Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3359
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 10 Nov 2022, 16:33

    Jeg tenkte at det var på tide å lage en egen tråd for byggingen av det nye regjeringskvartalet i Oslo sentrum. Jeg har vært litt treg med det, men kvartalet er allerede under bygging og det er av såpass størrelse at det fortjener sin egen tråd.

    Illustrasjonene her ble funnet på Statsbygg sin side for prosjektet. Det er verdt å merke at enkelte av byggene har senere blitt tatt ut av planen og vil ikke bli bygget (med mindre man endrer mening igjen).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Annevanne » 10 Nov 2022, 17:01

    Fredrik wrote: 10 Nov 2022, 16:33 Jeg tenkte at det var på tide å lage en egen tråd for byggingen av det nye regjeringskvartalet i Oslo sentrum. Jeg har vært litt treg med det, men kvartalet er allerede under bygging og det er av såpass størrelse at det fortjener sin egen tråd.

    Illustrasjonene her ble funnet på Statsbygg sin side for prosjektet. Det er verdt å merke at enkelte av byggene har senere blitt tatt ut av planen og vil ikke bli bygget (med mindre man endrer mening igjen).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
    Utdaterte sovjetblokker som ødelegger for området, man kunne istedenfor (i en verden som gir mening) ferdigbygget det opprinnelige og utrolig vakre regjeringsbygget som skulle bygges tidlig på 1900-tallet men aldri ble ferdigstilt, da hadde vi fått et monumentalbygg verdig Norge, som våre etterkommere ville være stolt av og kunne nyte i hundrevis av år, men det var selfølgelig ikke opp for seriøs diskusjon en gang. Noen av disse byggene rives sikkert like fort som Y-blokka.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3359
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 10 Nov 2022, 17:06

    Annevanne wrote: 10 Nov 2022, 17:01
    Utdaterte sovjetblokker som ødelegger for området, man kunne istedenfor (i en verden som gir mening) ferdigbygget det opprinnelige og utrolig vakre regjeringsbygget som skulle bygges tidlig på 1900-tallet men aldri ble ferdigstilt, da hadde vi fått et monumentalbygg verdig Norge, som våre etterkommere ville være stolt av og kunne nyte i hundrevis av år, men det var selfølgelig ikke opp for seriøs diskusjon en gang. Noen av disse byggene rives sikkert like fort som Y-blokka.
    Her er jeg faktisk stort sett enig med deg. Dog så ville jeg ikke kalt det sovjetblokker ettersom det ble bygget haugevis av lignende bygg i den kapitalistiske verden i etterkrigstiden.
  • Bürek
    Posts: 4
    Joined: 25 Mar 2022, 03:56
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 3 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Bürek » 10 Nov 2022, 18:31

    Dette blir så flott!
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3359
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 10 Nov 2022, 20:48

    To bilder fra byggegropen for regjeringskvartalet. Bildene ble publisert den 2. november på Statsbygg sin Facebook-side.

    Image

    Image

    Bildene ble funnet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Annevanne » 10 Nov 2022, 21:33

    Bürek wrote: 10 Nov 2022, 18:31 Dette blir så flott!
    Hva er det som er flott her? Det er ganske (etter min mening) deprimerende grå blokker for våre politisk ledere vi snakker om, ikke operaen i oslo eller noe slikt.
  • Tobias
    Posts: 281
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Tobias » 10 Nov 2022, 23:32

    Det blir fint å få lagt Ring 1 i lokk (om den ikke blir stengt helt hvis SV får viljen sin) og anlagt en park. Jeg tror også gatene og førsteetasjene har potensiale til å lage et langt mer livlig område enn den ørkenen som var der før. For meg er hovedproblemet at bygningene blir for tunge, klumpete og grå. Fremfor å fjerne bygg B og E, burde man istedet forsøkt å slanke alle bygningene.

    Alt i alt, kjedelig estetikk, men området kan bli bra hvis man ikke kveler det bak sikkerhetstiltak.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3359
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 11 Nov 2022, 13:55

    Tobias wrote: 10 Nov 2022, 23:32 Det blir fint å få lagt Ring 1 i lokk (om den ikke blir stengt helt hvis SV får viljen sin) og anlagt en park. Jeg tror også gatene og førsteetasjene har potensiale til å lage et langt mer livlig område enn den ørkenen som var der før. For meg er hovedproblemet at bygningene blir for tunge, klumpete og grå. Fremfor å fjerne bygg B og E, burde man istedet forsøkt å slanke alle bygningene.

    Alt i alt, kjedelig estetikk, men området kan bli bra hvis man ikke kveler det bak sikkerhetstiltak.
    Jeg er usikker på hvor livlige første etasjene i regjeringskvartalet i seg selv vil bli. Jeg tror ikke det legges opp til at det skal være noen næringsarealer på bakkeplan eller lignende.

    Det jeg dog faktisk synes er en god ting med prosjektet er at byggene følger strukturen i området i langt større grad enn det gamle regjeringskvartalet, så jeg tror det vil medføre at man får en mer sammenhengende by. Det gamle kvartalet fungerte som en barriere og gjorde at svært få fant det naturlig å gå fra f.eks. Akersgata til Møllergata via det, men jeg tror ikke det nye kvartalet vil få den samme barriere-virkningen. Jeg både håper og tror at det vil resultere i en revitalisering for området rundt.
  • Tobias
    Posts: 281
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Tobias » 12 Nov 2022, 15:12

    Fredrik wrote: 11 Nov 2022, 13:55 Jeg er usikker på hvor livlige første etasjene i regjeringskvartalet i seg selv vil bli. Jeg tror ikke det legges opp til at det skal være noen næringsarealer på bakkeplan eller lignende.
    Det er skuffende å høre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3359
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 12 Nov 2022, 18:11

    Det kan for øvrig nevnes at kontrakten for å bygge den nye Hammersborgtunnelen under regjeringskvartalet nå har blitt lyst ut. Planen er å senke dagens vei i en ny tunnel. Tunnelen blir ca. 100 meter lengre enn dagens løsning.

    Artikkel på nettstedet Veier24.

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest