Norge | Urbane bilder av norske byer og steder
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 14 Mar 2022, 10:56

    Dette er en tråd for urbane bilder tatt rundt omkring i Norge.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 15 Mar 2022, 13:35

    Et bilde av Wesselkvartalet i Asker sentrum som ble ferdigstilt i fjor. Jeg mener det er blant de flottere nyere murverksbygningene i Norge.

    Image
    Bildet ble funnet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 15 Mar 2022, 15:44

    Enig, det er veldig bra, men det kan bli enda bedre i fremtiden. Vi bør ikke tro at dette er det beste vi kan bygge, enda flere detaljer vil gjøre fremtidige bygg vakrere.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 14 Apr 2022, 12:01

    Et bilde fra Sølvberget-området i Stavanger sentrum med infill-prosjektet til Helen & Hard i midten. Prosjektet ble ferdigstilt i 1999.

    Image

    Bildet ble funnet på nettsiden til Helen & Hard.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 16 Apr 2022, 11:21

    Et par bilder fra Nygaardsplassen-prosjektet i Fredrikstad. Prosjektet er tegnet av Mad og er vel blant de mer vellykkede utbyggingsprosjektene man har sett i Norge i moderne tid.

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettsiden til Mad arkitekter.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 01 May 2022, 21:27

    Et bilde fra Bioddgaten i Grimstad.

    Image

    Kildet til bildet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 04 May 2022, 21:41

    Et bilde fra Bispevika/Bjørvika i Oslo.

    Image

    Bildet ble funnet i denne ytringen hos Nettavisen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 04 May 2022, 21:47

    Fredrik wrote: 04 May 2022, 21:41 Et bilde fra Bispevika/Bjørvika i Oslo.

    Image

    Bildet ble funnet i denne ytringen hos Nettavisen.
    Jeg har virkelig ikke lyst å repetere meg for mye, men dette bildet er etter min mening et eksempel på et dystopisk mareritt som vi har klart å skape i virkeligheten. Kanskje en av de styggeste bydelene noensinne bygget i Europa? (Eller finnes det kanskje noen sovjet-prosjekter fra 60-70 tallet som er verre?). Får i hvert fall frysninger bare av å se det.

    På en mer konstruktiv side så håper jeg kanskje at utbyggere tar noe lærdom fra slike megaprosjekter.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Fredrik » 04 May 2022, 21:59

    Annevanne wrote: 04 May 2022, 21:47 Jeg har virkelig ikke lyst å repetere meg for mye, men dette bildet er etter min mening et eksempel på et dystopisk mareritt som vi har klart å skape i virkeligheten. Kanskje en av de styggeste bydelene noensinne bygget i Europa? (Eller finnes det kanskje noen sovjet-prosjekter fra 60-70 tallet som er verre?). Får i hvert fall frysninger bare av å se det.

    På en mer konstruktiv side så håper jeg kanskje at utbyggere tar noe lærdom fra slike megaprosjekter.
    Selv om det er forbedringspotensial, så kan jeg ikke si meg enig i den beskrivelse av hvor ille det er. Det fungerer sånn noenlunde godt på bakken og man får et inntrykk av at det er lagt litt omtanke i de fleste av byggene. Sammenlign det med et f.eks. en bydel som Strandvegen i Tromsø eller Frydenberg i Oslo, så foretrekker i hvert fall jeg hva man har greid å få til i Bispevika.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 04 May 2022, 22:09

    Fredrik wrote: 04 May 2022, 21:59
    Annevanne wrote: 04 May 2022, 21:47 Jeg har virkelig ikke lyst å repetere meg for mye, men dette bildet er etter min mening et eksempel på et dystopisk mareritt som vi har klart å skape i virkeligheten. Kanskje en av de styggeste bydelene noensinne bygget i Europa? (Eller finnes det kanskje noen sovjet-prosjekter fra 60-70 tallet som er verre?). Får i hvert fall frysninger bare av å se det.

    På en mer konstruktiv side så håper jeg kanskje at utbyggere tar noe lærdom fra slike megaprosjekter.
    Selv om det er forbedringspotensial, så kan jeg ikke si meg enig i den beskrivelse av hvor ille det er. Det fungerer sånn noenlunde godt på bakken og man får et inntrykk av at det er lagt litt omtanke i de fleste av byggene. Sammenlign det med et f.eks. en bydel som Strandvegen i Tromsø eller Frydenberg i Oslo, så foretrekker i hvert fall jeg hva man har greid å få til i Bispevika.
    Ja, det er nok mer penger lagt inn i Bispevika. Men jeg synes ærlig talt ikke de andre bydelene du henviser til er verre, ja de er kanskje billigere men fra et estetisk ståsted er bispevika på akkurat samme nivå etter min mening. Nå er selvfølgelig ikke estetikk alt, men bispevika er direkte flaut fordi det er et så stort prosjekt i hovedstaten og skal representere Norges "fremste og beste arkitektur". Man kan beskrive det som mindreverdighetskompleksene til en by som har lyst å være New York.

    Og en siste ting, de gråe klossene (byggene) har blitt sammenlignet med Venezia ettersom de har kanaler med vann som går mellom dem, jeg vet ikke om jeg trenger å si så mye mer enn det. Venezia ler oss opp i fjeset.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest