Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 15 Feb 2023, 16:54

    Vil bygge resten av Groruddalen i klassisk stil: https://www.aftenposten.no/oslo/i/9zox5 ... ssisk-stil Det visets til nyere forskning som underbygger at moderne arkitektur ikke møter menneskelige behov.

    Det finnes vel også over 2000 år gammel forskning som viser det samme :lol:
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 15 Feb 2023, 17:02

    Er det et sted som virkelig trenger en oppgradering så er det Groruddalen og jeg tror det forslaget kunne ha blitt bra i så måte. Dessverre så er jeg ganske pessimistisk til hvor realistisk det er og jeg tror man heller vil få firkanta Obos-blokker her. Men det er selvsagt lov å jobbe for det så får man se.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 15 Feb 2023, 19:15

    Enig, det er en drøm og grådigheten og stygghetens krefter vinner nok som vanlig men det er verdt å forsøke.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 22 Feb 2023, 09:05

    Arkitekturopprøret har blitt oppdaget av den britiske tabloid-pressen. Her er en artikkel i Express.

    Artikkel.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 22 Feb 2023, 09:47

    Ikke bare i Norge det klages over stygg og menneskefiendtlig arkitektur. Her en morsom video om tema:

    https://www.youtube.com/watch?v=8K1kiMDuI8k
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 22 Mar 2023, 09:03

    Vi ser i dag antydninger til at mer "klassisk" arkitektur er på vei tilbake. Er dette en endelig stilendring fra Modernismen, eller er det et nytt plaff som på 80-90 tallet?

    Lillestrøm-området har en god del eksempler på denne arkitekturen.

    Olavsgaard bygget i 1985:
    Image

    Norasondebygningen i Lillestrøm (90-tallet)
    Image

    En kan jo lett se av disse eksemplene at 80-tallsbyggene var mer "klassiske" (og rosa) enn 90-tallsbyggene, som på en måte er på vei tilbake mot modernismen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 22 Mar 2023, 09:58

    Ja, det er jo vanskelig å spå på forhånd hvordan historien vil utvikle seg. Det stemmer jo at man hadde en periode med slik ny-tradisjonell arkitektur på 1980-tallet og spør du meg er det skuffende at man ikke utforsket den retningen mer, så sånn het håper jeg dette vedvarer.

    Et annet (i mine øye) flott eksempel fra denne perioden:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 22 Mar 2023, 13:31

    Vi får håpe det blir seriøst denne gangen og ikke bare en liten kortvarig trend.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 22 Mar 2023, 23:55

    Iver wrote: 22 Mar 2023, 09:03 Vi ser i dag antydninger til at mer "klassisk" arkitektur er på vei tilbake. Er dette en endelig stilendring fra Modernismen, eller er det et nytt plaff som på 80-90 tallet?
    Tidene med én dominant arkitekturstil er nok over, men vi er helt tydelig over i en periode hvor flere og flere arkitekter ser både bakover i tid og lokalt når de tegner nye bygg. Så de neste årene vil vi nok se mye forskjellig, og i bakgrunnen ligger kunstig intelligens og lurker, og hvem vet hva det vil gjøre med arkitekturfaget...
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 23 Mar 2023, 10:21

    Tobias wrote: 22 Mar 2023, 23:55
    Iver wrote: 22 Mar 2023, 09:03 Vi ser i dag antydninger til at mer "klassisk" arkitektur er på vei tilbake. Er dette en endelig stilendring fra Modernismen, eller er det et nytt plaff som på 80-90 tallet?
    Tidene med én dominant arkitekturstil er nok over, men vi er helt tydelig over i en periode hvor flere og flere arkitekter ser både bakover i tid og lokalt når de tegner nye bygg. Så de neste årene vil vi nok se mye forskjellig, og i bakgrunnen ligger kunstig intelligens og lurker, og hvem vet hva det vil gjøre med arkitekturfaget...
    Vi ser allerede eksempler på at datamodeller spyr ut maksimalt utbyggbart volum innenfor kommunens reguleringsplankrav, og at "arkitekten" kun lager reklame, med tegneserieskisser, for at administrasjon og politikere skal svelge (unnskyld uttrykket) faenskapen. Så vi er nok litt der allerede. Resultatet er både kjedelig, stygt og bymessig dårlig. Topp dette med at utviklerne betaler for reklamepakker hos Google, basert på overvåkningsbasert annonsering, som direkte styres inn mot beslutningstakerne rett før f.eks kommunestyremøter, så har du den perfekte dystopien (dette skjer, og jeg har mottatt slik annonsering selv).

    Jeg kan ikke skjønne at ikke flere Arkitekter protesterer mot denne utviklingen, men at de i stedet forsvarer den. Jeg kjenner dog en arkitekt som ikke orket å være med på å forsvare drittprosjekter lengre, så det er kanskje håp.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests