https://www.arkitektnytt.no/nyheter/hed ... uropproret
Arkitekturopprøret har nå delt ut hedersprisen og grøssmedaljen for i år. Mange vil nok være uenig spesielt i vinneren av grøssmedaljen (meg inkludert), for selv om det nye nasjonalmuseet er en parodi og et kulturløst makkverk så finnes det desverre nybygg i dette landet som er både styggere og av lavere kvalitet (spesielt materialmessig), problemet er at nasjonalmuseet er så mye større og viktigere enn mange av disse prosjektene. Som nok er grunnen til at folk velger å stemme på det fremfor "Obos-makkverk nummer 10000".
MEN, noen interessante bemerkninger:
Legg merke til at 2 av de 3 øverste prosjektene i hederskategorien var miniprosjekter laget av lokalfolk. Håpets katedral og Buer Restaurant. Å kalle håpets katedral et bygg er nesten vanskelig, noen vil kanskje hevde at det er i større grad et kunstverk (bokstavelig talt, ikke at det er så pent at jeg faller pladask) men det er verken her eller der.
Alle de 3 øverste prosjektene i grøss kategorien var større byggverk laget av statsbygg og andre massive selskap, hvor skir og nasjonalmuseet alene sikkert kan svelge opp alle byggene i hederskategorien volummessig.
Med andre ord, det er så få tradisjonelle/klassiske/vakre bygg som blir bygget i Norge at man må ty til bygninger reist av lokalfolk... I en verden som ga mening hadde hederskategorien inneholdt hele kvartaler bygget av større arkitektfirma i Norge slik som i Grøsskategorien men der er vi ikke enda.
Det ble også gjort en gjennomgang av unnskyldningene og hersketeknikkene modernister bruker for å hindre mangfold i arkitekturbransjen. Det synes jeg var viktig å påpeke, at selv om det selvfølgelig er logiske økonomiske grunner for at det velges å bygges modernistisk i dette landet er det også en ideologi som påvirker dømmekraften til sentrale figurer i maktposisjon.
Utenom det var det ikke så mye ny informasjon, det jeg håper er at vi kommer til et stadie hvor en slik kåring (om den er styrt av AO eller ikke) får en større platform, mer oppmerksomhet og mer mediadekning slik at den kan fungerere enda bedre som et verktøy (for folket) til å skamme og latterligjøre elending arkitektur i Norge og ikke minst peke ut hva vi ønsker mer av. Dette er direktedemokrati i praksis men for å øke legitimiteten må nok interessen være større.