Post Reply 75 posts
Romerike | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Mar 2022, 09:43

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Romerike. Romerike er en region som ligger nordøst for Oslo og består av kommunene Lillestrøm, Lørenskog, Nittedal, Rælingen, Aurskog-Høland, Ullensaker, Gjerdrum, Nannestad, Nes, Eidsvoll og Hurdal.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Mar 2022, 11:35

    Her er noen illustrasjoner som viser planene for utviklingen av et nytt bolig- og næringsprosjekt i Nittedalsgata 50 i Lillestrøm. Dette er eiendommen hvor Obs holder til på i dag og den ligger i det sørvestlige hjørnet av sentrumsområdet. Illustrasjonene viser kun volumene på utbyggingen, men som vi kan se er det foreslått å utvikle området med en kvartalsbebyggelse på opp til syv etasjer. Byggene er utformet med en blanding av saltak og flate tak.

    Hrtb arkitekter er ansvarlige for det pågående planarbeidet.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen på nettsiden til Lillestrøm kommune
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Apr 2022, 12:04

    Noen illustrasjoner som viser de foreløpige planene for utviklingen av området rundt Romerike helsebygg og Lillestrøm bussterminal, som ligger rett ved Lillestrøm stasjon. Planene er å utvikle området med tre nye bykvartaler med kontorer. Buegangene i dagens bussterminal-bygg er planlagt integrert inn i første-etasjene på to av kvartalene. Det pågår fortsatt en dialogprosess med kommunen angående planene, så illustrasjonene her er bare foreløpige. I tillegg er oversiktsillustrasjonen fra et tidligere tidspunkt i denne dialogprosessen, men jeg synes den ga en god oversikt over omfanget av prosjektet.

    Arkitektkontoret Nordic office of architecture er ansvarlig for planarbeidet.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Apr 2022, 20:18

    Det er også planer om å utvikle det som er kalt for Kvartal 15 i Lillestrøm sentrum. Kvartalet ligger mellom Nittedalsgata og Teatergata. Planene legger opp til å utvikle kvartalet med en ny bebyggelse med rundt 170 leiligheter og 4 000 kvadratmeter med næringsarealer. Grape architects er ansvarlig arkitekt for prosjektet og utbygger er Stor-Oslo eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 May 2022, 18:11

    Oslomet har besluttet at de skal legge sin nye campus til Lillestrøm sentrum. Universitet vil legge minst 20 prosent av virksomheten sin til byen. Det er enda ikke avgjort nøyaktig hvor i Lillestrøm campusen vil bli bygget.

    Nyhetsnotis hos Nrk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 May 2022, 20:24

    Her er et bilde av hvordan Kvartal 1 i Lillestrøm har blitt. Bygget er tegnet av LPO arkitekter.

    Jeg er veldig skuffet over hvordan dette endte opp; Øverste partiet minner om Økern-senteret og basen gir et litt rotete preg med miksen av tegl og cortenstål (eller er det treverk?). Riktignok var ikke illustrasjonene veldig lovende heller.

    Image

    Kilde.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 May 2022, 20:44

    ... Og her er et bilde av hvordan bolig- og næringsprosjektet Marikollen Torg har blitt. Prosjektet utgjør første byggetrinn i den planlagte utviklingen av Fjerdingby sentrum i Rælingen kommune. Det er tegnet av Lillestrøm arkitekter og utbygger er Oxer Eiendom.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen i Romerikes blad.

    En illustrasjon av slik det ble presentert:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 May 2022, 12:37

    Her er et par bilder fra arbeidene med Lillestrøm studentby i Lillestrøm. Prosjektet består av to bygg med til sammen 300 nye hybler. Det er tegnet av HRTB arkitekter og utbygger er Studentsamskipnaden i Oslo

    Bildene er tatt den 16. mai og som vi kan se begynner fasaden å komme på plass. Jeg synes teglen virker ganske forseggjort, men jeg skulle ønske man hadde gått for en mindre grålig farge. I tillegg liker jeg ikke platekledningen på deler av fasaden.

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på Facebook-siden til firmaet Ove Skår.

    Noen illustrasjoner som viser hvordan det er tenkt å bli:

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 May 2022, 13:41

    Fredrik wrote: 29 May 2022, 12:37 Her er et par bilder fra arbeidene med Lillestrøm studentby i Lillestrøm. Prosjektet består av to bygg med til sammen 300 nye hybler. Det er tegnet av HRTB arkitekter og utbygger er Studentsamskipnaden i Oslo

    Bildene er tatt den 16. mai og som vi kan se begynner fasaden å komme på plass. Jeg synes teglen virker ganske forseggjort, men jeg skulle ønske man hadde gått for en mindre grålig farge. I tillegg liker jeg ikke platekledningen på deler av fasaden.

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på Facebook-siden til firmaet Ove Skår.

    Noen illustrasjoner som viser hvordan det er tenkt å bli:

    Image

    Image
    Helt enig, det er aspekter her som er ok. Vinduene er plassert noenlunde ryddig og symmetrisk, i motsetning til andre modernistiske bygg så får man ikke en optisk migrene av å se på det og det er brukt tegl. Men som du sier, platekledning trekker det drastisk ned og gir et billig breg i tillegg er fargen kjedelig.

    Men med tanke på de andre prosjektene som desverre blir bygget i dette landet så er dette faktisk ok.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Romerike | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 May 2022, 17:50

    Det likner på budsjett-versjonen av Domus Juridica på Tullinløkka. Jeg personlig er ganske svak for slike forseggjorte mursteinssfasader, så jeg synes ikke det gjør noe og jeg håper vi får se flere slike forsøk i fremtiden og. Men som sagt synes jeg de gråe fasadeplatene og gråheten generelt ødelegger en del av helhetsinntrykket. :)
Post Reply 75 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest