Jernbanedirektoratet har anbefalt 2-etasjers tog på "Intercity" på Østlandet:
https://www.jernbanedirektoratet.no/no/ ... ostlandet/
Kanskje en lang debatt om dobbeltdekkere er over
En vanlig misforståelse er at dobbeltdekkere gir dobbel kapasitet. De gir rundt omkring 40% flere sitteplasser, men ikke nødvendigvis mer kapasitet totalt når en regner inn ståplasser på grunn av trapper og lav takhøyde. Disse togene er derfor mest egnet på lengre distanser der sitteplass er viktig. Ser ut til at de skal benyttes til Lillehammer, Skien og Halden (Gøteborg) som gir mening. Dobbeltdekkere er kult, men ikke min favoritt, da de egentlig ofte har vesentlig dårligere komfort enn vanlige tog. De er vanskeligere å møblere, og får ofte en rotete følelse.
Utløsende for at dobbeltdekkere nå er aktuelt, er at leverandørene begynner å løse problemet med mellomhøye plattformer, 760mm som vi har i Norge, som veken passer gulvhøyde i 1. etasje (rundt 500mm) eller over boggien (1100mm).
En variant som kan benyttes er Simens Desiro HC som de har regent på i analysen: