Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dette er en tråd for den planlagte nye Bybanen-linjen fra sentrum av Bergen til Åsane. Linjen har vært svært kontroversielt og det har blant annet vært mye diskusjon om hvorvidt den skal gå over Bryggen eller via en tunnel i sentrum av byen.
Tidligere denne uken ble det endelige planforslaget sendt over til politisk behandling. Traséen har en lengde på 12,7 km lang og vil inneholde 14 holdeplasser, hvorav én av dem (ved Sandviken kirke) vil bli anlagt under bakken. Det legges opp til at bybanen kjøres med batteridrift over bryggen, noe som gjør at man kan droppe master og legninger på denne strekningen.
Regjeringen har sagt at de først vil starte forhandlingene om finanseringen av bybane-linjen til Åsane i 2024. Det har tidligere blitt skissert byggestart i 2023 eller 2024, men det vil nå bli utsatt.
Unesco er positiv til trasévalget over Bryggen i en ny rapport som de har skrevet. De mener at traséen kan gjøre at Bryggen i enda større grad oppleves som et viktig landemerke for byen og at banen vil virke positiv på byen i sin helhet.
Nå (fra 11:00 og utover) legger Plan- og bygningsetaten i Bergen kommune frem sitt reviderte planforslag for Bybanen til Åsane. Det har samtidig blitt presentert et nytt kostnadsoverslag og traseen er nå beregnet å koste 21 milliarder kroner (en økning på 3 milliarder sammenlignet med tidligere).
Linjen er nå til ekstern kvalitetssikring og i den forbindelse har det blitt gjort kjent at utbyggingen vil bli 1,9 milliarder dyrere enn tidligere antatt.
Politisk enighet om "ny" løsning på bybanen til Åsane.
Løsningen er tidligere forkastet på grunn av dårlige grunnforhold og bevaringsverdige bygg (dårlig kombo), men løsningen er nå "forbedret" ved å fjerne stasjonen som ville vært nærmest bryggen.