Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

by Iver » 29 Nov 2023, 09:28

Ja, hedersprisen sier egentlig noe om hvor ille det står til enda. Bygget er jo egentlig ikke noe annet en minimum tilpasning til området. Egentlig ikke et bygg som bidrar positivt til det visuelle i området, det bare unngår å rasere. Det er i hvert fall et skritt i riktig retning. Når det gjelder grøss prisen var det jo mye å velge mellom. Vinneren er verdig, selv om jeg stemte på makkverket i Nydalen.
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

by Fredrik » 29 Nov 2023, 10:39

En annen ting jeg ikke liker så godt med Nedre Slottsgate 10 er at den erstattet en helt kurant bygård fra 1900-tallet.

Image
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    TheodorSurbanpomp
    Rating: 33.33%
  • Surbanpomp
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 11 times

by Surbanpomp » 29 Nov 2023, 14:08

Litt detektivarbeid i lunsjpausen, jeg googler opp følgende fra Arkitekturopprørets Facebook-side:
    "Nedre Slottsgate 10, som Dark har tegnet. Rene knivstikkingen av Oslo."
    Edit: Permalenken synes ikke gi noen informasjon. Det har skjedd for mye på Facebook-siden, og gudene må vite når det var fra - men det er i hvert fall tre år.
    Faktum er også at det er tegnet av Embark og ikke av DARK ... men det rimer jo.

Fredrik wrote: 29 Nov 2023, 10:39En annen ting jeg ikke liker så godt med Nedre Slottsgate 10 er at den erstattet en helt kurant bygård fra 1900-tallet.
    Byantikvarens innsigelse mot riving opplyser at
    "Gården ble oppført i 1890, men i 1928 ble fasaden ombygget fullstendig i funksjonalistisk stil. I dag er fasaden delvis tilbakeført til utrykket den hadde i 1890."

Så, man har tatt en "klassisk" gård fra 1890, bygget den om i "modernistisk" retning, tilbakeført til berlinerkrimskrams - og arkitekturopprøret premierer modernismen.

Lå den kåringen så åpent tilgjengelig at både arkitektkontorer, byggherrer, steener og strømmer kunne astroturfe den?
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 29 Nov 2023, 19:35

Surbanpomp wrote: 29 Nov 2023, 14:08 Litt detektivarbeid i lunsjpausen, jeg googler opp følgende fra Arkitekturopprørets Facebook-side:
    Edit: Permalenken synes ikke gi noen informasjon. Det har skjedd for mye på Facebook-siden, og gudene må vite når det var fra - men det er i hvert fall tre år.
    Jeg mistenker at den personen som har skrevet det har skrevet feil adresse for/blandet det sammen med dette Dark-tegnende prosjektet litt lengre opp i gaten:

Image
  • Surbanpomp

by Surbanpomp » 29 Nov 2023, 22:34

Denne? https://www.aftenposten.no/oslo/i/Llkk4 ... es-mauritz
    Litt mindre "kritisk" journalistikk i EiendomsWatch dagen etter: https://eiendomswatch.no/nyheter/handel ... 229376.ece

Synes egentlig den glassfasaden er mindre kjedelig. Men hvis kjedelig er det nye hippe, så ...
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 29 Nov 2023, 23:23

Ja, det stemmer. Det er det samme prosjektet. :)
  • hgl
    Has thanked: 0
    Been thanked: 5 times

by hgl » 30 Nov 2023, 12:05

Surbanpomp wrote: 29 Nov 2023, 14:08 Litt detektivarbeid i lunsjpausen, jeg googler opp følgende fra Arkitekturopprørets Facebook-side:

Fredrik wrote: 29 Nov 2023, 10:39En annen ting jeg ikke liker så godt med Nedre Slottsgate 10 er at den erstattet en helt kurant bygård fra 1900-tallet.
    Byantikvarens innsigelse mot riving opplyser at
    "Gården ble oppført i 1890, men i 1928 ble fasaden ombygget fullstendig i funksjonalistisk stil. I dag er fasaden delvis tilbakeført til utrykket den hadde i 1890."

Så, man har tatt en "klassisk" gård fra 1890, bygget den om i "modernistisk" retning, tilbakeført til berlinerkrimskrams - og arkitekturopprøret premierer modernismen.

Lå den kåringen så åpent tilgjengelig at både arkitektkontorer, byggherrer, steener og strømmer kunne astroturfe den?
    Nå skal det sies at Arkitekturopprøret ikke har valgt noen vinner, det har folket gjort. Det er jo hele poenget med utdelingen. Så får vi håpe at det kommer sterkere kandidater i årene som kommer, nå som AO har fått mer innflytelse.
    These users thanked the author hgl for the post:
    Annevanne
    Rating: 16.67%
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 30 Nov 2023, 12:44

100% sant.
  • Surbanpomp

by Surbanpomp » 30 Nov 2023, 20:09

hgl wrote: 30 Nov 2023, 12:05
    Surbanpomp wrote: 29 Nov 2023, 14:08Lå den kåringen så åpent tilgjengelig at både arkitektkontorer, byggherrer, steener og strømmer kunne astroturfe den?
    Nå skal det sies at Arkitekturopprøret ikke har valgt noen vinner, det har folket gjort. Det er jo hele poenget med utdelingen.
    Derfor spørsmålet mitt.

Er det dette såkalte "folket" som vil ha litt småkjedelig tidligmodernisme, eller lå det åpent for voteringsdugnad i butikken (og på arkitektkontoret) og med litt kreativt skifte av IP-adresser?
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 30 Nov 2023, 20:54

Det jeg lurer på er hvorfor er det så fordømt viktig at majoriteten av nordmenn aldri skal få den type estetikk de ønsker? Det er noe jeg aldri forstår SurbanPomp, jeg vil gjerne vite det.

NRK gjorde nettopp en meningsmåling på dette, etter 40000 svar, sier 75% at de foretrekker tradisjonell arkitektur, mens 18% foretrekker moderne. Du mener sikkert at dette ikke er bra nok, og greit nok det. Men er det lov å be om å få 5% av nybygg med tradisjonell estetikk? Er det for mye å be om? Akkurat nå er prosenten kanskje rundt 0.1%, om ikke mindre.

Vil du endre mening når det gjøres seriøs forskning på hvilken type estetikk folk foretrekker? Hva skal til for at du aksepterer mangfold av stilarter også i nybygg?

Jeg lurer veldig.
    Last edited by Annevanne on 30 Nov 2023, 21:25, edited 6 times in total.