Post Reply 126 posts
Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Nyheter om arkitektur og byutvikling i Norden

    by Annevanne » 22 Nov 2022, 15:00

    https://www.allgronn.org/ao/direktedemo ... itUHARbvFM

    Audun Engh (kjent fra Arkitekturopprøret) har trykket opp et manifest om Direktedemokrati i stedsutviklingen.
    Han skriver at: "Målet er å få til byer som befolkningen opplever som vakre og i menneskelig skala. Derfor trenger vi styrket direkte demokrati og mangfold innen arkitektur, inkludert klassiske og tradisjonelle stilarter. Lykke til!"

    Dette er en nyhet i den forstand at dette er noe av det mest konkrete og konstruktive fra AO jeg har lest, det er mange som klager på AO for å redusere debatten til "pent mot stygt" men her er det konkrete forslag på hvordan vi forbedrer stedsutviklingen i Norge for folket. Har så langt skumlest manifestet men det er flere gode ideer på hvordan vi tar vekk noe av bestemmelsesmakten fra utbyggere og arkitekter og gir den tilbake til folket i ekte populistisk ånd. Svært interessant og muligens et viktig bidrag, får se hvor det leder.

    Øverst har jeg lenket til manifestet sånn at de som vil kan lese det. For meg virker det meste i det som "common sense", det finnes ingen mangfold i dagens utbygging, alt som bygges er i samme stil, det er en farlig, fanatisk intoleranse for visse typer arkitektur. Så det å øke mangfoldet kan umulig være dårlig i denne situasjonen tenker nå jeg.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Mikael » 22 Nov 2022, 20:52

    Flyttet posten hit da den er mer egnet i egen tråd enn i tråden om nyheter.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 00:58

    Mikael wrote: 22 Nov 2022, 20:52 Flyttet posten hit da den er mer egnet i egen tråd enn i tråden om nyheter.
    Den er grei
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 22:19

    https://www.arkitektnytt.no/nyheter/hed ... uropproret
    Arkitekturopprøret har nå delt ut hedersprisen og grøssmedaljen for i år. Mange vil nok være uenig spesielt i vinneren av grøssmedaljen (meg inkludert), for selv om det nye nasjonalmuseet er en parodi og et kulturløst makkverk så finnes det desverre nybygg i dette landet som er både styggere og av lavere kvalitet (spesielt materialmessig), problemet er at nasjonalmuseet er så mye større og viktigere enn mange av disse prosjektene. Som nok er grunnen til at folk velger å stemme på det fremfor "Obos-makkverk nummer 10000".

    MEN, noen interessante bemerkninger:
    Legg merke til at 2 av de 3 øverste prosjektene i hederskategorien var miniprosjekter laget av lokalfolk. Håpets katedral og Buer Restaurant. Å kalle håpets katedral et bygg er nesten vanskelig, noen vil kanskje hevde at det er i større grad et kunstverk (bokstavelig talt, ikke at det er så pent at jeg faller pladask) men det er verken her eller der.
    Alle de 3 øverste prosjektene i grøss kategorien var større byggverk laget av statsbygg og andre massive selskap, hvor skir og nasjonalmuseet alene sikkert kan svelge opp alle byggene i hederskategorien volummessig.

    Med andre ord, det er så få tradisjonelle/klassiske/vakre bygg som blir bygget i Norge at man må ty til bygninger reist av lokalfolk... I en verden som ga mening hadde hederskategorien inneholdt hele kvartaler bygget av større arkitektfirma i Norge slik som i Grøsskategorien men der er vi ikke enda.

    Det ble også gjort en gjennomgang av unnskyldningene og hersketeknikkene modernister bruker for å hindre mangfold i arkitekturbransjen. Det synes jeg var viktig å påpeke, at selv om det selvfølgelig er logiske økonomiske grunner for at det velges å bygges modernistisk i dette landet er det også en ideologi som påvirker dømmekraften til sentrale figurer i maktposisjon.

    Utenom det var det ikke så mye ny informasjon, det jeg håper er at vi kommer til et stadie hvor en slik kåring (om den er styrt av AO eller ikke) får en større platform, mer oppmerksomhet og mer mediadekning slik at den kan fungerere enda bedre som et verktøy (for folket) til å skamme og latterligjøre elending arkitektur i Norge og ikke minst peke ut hva vi ønsker mer av. Dette er direktedemokrati i praksis men for å øke legitimiteten må nok interessen være større.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 24 Nov 2022, 22:00

    Personlig synes jeg at vinneren var en skuffelse. Selv om jeg ikke vil beskrive Ramme gård som styg, så synes jeg hele området fremstår som litt rart og gir assosiasjoner til en fornøyelsespark. I tillegg er arkitekturen nærmest en ren stilkopi av gamle bygg, mens jeg i hvert fall synes det er langt mer interessant når noen greier å bygge fint samtidig som de tilfører noe nytt.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 24 Nov 2022, 22:19

    Fredrik wrote: 24 Nov 2022, 22:00 Personlig synes jeg at vinneren var en skuffelse. Selv om jeg ikke vil beskrive Ramme gård som styg, så synes jeg hele området fremstår som litt rart og gir assosiasjoner til en fornøyelsespark. I tillegg er arkitekturen nærmest en ren stilkopi av gamle bygg, mens jeg i hvert fall synes det er langt mer interessant når noen greier å bygge fint samtidig som de tilfører noe nytt.
    Er litt enig med deg (men husk at det var en avstemning og ikke en beslutning av en gjeng elitistiske arkitekter, som er bra).

    Men uansett, her er dilemmaet... hva annet finnes?
    Nesten ingenting, som jeg sa var to av de tre øverste prosjektene mikroprosjekt av lokalfolk, AO må dessverre skrape sammen de få brødsmulene som finnes og lage en liste.
    Det kunne vært ti lister for årets styggeste bygg fordi det er så mye stygt som blir bygget av obos og andre elendige utbyggere.

    Jeg håper vi kommer til et stadie hvor det er 10-20 skikkelig gode alternativer for hedersprisen om ikke mer, men der er vi ikke i nærheten enda. For nå har modernisme som stilretning et TOTALT monopol og det vil være vanskelig å endre det.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 13 Dec 2022, 22:37

    https://subjekt.no/2022/12/13/direkte-d ... isen-2022/

    AO vant gøteborgprisen. "Den går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte". Sitert fra subjekt.

    Det er åpenbart helt fortjent, AO er en viktig bastion mot modernistisk ideologi, det er et helt nødvendig populistisk oppgjør med en utbygger/arkitekt/politiker elite som enten med vilje eller på grunn av ignoranse, ødelegger byrommene våre med stygghet. Jo flere slike utmerkelser, jo mer slik oppmerksomhet, jo bedre. 2023 kan bare bli bedre. Den eneste måten å skape forandring er å ydmyke utbyggerne, politikerne og arkitektene til de hører etter. Å tryggle og be om at de skal endre seg på egen hånd kommer ikke til å fungerere, de har holdt på med vandalisme i mange tiår selv om Norge iløpet av den tiden har hatt mer en stort nok overskudd til å ta vare på byene våre og gjøre de historiske byrommene enda finere. Det har vi enda, Norge er søkrikt av olje og gassintektene som følge av økte priser, nå er det på tide at vi bruker litt penger på å reparere byrommene våre, om det koster 5-10% mer å bygge et fint leilighetskompleks istedenfor et som er stygt så er det en investering verdig.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 05 Jan 2023, 23:10

    Respons Analyse har utført en meningsmåling blant Oslo-borgere om hva de synes om hovedstadens arkitektur.

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/4obgK ... nn-moderne

    For de som ikke har abonnement kan jeg oppsummere noen av funnene.

    1. Langt flere foretrekker klassisk arkitektur (32%) enn moderne arkitektur (3%), men flertallet vil ha en kombinasjon av klassisk og moderne (59%).

    2. 75% av de spurte synes Oslo i stor grad er en vakker by.

    3. De tre vakreste områdene er i følge undersøkelsen Frogner (52%), St. Hanshaugen (31%) og Bjørvika (29%)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 06 Jan 2023, 13:13

    Ok, la meg oppsummere hva det betyr:

    1. Folk flest har øyne og vet hva som er vakkert og hva som er stygt, håper vi snart kan legge debatten om at stygt og pent er bare 'smak og behag' død.

    2. Folk flest ønsker mangfold. 99.9% av alt som blir bygget idag er modernistisk, det er en fanatisk intoleranse for andre arkitekturstiler, jeg tror de fleste hadde vært mer enn fornøyd om bare 5% av nye prosjekter var klassiske (og her mener jeg klassisk, ikke modernisme med "inspirasjon" fra klassisk arkitektur), vi er ikke inærheten av det en gang.

    Det finnes ingen unnskyldninger utenom kyniske økonomiske kalkulasjoner.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 06 Jan 2023, 14:44

    Jeg er ikke helt enig i oppsummeringen din. Det at to så arkitektonisk forskjellige bydeler som Frogner og Bjørvika begge er på topp tre viser at det faktisk finnes ganske store variasjoner i smak i befolkningen. Det ser vi også fra trådene her inne hvor det ofte er estetiske uenigheter om ulike prosjekter.

    Snarere mener jeg meningsmålingen viser at de aller fleste er enig om at tradisjonell stort sett alltid er fint, mens modernisme oftere er "hit or miss". Nøkkelen for arkitekter som fremdeles vil bygge moderne er å la seg inspirere mer av de gamle, tradisjonelle formene og trekkene som stort sett alle liker.
Post Reply 126 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest