Oslo | Område | Filipstad
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Område | Filipstad

    by Fredrik » 12 Nov 2022, 19:20

    Dette er en tråd for den planlagte utviklingen av Filipstad-området i Oslo. Utbyggingen er en del av kommunens Fjordby-satsing. Områdeplanen ble vedtatt i 2020. Den åpner opp for å bygge ut 462 000 kvadratmeter med ny bebyggelse som skal gi rom for et sted mellom 2200 og 3000 nye boliger og ca. 9000 nye arbeidsplasser. I tillegg skal det opparbeides nye byrom, en strandpromenade og en 41 dekar stor park ut mot fjorden.

    Utbyggingen har lang tidshorisont og Oslo Havn (største grunneier på Filipstad) antar at de vil starte byggearbeidene med første byggetrinn i 2026. Byggetrinnet vil bestå av kvartalene nærmes Tjuvholmen og Aker Brygge, som også kalles for Hans Jægers kvartal. Resten av Filipstad-utbyggingen er avhengig av at E18 legges i tunnel først og det estimeres at det vil ta 10 til 15 år før byggingen av de områdene kan skje.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Annevanne » 12 Nov 2022, 19:29

    Nice, så stygt at det burde være kriminelt å bygge.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Fredrik » 12 Nov 2022, 19:33

    Annevanne wrote: 12 Nov 2022, 19:29 Nice, så stygt at det burde være kriminelt å bygge.
    Enn så lenge finnes jo planene kun i form av noen volumsstudier. Det er godt mulig at det endelig området blir stygt og, men du kan umulig vite det basert på disse skissene.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Annevanne » 12 Nov 2022, 21:33

    Fredrik wrote: 12 Nov 2022, 19:33
    Annevanne wrote: 12 Nov 2022, 19:29 Nice, så stygt at det burde være kriminelt å bygge.
    Enn så lenge finnes jo planene kun i form av noen volumsstudier. Det er godt mulig at det endelig området blir stygt og, men du kan umulig vite det basert på disse skissene.
    Åja, jeg trodde vi ser på fasadene i bilde 5. Men da antar jeg at det er styggedommer som allerede er bygget. Men ja da har du rett og da håper jeg selfølgelig på positiv menneskevennlig arkitektur.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Ring2 » 13 Nov 2022, 14:23

    Dette blir helt rått! Bare synd at det tar så sinnsykt lang tid.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Annevanne » 13 Nov 2022, 14:27

    Ring2 wrote: 13 Nov 2022, 14:23 Dette blir helt rått! Bare synd at det tar så sinnsykt lang tid.
    Hvis vi ikke vet estetikken enda så er det jo umulig å si det 🤨
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Ring2 » 13 Nov 2022, 14:34

    Annevanne wrote: 13 Nov 2022, 14:27 Hvis vi ikke vet estetikken enda så er det jo umulig å si det 🤨
    Jeg snakker ikke om estetikken, jeg sikter til det at det skal bygges nye fjordnære byrom + 2200-3000 nye leiligheter ;) Det er svært få som savner Bjørvika og Bispevika slik det så ut for bare 20 år siden, det er helt fantastisk at vi som bor her har fått tilbake deler av fjorden og nå fortsetter denne fine utviklingen på Fillipstad. Dessverre går det meget tregt, slik som det oftest gjør i dette nisselandet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Annevanne » 13 Nov 2022, 14:41

    Ring2 wrote: 13 Nov 2022, 14:34
    Annevanne wrote: 13 Nov 2022, 14:27 Hvis vi ikke vet estetikken enda så er det jo umulig å si det 🤨
    Jeg snakker ikke om estetikken, jeg sikter til det at det skal bygges nye fjordnære byrom + 2200-3000 nye leiligheter ;) Det er svært få som savner Bjørvika og Bispevika slik det så ut for bare 20 år siden, det er helt fantastisk at vi som bor her har fått tilbake deler av fjorden og nå fortsetter denne fine utviklingen på Fillipstad. Dessverre går det meget tregt, slik som det oftest gjør i dette nisselandet.
    Det er trist at du ikke bryr deg om estetikken. Selfølgelig savner ingen Bjørvika for 20 år siden, Saneringen av Oslo og ødeleggelsen av vakkerhet startet lenge før den tiden uansett. Bjørvika var for 20 år siden et dødt byrom. Bjørvika kunne allikevel ha blitt utviklet på en bedre og vakrere måte. Men hvis du uten ironi synes at barcode er vakkert på en regnværsdag (eller en solskinnsdag for den skyld) så kan ikke jeg stoppe deg.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Ring2 » 13 Nov 2022, 14:48

    Annevanne wrote: 13 Nov 2022, 14:41 Men hvis du uten ironi synes at barcode er vakkert på en regnværsdag (eller en solskinnsdag for den skyld) så kan ikke jeg stoppe deg.
    Hvor i all verden har jeg påstått at Bjørvika er vakkert? Og hvorfor tror du at vakker arkitektur er nødvendig for at en byutvikling skal være positivt for både borgere og turister?
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Filipstad

    by Annevanne » 13 Nov 2022, 15:09

    Ring2 wrote: 13 Nov 2022, 14:48
    Annevanne wrote: 13 Nov 2022, 14:41 Men hvis du uten ironi synes at barcode er vakkert på en regnværsdag (eller en solskinnsdag for den skyld) så kan ikke jeg stoppe deg.
    Hvor i all verden har jeg påstått at Bjørvika er vakkert? Og hvorfor tror du at vakker arkitektur er nødvendig for at en byutvikling skal være positivt for både borgere og turister?
    Hvor i all verden har jeg påstatt at vakker arkitektur er nødvendig for økonomisk gevinst (som er det du antyder), selvfølgelig foretrekker markedskreftene billig og stygg arkitektur. Ellers så hadde jo ikke Obos og Selvaag vært de føydale boligherrene våre.

    Hvis du mener at turister flest foretrekker kjedelige stygge grå blokker fremfor Dubrovnik, Paris, Venezia, osv så hadde jeg vært veldig interessert i å høre om de tallene.

    Men hva er løsningen? Hva med å bare drive med "positiv" utvikling for borgere og turister samtidig som man bygger ihvertfall noenlunde vakkert (ingen forventer at alle nybygg skal være nidarosdomen). Før i tiden så løste man boligmangel ved å bygge kvartaler med relativt fine bygårder, de trengte ikke se ut som slottet i Versailles men de skulle ha litt anstendighet og harmoni, jeg synes ikke det er for mye å be om.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests