Ringerike | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Ringerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Oct 2022, 17:56

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Ringerike kommune. Hønefoss er kommunens største by og administrasjonssenter.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Ringerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Oct 2022, 18:18

    Noen illustrasjoner som viser planene for utviklingen av Lagesens gate 3 og Hammerbrogate 9 i Hønefoss. Dette er eiendommen hvor byens tidligere handelsskole står og den ligger rett ved Nordre Torv. Planen er å rive skolebygget fra 70-tallet og erstattet det med to nye leilighetsbygg. Byggene er utformet som to frittstående lamellblokker og er planlagt å inneholde 32 nye leiligheter.

    Prosjektet er tegnet av Link arkitektur.

    Jeg synes det er synd at man ikke går for en utforming som ligner mer på et tradisjonelt, lukket kvartal.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Ringerikes Blad.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Ringerike | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 22 Oct 2022, 21:28

    Fredrik wrote: 22 Oct 2022, 18:18 Noen illustrasjoner som viser planene for utviklingen av Lagesens gate 3 og Hammerbrogate 9 i Hønefoss. Dette er eiendommen hvor byens tidligere handelsskole står og den ligger rett ved Nordre Torv. Planen er å rive skolebygget fra 70-tallet og erstattet det med to nye leilighetsbygg. Byggene er utformet som to frittstående lamellblokker og er planlagt å inneholde 32 nye leiligheter.

    Prosjektet er tegnet av Link arkitektur.

    Jeg synes det er synd at man ikke går for en utforming som ligner mer på et tradisjonelt, lukket kvartal.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Ringerikes Blad.
    Yup, missed opportunity.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Ringerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 05 Dec 2022, 21:19

    Her er planene for utviklingen av storprosjektet kalt Byporten i Hønefoss. Prosjektet er planlagt bygget på en ubebygd tomt som ligger rett ved innkjøringen til Hønefoss sentrum fra Kvernbergsund bru. Tomten er også kjent under navnet Ford-kvartalet. Intensjonen er å utvikle det med et nytt bykvartal med 220 leiligheter og med tilhørende næringsarealer. Prosjektet er tegnet av Nuno arkitektur.

    Sammenlignet med alt annet som har blitt bygget i Hønefoss i moderne tid, så er dette nærmest å regne som en åpenbaring og kvaliteten er betydelig bedre. Når det er sagt så synes jeg fortsatt det er et stor forbedringspotensiale; Jeg synes det fremstår som veldig boksete og jeg synes ikke oppdelingene av byggene er helt overbevisende. I tillegg synes jeg det er brukt for mange gråtoner.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene er hentet fra denne artikkelen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests