Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 06 Jan 2023, 15:55

    Tobias wrote: 06 Jan 2023, 14:44 Jeg er ikke helt enig i oppsummeringen din. Det at to så arkitektonisk forskjellige bydeler som Frogner og Bjørvika begge er på topp tre viser at det faktisk finnes ganske store variasjoner i smak i befolkningen. Det ser vi også fra trådene her inne hvor det ofte er estetiske uenigheter om ulike prosjekter.

    Snarere mener jeg meningsmålingen viser at de aller fleste er enig om at tradisjonell stort sett alltid er fint, mens modernisme oftere er "hit or miss". Nøkkelen for arkitekter som fremdeles vil bygge moderne er å la seg inspirere mer av de gamle, tradisjonelle formene og trekkene som stort sett alle liker.
    Jeg blir helt matt. Hvorfor kan vi ikke bare bygg litt klassisk også, hvorfor er alltid svaret at de må la seg inspirere litt? Hva med å bare bygg litt SKIKKELIG klassisk også? Jeg ønsker mangfold, folk flest ønsker mangfold.

    Dette spørsmålet ble også spurt i undersøkelsen: "Det utvikles til stadige nye Bydeler i Oslo. Dersom du fikk bestemme ville du utviklet nye bydeler i klassisk eller moderne stil?"

    Resultatet:
    45% klassisk
    24% moderne
    5% annen stilart
    26% vet ikke
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 06 Jan 2023, 16:05

    Jeg skrev ikke at vi bare skal bygge modernistisk, jeg skrev at arkitekter som vil bygge modernistisk, de bør la seg inspirere mer av tradisjonelle trekk og former. Jeg er helt enig at det ville vært fint om vi slapp til mer rendyrket tradisjonalisme også.

    Så du trenger ikke bli matt enda.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 06 Jan 2023, 16:57

    Tobias wrote: 06 Jan 2023, 16:05 Jeg skrev ikke at vi bare skal bygge modernistisk, jeg skrev at arkitekter som vil bygge modernistisk, de bør la seg inspirere mer av tradisjonelle trekk og former. Jeg er helt enig at det ville vært fint om vi slapp til mer rendyrket tradisjonalisme også.

    Så du trenger ikke bli matt enda.
    Flott :)
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 19 Jan 2023, 09:02

    Relevant artikkel i Aftenposten. Frank Nodland, som forsvarer modernismen, får kontant svar i kommentarfeltet.
    https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... urdebatten
    Koser meg med hvor godt argumentene hans skytes ned :D
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 19 Jan 2023, 16:58

    Det er verdt å nevne at Indre Østfold kommune (dette er kommunen hvor Askim og Mysen ligger i) har laget det som de kaller for en Veileder for vakker og varig arkitektur som i stor grad bygger på en del av tankene til arkitekturopprøret. Veilereden er laget som et vedlegg til forslaget for ny kommuneplanens arealdel som nå er utarbeidelse.

    Veilederen kan sees i sin helhet her.

    I veilederen er det blant blitt laget en mulighetsstudie for utformingen de områdene som ligger mellom Askim stasjon og Osloveien:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 19 Jan 2023, 20:18

    Wow, fordømt kult. Dette liker jeg å se 😍. Mer av dette.

    Btw, jeg liker også hvordan det nærmest innrømmes at klassisk og "vakker" arkitektur er det samme, som jeg har sagt siden jeg ble med i dette forumet.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by KvikHalden » 19 Jan 2023, 21:12

    Audun Engh og resten av ekstremistene ville ikke godtatt det der, maks 2 etasjer vettu.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 19 Jan 2023, 21:51

    Å kalle AO ekstremistisk er ganske tåpelig, AO vet at de ikke kommer til å bli enehersker over byutviklingen i Norge, det eneste de gjør er å forsøke å skape en liten enklave i byutviklingen for vakker/klassisk arkitektur som har vært låst ute av debatten i mange tiår pågrunn av kyniske økonomiske interesser (selv om vi i alle disse tiårene har hatt råd til å bygge noen fine kvartaler i ny og ne) og intolerante modernister som ikke vil gi opp hegemonien de har holdt i 70+ år. Arkitektopprøret er en nødvendig populistisk bevegelse som for det aller meste bringer positiv endring og viktig debatt. Kan enkelte medlemmer av og til være hyperboliske, absolutt, men det gjelder vel alle sosiale bevegelser gjennom historien.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by KvikHalden » 20 Jan 2023, 17:26

    Det har gått ut av kontroll, som det jo vanligvis gjør på Facebookgrupper om admin ikke luker ut svada. Masse Great reset ol. Veldig utrivelig sted.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 21 Jan 2023, 13:32

    Det har ikke jeg fått med meg, men jeg pleier ikke gå gjennom alle kommentaren på AO sin facebook side. Selv hvis jeg antar at det du sier er riktig så tror jeg at det vil roe seg ned når bevegelsen begynner å få gjennomslag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests