Så den, og jeg skal være ærlig nok til å si at det ikke var noe "slam-dunk" fra Arkitekturopprørets side. Et av de største problemene er at når man begynner å se nærmere på "hederslisten" så påpeker arkitektene korrekt at noen av prosjektene ligner på billige dubai-aktige kopier av tradisjonell arkitektur. Dette kan de da bruke som hersketeknikk og svartemale alle forsøk på å bygge vakkert. Motsvaret er selvfølgelig at arkitekter og utbyggere bør skjerpe seg på en generell basis og bygge i høyere kvalitet slik at det blir bedre prosjekter å henvise til under neste prisutdelingen.
Opplevde ikke at noen av sidene brukte hersketeknikker i debatten. Det er et helt klart poeng at arkitektur ikke bare handler om stil, men om gjennomførelse (noe AAs representant nok er helt enig i). Han tok ikke muligheten til å si noe som "at hvis dette er de beste nominerte vi klarer å komme opp med til hederslisten, se hvor dårlig det står til i norsk arkitektur". Han misset også poenget til Erling Dokk Holm om at deler av den tradisjonelle arkitekturen de har lyst til å bygge i Norge er vanskelig pga. reguleringslovverk. Man må altså få politikerne på banen.
Ja, det var ganske sjokkerende, nesten forfriskende ærlig. Og at Peter Butenschøn, som jeg ellers synes har gode tanker om arkitektur, mener Kalnes Brygge i Tønsberg er godt prosjekt...Men det skal sies at det mest sjokkerende med debatten var arkitekten bak Moxy bygget, som ikke en gang latet som om bygget hans var fint.
Oh My Dog ...Iver wrote: ↑01 Dec 2023, 12:47Et godt eksempel på punkt 3 fra kina kan ses i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=7QIEU9KkY5g
Jeg er enig i at sånne innlegg kan gi dårligere stemning her, men jeg ønsker samtidig å være ganske tilbakeholden med å slette folks innlegg og jeg ønsker en stor takhøyde her. Så derfor pleier jeg ikke å gripe inn så lenge det foregår i mer generaliserte termer og ikke rettes mot enkeltpersoner. Angående det innlegget som ble moderert så var hovedproblemet, slik jeg så det, at språkbruken ble rettet mot meddebattanten.jh wrote: ↑05 Dec 2023, 20:42 Jeg er helt enig i at enkelte på forumet jevnt over har godt av å tenke over språkbruk og bastante formuleringer, men kan vi også snakke om denne typen nedlatene og kjipe kommentarer som over her?
Det er helt fair å ha forskjellige meninger, jeg er heller ikke særlig begeistret for den typen prosjekter som det vises til i youtube-linken, men det finnes da utallige høfligere måter å uttrykke sin uenighet på. Jeg synes personlig at den slags sarkastiske og nedlatende kommentarer som i innlegget over er vel så unødvendig og ødeleggende for stemningen på dette forumet, som de bastante holdningene som ble moderert for noen dager siden.
Ok, så jeg får rett om at du lar det passere at han sammenligner meg med antisemitiske konspirasjonsteoritekere?
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.