Oslo | Område | Marienlyst
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 66 times
    Been thanked: 193 times

Oslo | Område | Marienlyst

by Fredrik » 04 Sep 2022, 19:50

Dette er en tråd for den planlagte utviklingen av området rundt kringkastingshuset på Marienlyst. Nrk har planlagt å flytte sitt hovedkontor til Ensjø, noe som åpner området opp for byutvikling. Eiendommen ble solgt til Ferd eiendom som nå har i gang med å utarbeide et planforslag.

Her er noen tidligere illustrasjoner som viser mulig utvikling av området.
    Image

Image
    Fredrik
    Site Admin

Re: Oslo | Område | Marienlyst

by Fredrik » 04 Sep 2022, 20:08

I forrige uke ble det klart at arkitektkontoret Kima arkitektur gikk seirende ut av et parallelloppdrag for utviklingen av Kringkastingshuset. I tillegg til Kima så deltok Nordic, Mellbye Arkitekter og LPO i konkurransen.

Noen illustrasjoner av Kima sitt bidrag:

Image

Image
  • Iver
    Has thanked: 0
    Been thanked: 14 times

by Iver » 11 Sep 2023, 09:31

Vil bygge "gammeldags by" på Marienslyst. Eller by som det også kalles :lol:
    https://www.aftenposten.no/oslo/i/wAQjG ... nrk-tomten

Image
    Illustrasjon: Kima/LPO

Image

Image

Image

Image

Jeg tolker det dit hen at noe av kritikken mot nye byområder er hørt, noe som er lovende :D
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 11 Sep 2023, 10:06

På gateplan ser det betydelig bedre ut, men fra luften så synes jeg det virker som om man fortsatt har for mange nesten-kvartaler og for mange frittstående bygg. Så jeg synes fortsatt det er et forbedringspotensiale her. Et annet vedvarende problem er mangelen på koblinger mot Majorstuen, men en god del av dette skyldes også hvordan tomten i seg selv ligger/er utformet.
    Annevanne
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 4 times

by Annevanne » 11 Sep 2023, 20:08

Synes enda ikke det er bra nok, men langt bedre. Det at de i det hele tatt velger å bygge noe som er i nærheten av "pent" er et godt tegn, kanskje vi går i riktig retning. Kanskje folk generellt, og noen arkitekter/utbyggere faktisk begynner å bry seg om hva som bygges. Man kan jo håpe.
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 6 times

by Mikael » 12 Sep 2023, 08:46

Fredrik wrote: 11 Sep 2023, 10:06 På gateplan ser det betydelig bedre ut, men fra luften så synes jeg det virker som om man fortsatt har for mange nesten-kvartaler og for mange frittstående bygg. Så jeg synes fortsatt det er et forbedringspotensiale her. Et annet vedvarende problem er mangelen på koblinger mot Majorstuen, men en god del av dette skyldes også hvordan tomten i seg selv ligger/er utformet.
    Helt enig, dette er langt fra så bymessig som området burde bli og koblingene mot Majorstuen er som du sier helt fraværende. Det hjelper lite at man klarer å å lage et lite torv og et hjørne av kvartal som ser ut som "by", når hele området forblir en liten enklave, avsondret fra resten av byen.
  • Iver
    Has thanked: 0
    Been thanked: 14 times

by Iver » 12 Sep 2023, 09:17

Men jeg skjønner hvorfor det har blitt slik. Vanskelig å bygge ned dagens park, slik at det henger sammen. Så alt i alt er dette kanskje greit.
  • Tobias
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 21 times

by Tobias » 12 Sep 2023, 13:41

Man må i så fall flytte fotballbanen og det skjer vel neppe, så en bymessig enklave er vel det beste man kan håpe på.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 12 Sep 2023, 22:00

Her er for øvrig enda flere illustrasjoner av det nye forslaget.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Illustrasjonene er hentet fra denne pressemeldingen.
  • Jørn
    Has thanked: 15 times
    Been thanked: 16 times

by Jørn » 13 Sep 2023, 21:41

Må se de virkelig melder seg inn i klubben av de som sier "vi skal bygge by, ikke bare masse lamellblokker" bare for så å bygge omtrent bare lameller.
    enig med dere andre om at jeg savner mye tilkobling mot nabolaget. jeg har ikke helt oversikt over hva som er freda av uteområdene rundt de gamle byggene, men synes de kunne kommet opp med et nytt forslag til hva alle de store plenene kan brukes til, det er virkelig altfor mye gressplener i Majorstu-Blindernområdet. I den forbindelse synes jeg de har tatt litt lett på koblingen mot universitetet i det prosjektet her også.