Trondheim | Område | Nyhavna
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Tobias » 01 Jan 2023, 11:42

    Jeg liker forslaget til Henning Larsen, Rambøll og Dreiseitl med litt mindre volumer og husene på stylter, men de må jobbe litt med det store kontorbygget.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Annevanne » 01 Jan 2023, 12:17

    Enig i at Henning Larsen sitt forslag er et av de minst verste, alle forslagene er elendige, problemet er at selv i det forslaget er det mange unødvendige problemer. F.eks totalt usymmetrisk vindusplassering på de ytterste sjøbodene, jeg vet ikke helt hva moderne arkitekter har imot symmetri, det er vel at de ikke gidder å lage bygg med romløsning som er symmetrisk og tilpasset en fin fasade.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Tobias » 01 Jan 2023, 21:59

    Annevanne wrote: 01 Jan 2023, 12:17 Enig i at Henning Larsen sitt forslag er et av de minst verste, alle forslagene er elendige, problemet er at selv i det forslaget er det mange unødvendige problemer. F.eks totalt usymmetrisk vindusplassering på de ytterste sjøbodene, jeg vet ikke helt hva moderne arkitekter har imot symmetri, det er vel at de ikke gidder å lage bygg med romløsning som er symmetrisk og tilpasset en fin fasade.
    Manglende symmetri på vinduer i moderne bygg handler ofte om å regulere innslipp av lys og utformingen av indre rom. Det som ser pent ut utvendig er ikke nødvendigvis det som best/mest praktisk innvendig.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Annevanne » 02 Jan 2023, 03:24

    Tobias wrote: 01 Jan 2023, 21:59
    Annevanne wrote: 01 Jan 2023, 12:17 Enig i at Henning Larsen sitt forslag er et av de minst verste, alle forslagene er elendige, problemet er at selv i det forslaget er det mange unødvendige problemer. F.eks totalt usymmetrisk vindusplassering på de ytterste sjøbodene, jeg vet ikke helt hva moderne arkitekter har imot symmetri, det er vel at de ikke gidder å lage bygg med romløsning som er symmetrisk og tilpasset en fin fasade.
    Manglende symmetri på vinduer i moderne bygg handler ofte om å regulere innslipp av lys og utformingen av indre rom. Det som ser pent ut utvendig er ikke nødvendigvis det som best/mest praktisk innvendig.
    True, jeg har hørt det før men hadde glemt det litt. Løsningen er simpel, vi må ofre litt innslipp for god estetikk. Vi kan ikke fortsette rasere byene våre. Jeg har levd i gamle bygårder og hus hele livet mitt, vinduene gir plenty med lys, og vi trenger ikke massive stygge glassplater for å få nok sol. Folk kan faktisk gå ut på tur hvis de av en eller annen grunn mener trenger de ikke får nok sol fra vinduene.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Mikael » 02 Jan 2023, 19:31

    Dette var skuffende bidrag. Hadde ønsket noen hadde prøvd seg på variant med en finkornet struktur med en slags nytolkning av Trondheims veiter.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Tobias » 03 Jan 2023, 16:10

    Jeg måtte google hva en veite var, og ja, det er lite som er hyggeligere enn slike bakgater og smug. Men jeg har tidligere hørt at det er svært vanskelige å lage i dag grunnet skjerpede krav til brannsikkerhet, lys og fremkommelighet, jeg vet dog ikke om dette stemmer.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Annevanne » 03 Jan 2023, 19:21

    Det stemmer nok, men noen av disse kravene, spesielt lyskrav (brannkrav er viktig) som gir oss dissse heselige fasadene må etter min mening ihvertfall reduseres eller det bør være enkelt å få unntak.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Mikael » 04 Jan 2023, 07:46

    En del tekniske krav bør differensieres ut i fra arealformål. Innenfor tett by og sentrumsformål bør det lempes på en del krav som i dag favoriserer "antiurban utvikling." Regelverket vi har i dag et utviklet etter en ideologi som ikke helt tok innover seg det vi vet i dag, at vi både trenger tett by og åpen by og at den tette byen har andre og mer komplekse kvaliteter som er vanskelig å kvantifisere.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Annevanne » 10 Feb 2023, 17:19

    Det ble selvfølgelig det stygge forslaget fra Cobe. Det er bekreftet i arkitektnytt, lenge leve vandalisme.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Område | Nyhavna

    by Fredrik » 10 Feb 2023, 18:37

    Det var synd. Jeg synes det var det minst vellykkede forslaget.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest