristikker som makkverk, søppel o.l. tilfører ikke noe positivt til forumet, men er tvert i mot lavmål. Jeg skjønner det skaper følelser når det gjelder din egen hjemby, men da får du heller vente med å skrive til du har roet deg ned. Jeg lar innlegget bli stående denne gangen, men kommer til å slette lignende innlegg i fremtiden :!:

    --
    Når det gjelder planforslaget bør det i mine øyne, i mye større grad bygge videre på den historiske bystrukturen enn det planforslaget legger opp til.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Annevanne » 05 Sep 2022, 09:41

    Mikael wrote: 05 Sep 2022, 09:20 Jeg håper du sender inn et innspill, og at du formulerer deg annerledes enn i dette innlegget. Jeg har bedt deg endre måten du formulerer deg på forumet flere ganger nå. Karakteristikker som makkverk, søppel o.l. tilfører ikke noe positivt til forumet, men er tvert i mot lavmål. Jeg skjønner det skaper følelser når det gjelder din egen hjemby, men da får du heller vente med å skrive til du har roet deg ned. Jeg lar innlegget bli stående denne gangen, men kommer til å slette lignende innlegg i fremtiden :!:

    --
    Når det gjelder planforslaget bør det i mine øyne, i mye større grad bygge videre på den historiske bystrukturen enn det planforslaget legger opp til.
    Hvis du mener innlegget var for lite konstruktivt for dette forumet er det bare å fjerne det for min del. Altså hvorfor ikke? Men ja jeg tar selvkritikk, ble litt for krass, problemet er at prosjektet også er lavmål så det er av og til vanskelig å holde seg på et høyere nivå.

    Hovedpoenget er at jeg er lei av apatien som utbyggere viser i vakre bymiljøer og jeg mener at den mangelen på å i det hele tatt prøve er forferdelig når vi snakker om bygg som kan stå i flere tiår og prege-bymiljøene våre. Hvis det er flere bergensere på forumet så håper jeg dere også sender inn innspill. Kommer noe til å skje, nei selfølgelig ikke, men det er verdt å prøve.
  • thomas
    Posts: 6
    Joined: 05 Sep 2022, 10:11
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by thomas » 05 Sep 2022, 10:15

    Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å forstå kritikken her. For meg ser dette ut som et fantastisk prosjekt, som så absolutt spiller på lag med en eldre bebyggelsen i bakkant. Det er dessuten et sterkt behov for revitalisering av dette området, som fremstår som forslummet idag.
  • Dagfinn
    Posts: 3
    Joined: 23 Apr 2022, 13:42
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Dagfinn » 05 Sep 2022, 13:12

    Jeg er spent på dette prosjektet. Jeg syns det er positivt at de har gjort forsøk på å tilpasse seg arkitekturen i området, med skråtak og i bruk av tre og "takstein" i fasadene. Jeg liker også variasjonen i uttrykkene i fasadene til de ulike byggene. Jeg håper de faktisk bruker "levende" materialer i fasadene, som tre og stein, som det virker som utifra illustrasjonene.

    Jeg er skeptisk til at det ikke virker å være noen nedtrapping i høyden til byggene mot sjøen, noe som vi vet fra tidligere prosjekter i området at kan skape en følelse av en mur foran de gamle trehusene som ligger bak. Jeg syns også de kunne ha tilpasset seg kvartalene bak prosjektet på en bedre måte, ved å lukke flere mellomrom mellom byggene. På denne måten kunne man skapt bedre offentlige rom i Nøstegaten og ut mot sjøen, heller enn å lage flere monotone "korridorer" mellom blokkene. Jeg er redd for at dette kan skape områder som føles halvprivate, og vanskelige å bruke for andre.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Annevanne » 05 Sep 2022, 18:28

    thomas wrote: 05 Sep 2022, 10:15 Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å forstå kritikken her. For meg ser dette ut som et fantastisk prosjekt, som så absolutt spiller på lag med en eldre bebyggelsen i bakkant. Det er dessuten et sterkt behov for revitalisering av dette området, som fremstår som forslummet idag.
    Jeg må innrømme at jeg klarer ikke å forstå hvordan du ikke forstår kritikken. Dette er på INGEN måte å "spille på lag med eldre bebyggelse", så jeg tror at din standard for det er totalt forskjellig fra min og derfor ser vi ikke overens. Ingen her er imot revitalisering, men revitalisering kan gjøres vakkert hvis man gidder å bruke mer enn tre minutter for å tegne litt vakre fasader. For meg er ikke dette en gang nærme (altså vi er milevis unna) godt nok, men jeg vil gjerne vite hvorfor du synes det.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Annevanne » 05 Sep 2022, 18:41

    Dagfinn wrote: 05 Sep 2022, 13:12 Jeg syns det er positivt at de har gjort forsøk på å tilpasse seg arkitekturen i området, med skråtak og i bruk av tre og "takstein" i fasadene. Jeg liker også variasjonen i uttrykkene i fasadene til de ulike byggene. Jeg håper de faktisk bruker "levende" materialer i fasadene, som tre og stein, som det virker som utifra illustrasjonene.
    For meg er de "forsøkene" de har gjort rene brødsmuler, det er bare ikke nok og det vitner etter min ydmyke mening om apati, en idee om at så lenge man kan slenge rundt floskler som at utbygger "spiller på lag" med den gamle arkitekturen så er det "godt nok". Kanskje jeg er naiv men jeg forventer så fordømt mye mer når man skal utvikle og utvide historiske og ellers vakre steder, ingen hadde akseptert eller støttet denne type bygg i Venezia eller Roma, men fordi vi er i Norge og vi har færre og mindre historiske miljøer så bryr folk seg ikke særlig. Jeg synes bare det er trist, for her er det faktisk en mulighet til å lage noe vakkert og holdbart for generasjoner fremover. Men da trengs det modige mennesker som våger å presentere noe annet enn dette her, noe som strider imot denne type arkitektur. For desverre så ser planforslaget ut som alle Obos og Selvaag prosjekter, men slik trenger det ikke være.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by KvikHalden » 06 Sep 2022, 02:31

    Annevanne wrote: 05 Sep 2022, 18:41Kanskje jeg er naiv men jeg forventer så fordømt mye mer når man skal utvikle og utvide historiske og ellers vakre steder, ingen hadde akseptert eller støttet denne type bygg i Venezia eller Roma, men fordi vi er i Norge og vi har færre og mindre historiske miljøer så bryr folk seg ikke særlig.
    Har du vært mye rundt i de to byer nevnt? Det er mye etterkrigsgreier der som ikke ligner på postkortene altså.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Prosjekt | Nøstegaten

    by Annevanne » 06 Sep 2022, 02:58

    KvikHalden wrote: 06 Sep 2022, 02:31
    Annevanne wrote: 05 Sep 2022, 18:41Kanskje jeg er naiv men jeg forventer så fordømt mye mer når man skal utvikle og utvide historiske og ellers vakre steder, ingen hadde akseptert eller støttet denne type bygg i Venezia eller Roma, men fordi vi er i Norge og vi har færre og mindre historiske miljøer så bryr folk seg ikke særlig.
    Har du vært mye rundt i de to byer nevnt? Det er mye etterkrigsgreier der som ikke ligner på postkortene altså.
    Nå sammenligner jeg med Norge da, så det at det finnes sporadiske etterkrigbygg i periferien er ikke det samme som Bergen (Hvor bebyggelsen rundt store lungaards vann er fylt av høyhus og andre bygg med lav kvalitet), eller Oslo, som er et trist lappeteppe av en hovedstad med et gammelt sentrum som er totalt endret og rasert gjennom årene og mesterverk som det engelske kvartal er erstattet av grå og allerede totalt utdaterte bokser (klassiske bygg er imotsetning tidløse).

    Jeg føler at jeg ofte må si det, men mitt hovedproblem er ikke at det bygges modernistisk, det skjønner jeg ofte er nødvendig spesielt i periferien av byer utenfor det historiske sentrum (men, også her ønsker jeg økt kvalitet selfølgelig), mitt hovedproblem er rasering av historiske bymiljøer pågrunn av kynisk profitt eller ideologisk driv når alternativet er å skape flotte nye bygg som passer inn i miljøet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests