Norge | Urbane bilder av norske byer og steder
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 04 May 2022, 22:23

    Annevanne wrote: 04 May 2022, 22:09 Ja, det er nok mer penger lagt inn i Bispevika. Men jeg synes ærlig talt ikke de andre bydelene du henviser til er verre, ja de er kanskje billigere men fra et estetisk ståsted er bispevika på akkurat samme nivå etter min mening. Nå er selvfølgelig ikke estetikk alt, men bispevika er direkte flaut fordi det er et så stort prosjekt i hovedstaten og skal representere Norges "fremste og beste arkitektur". Man kan beskrive det som mindreverdighetskompleksene til en by som har lyst å være New York.
    Helt ærlig har jeg vanskelig for å skjønne hvordan du kan mene det. De andre byggene er masseproduserte bokser kledd med fasadeplater. Jeg kan ikke skjønne at du ikke ser at byggene i Bispevika er langt mer forseggjorte (og dermed fremstår bedre estetisk) enn det. Personlig mener jeg det er mest vellykkede området i Bjørvika. Jeg er langt mer skeptisk til hvordan Sørenga har blitt, de kvartalene med studentboliger og kontorer ved siden av operaen og ikke minst Munchmuseet. Selv om det er forbedringspotensiale og jeg skulle f.eks. ønske at man hadde valgt en annen fargenyanse på noen av byggene, så fremstår likevel Bispevika som et relativt vellykket området i mine øyne sammenlignet med det meste som bygges her i landet (og til dels i utlandet).
    Annevanne wrote: 04 May 2022, 22:09 Og en siste ting, de gråe klossene (byggene) har blitt sammenlignet med Venezia ettersom de har kanaler med vann som går mellom dem, jeg vet ikke om jeg trenger å si så mye mer enn det. Venezia ler oss opp i fjeset.
    Jeg er enig i at dem ikke fortjener å bli seriøst sammenlignet med Venezia om ikke annet enn kun pga. utstrekningen på sistnevnte.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 04 May 2022, 22:50

    Fredrik wrote: 04 May 2022, 22:23
    Annevanne wrote: 04 May 2022, 22:09 Ja, det er nok mer penger lagt inn i Bispevika. Men jeg synes ærlig talt ikke de andre bydelene du henviser til er verre, ja de er kanskje billigere men fra et estetisk ståsted er bispevika på akkurat samme nivå etter min mening. Nå er selvfølgelig ikke estetikk alt, men bispevika er direkte flaut fordi det er et så stort prosjekt i hovedstaten og skal representere Norges "fremste og beste arkitektur". Man kan beskrive det som mindreverdighetskompleksene til en by som har lyst å være New York.
    Helt ærlig har jeg vanskelig for å skjønne hvordan du kan mene det. De andre byggene er masseproduserte bokser kledd med fasadeplater. Jeg kan ikke skjønne at du ikke ser at byggene i Bispevika er langt mer forseggjorte (og dermed fremstår bedre estetisk) enn det. Personlig mener jeg det er mest vellykkede området i Bjørvika. Jeg er langt mer skeptisk til hvordan Sørenga har blitt, de kvartalene med studentboliger og kontorer ved siden av operaen og ikke minst Munchmuseet. Selv om det er forbedringspotensiale og jeg skulle f.eks. ønske at man hadde valgt en annen fargenyanse på noen av byggene, så fremstår likevel Bispevika som et relativt vellykket området i mine øyne sammenlignet med det meste som bygges her i landet (og til dels i utlandet).
    Annevanne wrote: 04 May 2022, 22:09 Og en siste ting, de gråe klossene (byggene) har blitt sammenlignet med Venezia ettersom de har kanaler med vann som går mellom dem, jeg vet ikke om jeg trenger å si så mye mer enn det. Venezia ler oss opp i fjeset.
    Jeg er enig i at dem ikke fortjener å bli seriøst sammenlignet med Venezia om ikke annet enn kun pga. utstrekningen på sistnevnte.
    Den er grei, vi har vidt forskjellige synspunkt. Men jeg kommer til å være brutalt ærlig, jeg synes bispevika er en parodi estetisk sett. Det er fra mitt synspunkt et heselig og flaut dystopisk lappeteppe uten noen som helt arkitektonisk sammenheng eller skjønnhet. Kanskje finnes det enda verre makkverk, men det er som å si at det finnes verre filmer enn "the room", greit nok men originalfilmen er ille nok. Hvis du føler det annerledes så er jo det helt greit, men tror nok ikke dette blir så produktivt, for ingen av oss kommer til å rikke på ståstedet vårt, så vi kommer oss nok ikke særlig videre i denne diskusjonen.

    Edit: ("The room" har i hvert fall en slags sjarm som bispevika ikke har, så kanskje en dårlig sammenligning)
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Tobias » 05 May 2022, 00:35

    Annevanne wrote: 04 May 2022, 21:47 Kanskje en av de styggeste bydelene noensinne bygget i Europa?
    Smak er subjektivt og alt det der, men Operaen alene motsier den påstanden. Det finnes også en rekke andre gode prosjekter som Vannkunsten, Munch Brygge og DE23. Synes også fellesområdene holder høy kvalitet, Bjørvika har virkelig blitt en ålreit bydel å ferdes i nå som den har satt seg.

    De eneste husene jeg misliker er de to hotellene og Diagonale, de er grå og billige. Selv Munch-museet, som utvilsomt er stygt, er stygt på en litt interessant måte når det leker med lyset, mørket og vannet.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Mikael » 05 May 2022, 08:15

    Personlig syns jeg ingen av byggene i Bjørvika er spesielt pene, rent estetisk, men bydelen er likevel blitt veldig vellykket. En god miks av ulike funksjoner, tydelige skiller mellom offentlig og privat (med noen unntak), høy kvalitet på de offentlige rommene (materialbruk, programmering) og riktig skala, i tillegg til at høy tetthet og god tilgjengelighet gjør at det stort sett er aktivitet gjennom mye av døgnet. Jeg trives mye bedre i Bjørvika selv om Tjuvholmen rent estetisk har penere med mer varierte uttrykk.

    At enkelte sammenligner det med monofunksjonell forstadsbebyggelse blottet for urbane kvaliteter vitner jo om hvor snever estetikkdebatten egentlig er.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 05 May 2022, 12:39

    Mikael wrote: 05 May 2022, 08:15 Personlig syns jeg ingen av byggene i Bjørvika er spesielt pene, rent estetisk, men bydelen er likevel blitt veldig vellykket. En god miks av ulike funksjoner, tydelige skiller mellom offentlig og privat (med noen unntak), høy kvalitet på de offentlige rommene (materialbruk, programmering) og riktig skala, i tillegg til at høy tetthet og god tilgjengelighet gjør at det stort sett er aktivitet gjennom mye av døgnet. Jeg trives mye bedre i Bjørvika selv om Tjuvholmen rent estetisk har penere med mer varierte uttrykk.

    At enkelte sammenligner det med monofunksjonell forstadsbebyggelse blottet for urbane kvaliteter vitner jo om hvor snever estetikkdebatten egentlig er.
    Nemlig, men jeg snakker om estetisk først og fremst, jeg har ingen tvil om at byggene er funksjonelle og fungerer slik de skal. Men jeg tror at det er mulig å bygge bygg som både er estetisk vakre på utsiden men samtidig er funksjonelle på innsiden. Fasader er viktige fordi vi normale mennesker kommer ikke til å gå inn i 99% av byggene vi ser på en daglig basis, majoriteten er leilighetsbygg som vi ikke har tilgang til. Men selv om det er tilfellet så blir jeg gladere når jeg er omgitt av skjønnhet.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Surbanpomp » 05 May 2022, 14:26

    Tobias wrote: 05 May 2022, 00:35Smak er subjektivt og alt det der, men Operaen alene motsier den påstanden.
    [...]
    Selv Munch-museet, som utvilsomt er stygt, er stygt på en litt interessant måte når det leker med lyset, mørket og vannet.
    Jeg synes ikke Operaen er "pen" heller, men det er ikke nødvendig at den er "pen". Den har sin estetikk akkurat som Munch-museet - og jeg synes den er mer vellykket i det.
    Operaen er virkelig en raff konstruksjon. Den er bortimot ikonisk i hvordan "skipet kommer opp fra havet" - eller synker ned, mens vi kan rømme opp på taket og vente på å bli reddet :-)
    Bygningen gir plass til å nesten være en park ved sjøen, bare uten trær. Den er et ålreit sted for offentligheten. ... "pen"? Om man stiller det spørsmålet for å svare "nei", så har man egentlig ikke skjønt hva bygningen gjør der?

    Munchs "Skrik" er ikke "pent". Ville det ha vært noen vits i? Det er skjønnhet i hva en plaget sjel som Munch formidlet, men ikke "pent" som "åh så nusselig". Søte kattunger har sin plass i tilværelsen, dette er en annen plass.
    Kirkegårder, er de "pene"? Tja ... de er rom for refleksjon. En funksjon med sin estetikk. Et greit sted å gå gjennom på vei hjem om kvelden.

    De ukrainske fargene som lyser opp Oslo er ikke "pent" heller (med mindre man er svenskjävel og ikke har lest en nyhet i år) - men at det offentlige rom brukes til å fortelle oss at vi som mennesker i et slikt samfunn i et storsamfunn i et verdenssamfunn må klare å ha tanke for annet enn "åh så pent!" - det er lys i mørket som du aldri får formidlet ved å peke på stukkatur og rosetter og nyrennessanse-krimskrams rundt vinduene.


    Nå setter jeg på https://www.youtube.com/watch?v=2MWlgX0dDuo .
    "And that moment was born the first pop music."
    Pent ... ?

    </random_ramblings>
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 05 May 2022, 17:25

    Surbanpomp wrote: 05 May 2022, 14:26
    Tobias wrote: 05 May 2022, 00:35Smak er subjektivt og alt det der, men Operaen alene motsier den påstanden.
    [...]
    Selv Munch-museet, som utvilsomt er stygt, er stygt på en litt interessant måte når det leker med lyset, mørket og vannet.
    Jeg synes ikke Operaen er "pen" heller, men det er ikke nødvendig at den er "pen". Den har sin estetikk akkurat som Munch-museet - og jeg synes den er mer vellykket i det.
    Operaen er virkelig en raff konstruksjon. Den er bortimot ikonisk i hvordan "skipet kommer opp fra havet" - eller synker ned, mens vi kan rømme opp på taket og vente på å bli reddet :-)
    Bygningen gir plass til å nesten være en park ved sjøen, bare uten trær. Den er et ålreit sted for offentligheten. ... "pen"? Om man stiller det spørsmålet for å svare "nei", så har man egentlig ikke skjønt hva bygningen gjør der?

    Munchs "Skrik" er ikke "pent". Ville det ha vært noen vits i? Det er skjønnhet i hva en plaget sjel som Munch formidlet, men ikke "pent" som "åh så nusselig". Søte kattunger har sin plass i tilværelsen, dette er en annen plass.
    Kirkegårder, er de "pene"? Tja ... de er rom for refleksjon. En funksjon med sin estetikk. Et greit sted å gå gjennom på vei hjem om kvelden.

    De ukrainske fargene som lyser opp Oslo er ikke "pent" heller (med mindre man er svenskjävel og ikke har lest en nyhet i år) - men at det offentlige rom brukes til å fortelle oss at vi som mennesker i et slikt samfunn i et storsamfunn i et verdenssamfunn må klare å ha tanke for annet enn "åh så pent!" - det er lys i mørket som du aldri får formidlet ved å peke på stukkatur og rosetter og nyrennessanse-krimskrams rundt vinduene.


    Nå setter jeg på https://www.youtube.com/watch?v=2MWlgX0dDuo .
    "And that moment was born the first pop music."
    Pent ... ?

    </random_ramblings>
    Slikt visvas høres ofte når visse arkitekter skal forsvare makkverkene sine, "vi bygger stygt for å provosere og skape debatt" eller "vi bygger stygt for at folk kan reflektere på verdens grusomheter" blah blah blah, etter min ydmyke mening så er dette unnskyldninger som er gitt defensivt fordi folk kritiserer dårlige prosjekter, unnskyldningene er ment for å ivareta det skjøre egoet til arkitekter som har vrangforestillinger om sine egne byggverk. La oss ta Munchmuseet, det er ikke noe skjult mesterverk som kan lære oss å reflektere bedre eller noe annet slikt tull, det er et stygt og mislykket bygg (estetisk sett) som gikk gjennom en total fasadeendring fra det som ble opprinnelig vist, det kommer en dag om en god del tiår til å bli revet uten at noen kommer til å savne det, det er totalt historieløst. Modernister later også som de hater "stilkopiering" men Munchmuseet er en patetisk kopi av et stygt hotell på las palmas. I stedet for disse latterlige filosofiske ordene så synes jeg vi bør se på hva enkelte bygg faktisk er, og jo kirkegårder kan være noen av de vakreste områdene som finnes, kirkegårder kan kombinere vakker klassisk arkitektur med grønne omgivelser.

    Jeg synes det er mye mer respektabelt å si "Du tar feil jeg synes modernistisk arkitektur er vakkert" istedenfor alle disse unnskyldningene.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Surbanpomp » 05 May 2022, 18:23

    Annevanne wrote: 05 May 2022, 17:25Modernister
    modernistisk
    Stråmann, Stråmann, bukken min
    høyr på Annevanne sin
    Modernisten med sin fell
    kan deg taka seint i kveld


    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 05 May 2022, 18:31

    Surbanpomp wrote: 05 May 2022, 18:23
    Annevanne wrote: 05 May 2022, 17:25Modernister
    modernistisk
    Stråmann, Stråmann, bukken min
    høyr på Annevanne sin
    Modernisten med sin fell
    kan deg taka seint i kveld


    Image
    Det mangler litt på motargumentene (de er tydeligvis ikke til stede), men jeg digger poesien :D.
    Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du la til et bilde av en forstørret eggekartong, den må du forklare litt.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Surbanpomp » 05 May 2022, 18:51

    Annevanne wrote: 05 May 2022, 18:31Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du la til et bilde av en forstørret eggekartong, den må du forklare litt.
    Du slenger på "modernistisk" som skjellsord på alt mulig rart - så jeg la ved et bilde av et operahus som faktisk kommer fra den modernistiske oldeforeldregenerasjonen.

    Det er ikke det i Oslo, selvsagt.
    https://www.sydneyoperahouse.com/our-st ... utzon.html

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests