Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 07 Sep 2022, 15:19

    En tråd for nyheter om byutvikling, arkitektur osv., som ikke er spesifikke prosjekter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter

    by Annevanne » 07 Sep 2022, 15:24

    https://www.arkitektnytt.no/nyheter/svensk-valgflesk

    I Sverige så har det vært en holdningsendring de siste årene når det gjelder å bygge vakker fremfor stygg arkitektur, politikerne har lyttet mer til folket og mange vakre prosjekter har blitt, blir eller vil bli bygget. Åpenbart så er nok de fleste nye prosjekter der også middelmådige menneskebokser slik som bygges i Norge, men det virker som det er et større MANGFOLD av stilretninger som blir akseptert og ikke bare ensretting slik det er i Norge. Slike nyheter synes jeg er svært inspirerende og her slår våre Svenske brødre oss ned i støvlene. Men jeg er svært glad for at arkitektnytt fremmer slike saker, det vil kanskje få noen av våre unge arkitekter til å bli inspirert og bygge vakkert og positivt istedenfor å fortsette med enveiskjøringen slik vi gjør nå.

    Jeg vil bare påpeke at vakre prosjekter også en del av "utviklingen" som mange snakker høyt om, det kan være at det ikke er den type utvikling som visse kritikere ønsker, spesielt hvis man ikke liker vakker arkitektur og bare ønsker modernisme, men det er enda utvikling. Synes bare det er viktig å spesifisere.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Nyheter

    by Fredrik » 07 Sep 2022, 18:17

    Om du tenker at tråden skal være forbeholdt nyheter om byutvikling, arkitektur og slike temaer, så burde tittelen reflektere det. Slik det er nå så ser det ut som en tråd for alle mulige slags nyheter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter

    by Annevanne » 07 Sep 2022, 18:22

    Fredrik wrote: 07 Sep 2022, 18:17 Om du tenker at tråden skal være forbeholdt nyheter om byutvikling, arkitektur og slike temaer, så burde tittelen reflektere det. Slik det er nå så ser det ut som en tråd for alle mulige slags nyheter.
    Hvordan endrer jeg tittelen til å reflektere det?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Nyheter

    by Fredrik » 07 Sep 2022, 18:45

    Annevanne wrote: 07 Sep 2022, 18:22
    Fredrik wrote: 07 Sep 2022, 18:17 Om du tenker at tråden skal være forbeholdt nyheter om byutvikling, arkitektur og slike temaer, så burde tittelen reflektere det. Slik det er nå så ser det ut som en tråd for alle mulige slags nyheter.
    Hvordan endrer jeg tittelen til å reflektere det?
    Jeg tror du skal ha mulighet til å gjøre det når du trykker på "edit post". Eventuelt så kan jeg gjøre det for deg om du sier hva du tenker at den skal hete. :)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter

    by Annevanne » 07 Sep 2022, 18:59

    Fredrik wrote: 07 Sep 2022, 18:45
    Annevanne wrote: 07 Sep 2022, 18:22

    Hvordan endrer jeg tittelen til å reflektere det?
    Jeg tror du skal ha mulighet til å gjøre det når du trykker på "edit post". Eventuelt så kan jeg gjøre det for deg om du sier hva du tenker at den skal hete. :)
    Kanskje: "Nyheter om arkitektur i Norden (Unngå spesifikke prosjekter)". Eller "Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden (Unngå spesifikke prosjekter)". Jeg kan ikke redigere selv så du må gjøre det for meg. Det er veldig vanskelig å forklare i tittelen at jeg ikke ønsker spesifikke prosjekter her på en flittig måte, så hvis du kommer på en bedre tittel er det bare å foreslå.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Fredrik » 07 Sep 2022, 19:04

    Jeg endret til kun "Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden" jeg. Du skriver jo i førsteposten at tråden ikke er tenkt for spesifikke prosjekter, så jeg tror det tilstrekkelig som oppklaring. Vil det by på noen problemer, så kan jeg heller endre tittelen på ny.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter

    by Annevanne » 07 Sep 2022, 19:05

    Fredrik wrote: 07 Sep 2022, 18:45
    Annevanne wrote: 07 Sep 2022, 18:22

    Hvordan endrer jeg tittelen til å reflektere det?
    Jeg tror du skal ha mulighet til å gjøre det når du trykker på "edit post". Eventuelt så kan jeg gjøre det for deg om du sier hva du tenker at den skal hete. :)
    Men jeg håper du skjønner hva jeg ønsker dette emne skal handle om. Altså et sted hvor man kan poste om politiske holdninger til arkitektur, nyheter om debatten om stygg mot vakker arkitektur, nyheter om holdninger til forskjellige arkitekturselskap, nyheter om holdninger til arkitektelever, alt den type ting bare ikke individuell prosjekter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 07 Sep 2022, 19:06

    Fredrik wrote: 07 Sep 2022, 19:04 Jeg endret til kun "Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden" jeg. Du skriver jo i førsteposten at tråden ikke er tenkt for spesifikke prosjekter, så jeg tror det tilstrekkelig som oppklaring. Vil det by på noen problemer, så kan jeg heller endre tittelen på ny.
    Ok, ser bra ut det.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 09 Sep 2022, 16:37

    https://www.arkitektnytt.no/nyheter/tre ... tekturpris

    2 av byggene som er nominert til "arkitekturpris" er munkmuseet og nye Ruseløkka skole.

    Munchmuseet er som alle vet en verdiløs koloss som folk hater og burde rives umiddelbart, mens nye Ruseløkka skole er en stor, moderne, generisk og billig boks som en 6 åring kunne laget i minecraft på 15 minutter. Verre er at den boksen erstattet en mye vakrere bygning for ingen grunn.

    Mitt hovedproblem er at disse arkitekturprisene som er utgitt av elitister med en fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi gir et tegn til arkitekter om at mer ødeleggelse forventes i framtiden. Oss, folket burde kunne stemme over hvilke prosjekter som fortjener pris ikke elitister som nominerer basert på ideologi istedenfor bra arkitektur.

    Dette er ærlig talt et massivt problem, for meg er den beste sammenligningen til dette; en diktator som gir seg selv hederspriser for sin "fantastiske" styrevne. Hvis arkitekter ikke blir presset til å endre seg av folket, men istedenfor får priser av andre elitistiske likemenn for elendige prosjekter så kommer de aldri til å forbedre seg.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests