Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vandalisme, de som står bak dette burde egentlig bare skamme seg. De er ikke idioter, de vet hva de gjør, de ønsker å ødelegge Kristiansand for å personlig tjene en grunt. Triste folk.
Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for å bygge på og å bygge om Dronningens gate 42 i Kvadraturen. Bebyggelsen er også kjent under navnet Kongens Senter. Svensson Sivilarkitekter har tegnet ombygningen.
Det er samtidig blitt presentert planer for å utvikle eiendommen hvor Norges Bank sitt tidligere avdelingskontor ligger i Dronningens gate i Kvadraturen. Bygningen og hagen rundt er fredet, men eiendommen inneholder i tillegg noen mindre ubebygde arealer mot galvveggene på nabogårdene i Dronningens gate og Festningsgata. Disse to arealene er foreslått utbygd med to nye bygg på henholdsvis 3 og 2 etasjer.
Jeg synes planene ser ut til å være usedvanlig dårlig tilpasset omgivelsene. Jeg hadde heller ønsket meg noe à la Toynbee Hall-prosjektet i London her.
Heselig og åpenbar vandalisme. Slike forslag fyller meg raseri. Dette bygget skal være "Kristiansands vakreste" og dette er det beste de klarer å stelle istand for å hedre det flotte bygget. Det ville vært en forbrytelse mot byen å bygge det makkverket.
Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for utbyggingen av Kvartal 1 i Kvadraturen. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i 2021. Det består av et nytt hotellbygg mot Tordenskjolds gate og et nytt bolig- og næringsbygg mot Kristian IVs gate. Rammesøknaden er laget av Ark.Net.
Det er planer om å utvikle deler av kvartalet som ligger mellom Markens gate, Skippergata og Gyldenløves gate i Kvadraturen. Planene innebærer at en del trehus langs Skippergata og i Markens gate rives til fordel for en ny bebyggelse på opp til fem etasjer. Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Skapa.
Jeg synes at det foreslåtte teglbygget mot Markens gate (første illustrasjon) ser ganske bra ut, men jeg synes det er skam å drive å rive mer av byens gamle trehusbebyggelse.