Norge | Før og etter fra Streetview
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 24 Sep 2022, 20:14

    Annevanne wrote: 24 Sep 2022, 18:51
    De kunne også bare lagd en skikkelig bygård som ville vært større og hatt plass til mer folk hvis det er noe man bryr seg om :/
    Nå fulgte jeg ikke den byggesaken, men er jeg ganske sikker på at det var Byantikvaren eller Plan- og bygningsetaten som krevde den høyden som husrekken har nå. Utbyggerne velger sjeldent å frivillig bygge lavere enn tillatt.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 25 Sep 2022, 10:02

    Fredrik wrote: 24 Sep 2022, 20:14
    Annevanne wrote: 24 Sep 2022, 18:51
    De kunne også bare lagd en skikkelig bygård som ville vært større og hatt plass til mer folk hvis det er noe man bryr seg om :/
    Nå fulgte jeg ikke den byggesaken, men er jeg ganske sikker på at det var Byantikvaren eller Plan- og bygningsetaten som krevde den høyden som husrekken har nå. Utbyggerne velger sjeldent å frivillig bygge lavere enn tillatt.
    Det kan godt være, veldig rart at de ikke krevede samme høyde som bygården vedsiden av.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 26 Sep 2022, 12:52

    Annevanne wrote: 25 Sep 2022, 10:02
    Fredrik wrote: 24 Sep 2022, 20:14

    Nå fulgte jeg ikke den byggesaken, men er jeg ganske sikker på at det var Byantikvaren eller Plan- og bygningsetaten som krevde den høyden som husrekken har nå. Utbyggerne velger sjeldent å frivillig bygge lavere enn tillatt.
    Det kan godt være, veldig rart at de ikke krevede samme høyde som bygården vedsiden av.
    De ville at høyden skulle følge de lavere gårdene her i Øvre Gate.

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 26 Sep 2022, 12:58

    Tobias wrote: 26 Sep 2022, 12:52
    Annevanne wrote: 25 Sep 2022, 10:02

    Det kan godt være, veldig rart at de ikke krevede samme høyde som bygården vedsiden av.
    De ville at høyden skulle følge de lavere gårdene her i Øvre Gate.

    Image
    Ah, ok ihvertfall noenlunde logisk. Men de burde ha valgt å bygge en høyere (men fin) bygård, synes det hadde passet bedre. Men jeg skal ikke klage for mye, finnes LANGT verre prosjekter på dette forumet.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 05 Oct 2022, 20:16

    Her er et før-etter bilde av et infill-prosjekt i Helgesens Gate 42 på Grünerløkka i Oslo.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 05 Oct 2022, 22:15

    Komisk heselig innfill, du kan ha en vakker fasade med samme volum inni. Altså, funksjonaliteten reduserers ikke av å ha en skikkelig fasade i dette tilfellet. At det er lov å bygge slikt er en skandale. Nesten karma at bygget allerede ser ut som et nedtagget slumbygg. Kan heldigvis rives senere.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 06 Oct 2022, 12:23

    Brutalt store vindusflater ja, men "komisk heslig" er å strekke det for langt i mine øyne. Ganske god materialbruk, trapper ned mot det lavere nabobygget og et fint lite næringslokale i første. Sist jeg gikk forbi var jammen taggingen fjernet også.

    Her er et bilde av et infill-bygg i Seilduksgata like ovenfor forrige bilde. Hakket mer tradisjonelt, ser nesten litt mediterriansk ut, men synes det er snodig hvordan de plutselig har sneket inn to små vinduer i tredje etasje og er heller ikke så glad i det inntrukkede inngangspartiet.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 06 Oct 2022, 16:29

    Angående det bygget i Seilduksgata så synes jeg det ser litt merkelig ut hvordan den er lavere enn nabogården og jeg er også enig hva gjelder det inntrukne hjørnet. Samtidig synes jeg at fargevalget er blant de bedre på nyere bygg i Oslo og jeg liker også den semi-tradisjonelle utformingen av vinduene/de franske balkongene (dog så hadde det vært enda bedre med vinduskarmer i tre).
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 06 Oct 2022, 17:01

    Tobias wrote: 06 Oct 2022, 12:23 Brutalt store vindusflater ja, men "komisk heslig" er å strekke det for langt i mine øyne. Ganske god materialbruk, trapper ned mot det lavere nabobygget og et fint lite næringslokale i første. Sist jeg gikk forbi var jammen taggingen fjernet også.

    Her er et bilde av et infill-bygg i Seilduksgata like ovenfor forrige bilde. Hakket mer tradisjonelt, ser nesten litt mediterriansk ut, men synes det er snodig hvordan de plutselig har sneket inn to små vinduer i tredje etasje og er heller ikke så glad i det inntrukkede inngangspartiet.

    Image

    Image
    Jeg synes ærlig talt jeg var for snill så der må jeg nok være uenig, jeg synes materialbruken ser billig ut spesielt de svarte platene, næringslokaler kan man ha i vakre bygg også, det finnes ingen logisk grunn til at bygget skal være så stygt. Men dette andre infill-bygget i Seilduksgata er absolutt akseptabelt. Det er så lett å lage noe som ser ok ut, det er derfor jeg blir irritert når man med vilje bygger stygt.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 06 Oct 2022, 20:10

    Annevanne wrote: 06 Oct 2022, 17:01 Jeg synes ærlig talt jeg var for snill så der må jeg nok være uenig, jeg synes materialbruken ser billig ut spesielt de svarte platene, næringslokaler kan man ha i vakre bygg også, det finnes ingen logisk grunn til at bygget skal være så stygt. Men dette andre infill-bygget i Seilduksgata er absolutt akseptabelt. Det er så lett å lage noe som ser ok ut, det er derfor jeg blir irritert når man med vilje bygger stygt.
    Dette fra Grønlandsleiret kaller jeg komisk heslig, så for meg er prosjektet i Helgesens Gate et par hakk over.

    Image

    Så for å fortsette turen for infill-prosjekter på Løkka har vi kommet til Hesselbergs Gate. Dette vil jeg kalle komisk kjedelig. Her har man ikke investert veldig mye i estetikk eller materialbruk, men man har heller ikke gjort noen særlig provoserende grep heller. Dette er en bygning man glemmer før man har passert det.

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests