Oslo | Kollektivtrafikk
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3594
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 140 times
    Been thanked: 453 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Fredrik » 05 Dec 2023, 11:48

    Nå er det verdt å merke seg at dette er forrige Byantikvar. Jeg tror ikke det er "avslørt" hva dagens Byantikvar mener enda. Jeg bare tok med det sitatet fra artikkelen fordi jeg syntes det var litt absurd.
  • Iver
    Posts: 281
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Iver » 05 Dec 2023, 13:41

    Tidligere mente byantikvaren at nybygg måtte "bryte" såpass at det ikke var noe tvil om hva som var nytt og hva som var gammelt. Også by-/riksantikvar var modernister. Nå er vel dette snudd noe og harmoni er blitt mer inn. Den gamle (heldigvis) byantikvaren henger vel igjen i det gamle tankesettet.

    Det er jo to ting som er viktig. At det ser bra ut, noe det gjør, og at funksjonen er bra. På funksjon ble jeg faktisk litt usikker på hvor god løsningen er, fordi den kobler seg til sideplattformen som er minst brukt. Mange reisende må gå mye rundt i gangene nede på stasjonen. Det var litt vanskelig å tyde tegningene, så muligens jeg tar feil.
  • trygvef
    Posts: 53
    Joined: 27 Mar 2023, 12:56
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by trygvef » 05 Dec 2023, 13:49

    Det er vel et formelt krav om rømingsvei som har utløst dette, ikke noe "behov" hos de reisende?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3594
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 140 times
    Been thanked: 453 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Fredrik » 05 Dec 2023, 14:00

    Her er et snitt og situasjonsplan som viser hvordan den nye inngange vil koble seg på stasjonen. Den vil nok gå direkte ned på sideplattformen. Som vi kan se av situasjonsplanen så er hovedplattformene rett utenfor bildet.

    Image

    Image
    trygvef wrote: 05 Dec 2023, 13:49 Det er vel et formelt krav om rømingsvei som har utløst dette, ikke noe "behov" hos de reisende?
    Ja, det stemmer.
  • Tobias
    Posts: 302
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 62 times
    Been thanked: 46 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Tobias » 05 Dec 2023, 14:03

    trygvef wrote: 05 Dec 2023, 13:49 Det er vel et formelt krav om rømingsvei som har utløst dette, ikke noe "behov" hos de reisende?
    Riktig. Denne nye inngangen kommer ikke til å bli mye brukt, bortsett fra de som skal til det nye Tøyenbadet.
  • Iver
    Posts: 281
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Iver » 06 Dec 2023, 09:31

    Tobias wrote: 05 Dec 2023, 14:03 Riktig. Denne nye inngangen kommer ikke til å bli mye brukt, bortsett fra de som skal til det nye Tøyenbadet.
    Med andre ord ingen sosial kontroll. Det kommer nok til å bli et trivelig sted :lol:
  • Tobias
    Posts: 302
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 62 times
    Been thanked: 46 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Tobias » 06 Dec 2023, 12:08

    Blir nok en fin varmestue for alle som venter på 20-bussen om vinteren!
  • Iver
    Posts: 281
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Iver » 06 Feb 2024, 12:55

    Ruter og Sporveien fortsetter å krangle om Volvatsvingen og Ensjøsvingen :lol:
    https://www.aftenposten.no/oslo/i/GMpn5 ... anesvinger

    Kortversjonen er at Sporveien ønsker disse svingene for å kjøre flere avganger på ringen, mens Ruter mener dette gir for mange bindinger, og at det koster mer en det smaker.

    Problemet med å jobbe med T-bane og Tog er at alt tar så laaang tid, og man blir aldri ferdig med å diskutere det samme :roll:
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3594
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 140 times
    Been thanked: 453 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Fredrik » 06 Feb 2024, 14:37

    Ja, jeg synes det er ganske frustrerende hvordan man går frem og tilbake på samme sakene år etter år. Man ble forespeilet tidenes bane-løft etter KVU Oslo-Navet, men absolutt alt som ikke var påbegynt når forslaget ble presentert, har enten blitt stoppet eller er gjennom årelange kveruleringer som her.
  • Iver
    Posts: 281
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Iver » 06 Feb 2024, 15:20

    KVU-Oslo navet var ikke basert på realisme, men ønsker. Det var klart da også, at det ikke ville være penger til å bygge noe av dette. Med byggingen av Fornebubanen og E18 er Oslopakke 3 i praksis konkurs (hvis det hadde vært et selskap). Noe som irriterer meg med samferdselspolitikken er at det brukes masse penger på å utrede noe man egentlig vet man ikke har penger til (med Nordnorgebanen som det beste eksemplet).

    Oslo er en liten by, og selv om vi er rike per menneske, er det ikke så mange å dele kostnaden på ;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests