Kristiansand | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 147 times
    Been thanked: 493 times

Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 27 Jan 2024, 09:59

Fredrik wrote: 21 Apr 2023, 18:25 Noen illustrasjoner av forslaget for reguleringen av østre del av det som kalles for kvartal 57. Planene består i praksis av et tilbygg på en eldre byvilla som ligger langs Strandpromenaden. Prosjektet er tenkt å inneholde 7 leiligheter, noe som er 5 mer enn dagens situasjon.

Prosjektet er tegnet av sivilarkitekt Nina Stokset Nilsen.

Image

Image

Image

Image
    Man har nå startet å avertere for dette prosjektet. Her er noen nye illustrasjoner. Tilbygget vil nå inneholde kun 3 leiligheter.

Image

Image

Annonsen.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 19 Sep 2024, 17:21

Fredrik wrote: 01 May 2022, 11:17 Et leilighetsbygg som er planlagt oppført i Østre Strandgate 41A i Kvadraturen. Det vil erstatte en eldre bygård fra slutten av 1890-tallet. Nybygget vil inneholde 9 leiligheter.

Prosjektet er tegnet av Tbg arkitekter.

Image

Bygården som er foreslått revet:

Image

Artikkel i Fædrelandsvennen.
    Bilder av dette bygget som nå begynner å nærme seg ferdigstillelse:

Image

Image

Image

Artikkel.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 26 Sep 2024, 17:35

Fredrik wrote: 02 Mar 2023, 20:19 Det er planer om å utvikle deler av kvartalet som ligger mellom Markens gate, Skippergata og Gyldenløves gate i Kvadraturen. Planene innebærer at en del trehus langs Skippergata og i Markens gate rives til fordel for en ny bebyggelse på opp til fem etasjer. Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Skapa.

Jeg synes at det foreslåtte teglbygget mot Markens gate (første illustrasjon) ser ganske bra ut, men jeg synes det er skam å drive å rive mer av byens gamle trehusbebyggelse.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel i Fædrelandsvennen.
    Nye illustrasjoner av dette prosjektet. Arkitekturmessig så synes jeg det begynner å se ganske bra ut (skulle dog ønske at man hadde noen form for sprosser/skiller i vinduene), men jeg liker ikke det at man ofrer to gamle trehus for det.

Image

Image

Image

Image

På nettsiden til Skapa.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 31 Oct 2024, 15:52

Fredrik wrote: 18 Dec 2023, 13:26 Her er noen nye illustrasjoner av prosjektet. Spør du meg synes jeg arkitekturen er ganske interessant isolert sett og jeg liker spesielt godt de store buene mot Otra, men jeg synes ikke det passer så veldig godt inn med stilen i Kristiansand.

Image

Image

Image

Image
    Nye skisser (om enn ikke så veldig gode). Prosjektet har gått igjennom en redesign og har blant annet fått noe som minner om en tradisjonell bygård mot Lundsbroa.

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 4):
    arntfuTheodorjhMikael
    Rating: 66.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 19 Nov 2024, 18:58

Fredrik wrote: 22 Feb 2023, 16:14 Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for utbyggingen av Kvartal 1 i Kvadraturen. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i 2021. Det består av et nytt hotellbygg mot Tordenskjolds gate og et nytt bolig- og næringsbygg mot Kristian IVs gate. Rammesøknaden er laget av Ark.Net.

Leilighetsbygget:

Image

Image

Hotellbygget:

Image

Image

Situasjonsplan over kvartalet:

Image

Saksmappen.
    En ny illustrasjon av leilighetsbygget:

Image

Illustrasjonen er hentet fra prosjektets nettside.
  • elgranado
    Has thanked: 0
    Been thanked: 5 times

by elgranado » 21 Nov 2024, 09:21

Fredrik wrote: 19 Nov 2024, 18:58
    Fredrik wrote: 22 Feb 2023, 16:14 Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for utbyggingen av Kvartal 1 i Kvadraturen. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i 2021. Det består av et nytt hotellbygg mot Tordenskjolds gate og et nytt bolig- og næringsbygg mot Kristian IVs gate. Rammesøknaden er laget av Ark.Net.

Leilighetsbygget:

Image

Image

Hotellbygget:

Image

Image

Situasjonsplan over kvartalet:

Image

Saksmappen.
    En ny illustrasjon av leilighetsbygget:

Image

Illustrasjonen er hentet fra prosjektets nettside.
    This isn't very nice I'm afraid. You can tell architects are trying to listen to the feedback and design more traditional, but they don't have the right knowledge about traditional architecture and proportions, and we end up with this. Why design two narrow tall facades when the whole street is composed by long horizontal ones? Lacks adaptability. We need more architects educated in classic architecture designing traditional buildings.