Bergen | Visjoner og planer
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 09 Oct 2022, 11:48

    Dette er en tråd for diverse visjoner og urealiserte planer i Bergen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 15 Mar 2023, 19:10

    En tegning som viser et forslag for byggingen av en ny overbygd torghall i Bergen sentrum. Forslaget ble sendt inn til arkitektkonkurranse som ble avholdt for prosjektet i 1913 og var laget av arkitektene Adalbert Stuber Kielland, Christian von Munthe af Morgenstierne og Arne Eide. Prosjektet ble aldri realisert grunnet utbruddet av første verdenskrig og den store bybrannen.

    Image

    På nettsiden til Bergen byarkiv.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Annevanne » 16 Mar 2023, 01:13

    Denne stikker dypt, for et KULT prosjekt! Synd det aldri ble bygget, hadde vi levd i en rasjonell verden hadde vi realisert det nå og oppført bygget (ikke nødvendigvis i samme område som det originalt skulle bygges).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 18 Mar 2023, 12:08

    Arkitektene Frederik Konow-Lund, Sverre Lied og Peter Helland-Hansen sitt forslag utformingen av Bergen rådhus. Forslaget ble sendt inn i konkurransen som ble avholdt i 1951, hvor Erling Viksjø gikk seirende ut.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Annevanne » 18 Mar 2023, 15:17

    Wow, et forslag som tar hensyn til bygningene rundt og som er vakkert på sin egen måte. Et forslag som respekterer byen det er i. Men neida, la oss bygge en grå firkant istedenfor. Vi lever i en klovneverden. Stygghet er prioritert for å gjøre oss miserable.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 18 Mar 2023, 16:00

    I dette tilfellet er jeg (stort sett) enig med deg og jeg synes det er trist at Viksjø sitt forslag ble valgt i stedet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 18 Mar 2023, 16:12

    Et annet flott forslag er dette for utformingen av Fløyrestauranten fra 1918. Forslaget er laget av arkitekten Einar Oscar Schou og det er et av flere han tegnet for et monumentalt, nybarokk restaurantbygg. Samtlige av forslagene ble ansett som for store og kostbare og ingen ble godkjent; I stedet fikk man et langt mer beskjedent bygg i nyklassisistisk stil som stod ferdig i 1925.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 19 Mar 2023, 14:56

    Et ikke realisert forslag til ny brannstasjon. Jeg vet ikke noe særlig om forslaget, men ifølge kilden (Marcus) ble forslaget laget et sted mellom 1919 og 1925.

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Annevanne » 19 Mar 2023, 17:39

    For et majestetisk forslag, våre flotte forfedre kunne virkelig tegne gode prosjekter (uten en lang utdanning, dataprogrammer, og andre verktøy). Trist at det aldri ble bygget, la oss håpe at AO har en påvirkning og vi en dag får slike prosjekter på agendaen igjen. Unge arkitekter som tenker i slike baner ville vært fantastisk, det er vanskelig å understreke hvor mye EKTE signalbygg tilfører en by.

    Men først og fremst er det politikerne som burde få staten på banen, statsbygg burde bygge slik og ikke de grå depressive greiene som bygges nå.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Visjoner og planer

    by Fredrik » 20 Mar 2023, 11:56

    Enda et urealisert forslag og dette vil jeg egentlig si er min favoritt av de forslagene jeg har funnet. Forslaget er laget av arkitekt Einar Oscar Schou og er fra 1909. Ifølge Bergen Byarkiv så blir forslaget kalt "Utkast til enebolig for en bergensk Rikmand". De skriver dog at de ikke vet hvem denne rikmannen skulle være og de sier videre at de mistenker at forslaget er bare fri fabulering (altså ikke et konkret oppdrag).

    Jeg synes uansett det ser storslagent ut og jeg skulle virkelig ønske at det ble bygget.

    Image

    Image

    Image

    På Facebook-siden til Bergen Byarkiv.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests