Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Mikael » 29 Sep 2022, 15:54

    Et svensk debattinnlegg som utfordrer dagens segregeringsdiskurs, der fokuset er veldig ensrettet mot problemet at ulike grupper bosetter seg innenfor enkeltområder i byene og peker på at problemet heller handler om at de ulike av delene av byene ikke henger godt nok sammen som rom, der man bruker byen på kryss og tvers, uavhengig av hvilket område man er bosatt.

    På Manhattan är Chinatown en del av staden, här åker vi förbi stadsdelar i stället för igenom dem. Vi behöver uppdatera idén om staden som rum.
    https://www.dn.se/debatt/sverige-behove ... nte-farre/
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Fredrik » 29 Sep 2022, 17:43

    Det stod en timelig kommentar på trykk i Aftenposten i går angående hvordan man bygger penere byer. Jeg skal ikke kopiere kommentaren hit, men jeg tenkte kanskje det var noen her som hadde interesse av dem. Jeg synes det var mye jeg var enig i der.

    Kommentaren/ytringen kan sees her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 29 Sep 2022, 17:49

    Fredrik wrote: 29 Sep 2022, 17:43 Det stod en timelig kommentar på trykk i Aftenposten i går angående hvordan man bygger penere byer. Jeg skal ikke kopiere kommentaren hit, men jeg tenkte kanskje det var noen her som hadde interesse av dem. Jeg synes det var mye jeg var enig i der.

    Kommentaren/ytringen kan sees her.
    Alltid flott når aviser setter vakkerhet på agendaen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 10 Nov 2022, 17:05

    https://subjekt.no/2022/11/10/fa-forsla ... este-bygg/

    Jeg synes denne type kåring er svært bra som et redskap for å skamme elendig og stygg arkitektur (99% av alt som bygges av arkitekter) og belønne vakker og god arkitektur (1% av det som bygges om ikke mindre). Men problemet er at det er ikke nok mediedekning og arkitekter generelt hater AO så det kommer ikke til å ha noe seriøs påvirkning.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 11 Apr 2023, 00:54

    https://www.ba.no/sjobod-raste-ut-i-san ... -8-2215363

    Har gått forbi dette område mange ganger i livet, blir trist hver gang jeg ser hvordan byen får lov til å bokstavelig talt falle sammen samtidig som vi bygger heselig drittprosjekter ved store lungaardsvann som det nye hovedkontoret til Bir, et makkverk så latterlig at det kan ikke tolkes som noe annet enn en parodi, enn latterligjørelse av arkitektur og arkitektfaget generelt. Det samme gjelder fylkeshuset, hvis det er det beste du som arkitekt klarer å tegne fasademessig bør du finne deg noe annet å holde på med. Joda vi har råd til å bygge disse dominerende, anti-demokratiske, autoritære, optiske migrene, men vi har ikke råd til å reparere noen treboder som er en del av byens kulturarv.

    Alltid kjekt med det perfekte frie markedet, hvor man gir eiere kontroll over verneverdige bygg som er hundrevis av år gamle. Så lar de byggene råtne på rot i titalls år slik at de faller sammen og ikke kan reddes, eier får viljen sin og kapitalistene er fornøyde med å få fjernet en del av byens sjel. Det finnes selvfølgelig private eiere som gjør en fenomenal jobb men desverre så gir slike saker alle et dårlig rykte. Gamle Tanks Skole er enda et slikt eksempel, et praktbygg fra første halvdel av 1800-tallet som kan bli en perle hvis restaurert, men neida, eier lar det stå å råtne i år etter år.

    Slik jeg forstår det skal de rekonstrueres. Kan være det er for sent å redde noe nå. Men dette trengte ikke å skje.

    Håper noe endrer seg snart, jeg er lei av raseringen av Bergen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Fredrik » 11 Apr 2023, 10:25

    Helt tragisk. Gårdeier har lovet gjentatte ganger og å sette i stand disse sjøbodene, men ikke noe har blitt gjort og nå ser vi resultatet. Spør du meg burde kommunen kreve at de rekonstruere når man til slutt utvikler eiendommen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 11 Apr 2023, 11:04

    Mange private eiere er flotte folk. Men noen er sjelløse zombier som spiser penger til frokost. De ville byttet konen sin for en høyere profittmargin.

    Bergen Kommune har desverre en tendens til å la byen falle sammen og bygge heselig modernistisk svulster som erstatning, får håpe det blir annerledes denne gangen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 13 Apr 2023, 10:28

    https://www.bt.no/byliv/i/9zXXlw/nesten ... t-beholdes

    20 år fikk en privat eier lov å la noen gamle sjøboder (fra enten 17 eller 1800-tallet) falle sammen til de tilslutt ikke kunne reddes lenger. Hvis han har en sjel bør han sørge for at de nye byggene er like flotte som det som en gang var der.

    Problemet i Norge er ikke mangel på penger (vi praktisk talt bader i penger pågrunn av krigen), problemet er mangel på iniativ. Hvis noen husker de gamle bygårdene som brente i trondheim for noen månender siden, der var også problemet at de hadde stått og råtnet i flere tiår, tilslutt måtte de jo brenne. Håper vi lærer av disse tragediene og handler raskere i fremtiden.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Iver » 13 Apr 2023, 14:05

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/XbEEE ... e-omraader

    Videre krangel om småhusplanen. Det er egentlig utrolig at det er småhusfortettingen som blir politisk diskutert. Dette er langt mindre ødeleggende en mye av blokkbebyggelsen og kontorbyggene som settes opp. De forholder seg tross alt til en maksimumshøyde. Flere av dem har også bra design som passer inn:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 13 Apr 2023, 15:13

    https://www.ao.no/gamlebyen-kan-fa-dett ... 128-500016

    Nå skal enda en del av "gamlebyen" (blir mindre og mindre for hvert år) rives, griske utbyggersvin (ferdig med silkehanskene, de bryr seg kun om profitt) vil rive et gammelt industribygg og bygge noen modernistiske makkverk som ser ut som de kom i en pakke fra Ikea. Nybyggene har fargepaletten til en billig plastikkleke fra Toys R Us.

    Patetiske PBE har selvfølgelig gitt grønt lys, muligens for å gjøre oslo styggere? Det er vanskelig å vite men det som begynner å bli klart er at de er indoktrinert i modernistisk ideologi. PBE nektet blant annet å gi grønt lys for nye flotte tradisjonelle bygårder som hadde bidratt til positiv fortettning fordi 4 etasjer ble for "høyt" selv om det var etasjehøyde til omkringligende bygg. Kom også på at de nettop godkjente oppføringen av den svarte, brutale, kreftsvulsten som noen kaller et hus i Geitmyrsveien på St. Haughaugen i Oslo. Et bygg som byantikvaren frarådet. De latterligjorde også et nydelig tradisjonelt forslag for den videre utviklingen i område rundt Bjørvika. Det finnes altså flere bevis på at de hater vakker arkitektur av ideologiske årsaker. PBE er en parodi.

    Både naboene og byantikvaren er imot dette prosjektet. Det demokratiske er åpenbart å la beboerne bestemme. Vi får håpe det blir stoppet og at ikke markedskreftene vinner denne gangen. Men det bare beviser enda en gang at både riksantikvaren og byantikvaren må få mer makt og at innbyggere må få større stemme i nye prosjekter. Demokratisering må skje.
    Last edited by Annevanne on 13 Apr 2023, 15:35, edited 4 times in total.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests