Oslo | Område | Nydalen
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Fredrik » 03 May 2022, 19:15

    Noen illustrasjoner av planene for utviklingen av Gjerdrums vei 11. Eiendommen ligger rett nord for Ring 3. Det foreslås å utvikle eiendommen med et nytt kvartal bestående av en blanding av boliger og kontorer.

    Prosjektet er tegnet av Pushak arkitekter og reguleringssaken håndteres av Cowi. Forslagsstiller er Avantor. Det har akkurat blitt sendt inn et ønske om å avholde et oppstartsmøte om planene. Det ble riktignok sendt inn et lignende ønske for eiendommen i fjor, men da hadde prosjektet langt flere etasjer.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Fredrik » 03 May 2022, 21:04

    Her er også en foreløpig illustrasjon av den store parken som er planlagt anlagt i Nydalen. Parken er et resultat av et folkelig engasjement for flere grøntarealer i området.

    Jeg skulle ønske det var et klarere skille mellom parken og den planlagte bebyggelsen rundt.

    Image
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Surbanpomp » 03 May 2022, 23:52

    Øverst er RICOH-bygget? Det at de går til oppstartsmøte der tyder sikkert på at de har solgt den siste av Gjerdrums Vei 9, på andre siden av jernbanen, og yep - den er ikke å Finn-finne. Ei krone på at det er samme utbygger som ikke ville si høyt at her kommer det flere muligheter til å kjøpe?


    Det nederste er den de har kranglet på så lenge? Meningen er også å kakke ned slipeskivefabrikken?
    Jeg har et litt pragmatisk forhold til dette, men har litt vanskelig for å skjønne hvorfor man heller vil bevare jappetidsgårder (1890, ja) og dumpe fabrikkbygg. Det sagt ... tviler på om SATS har bevart produksjonslinjene.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by E_Oslo » 04 May 2022, 00:11

    Surbanpomp wrote: 03 May 2022, 23:52 Det nederste er den de har kranglet på så lenge? Meningen er også å kakke ned slipeskivefabrikken?
    Jeg har et litt pragmatisk forhold til dette, men har litt vanskelig for å skjønne hvorfor man heller vil bevare jappetidsgårder (1890, ja) og dumpe fabrikkbygg. Det sagt ... tviler på om SATS har bevart produksjonslinjene.
    Ingen planer om å rive slipeskivefabrikken, den ligger under billedkanten på parkbildet.

    Derimot har det vært snakk om å bygge et tilbygg på den (se https://www.estatenyheter.no/pluss/thon ... oro/333972).

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Fredrik » 04 May 2022, 07:44

    Her er området sett fra ca. samme vinkel i dag:

    Image
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Surbanpomp » 04 May 2022, 11:05

    E_Oslo wrote: 04 May 2022, 00:11Ingen planer om å rive slipeskivefabrikken, den ligger under billedkanten på parkbildet.
    Ah! Takk. Jeg tok tydeligvis feil av Vitaminveien og Nydalen allé eller noe sånt tull.

    Usikker på hva jeg synes om den legoklossen Thon vil bygge der, men det "amfiet" er jo pauseareal mellom veikryss, kino og Fly Chicken, og kanskje ikke like viktig når det blir park på andre siden?
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Surbanpomp » 04 May 2022, 11:11

    Ellers, i Gjerdrums vei rett sør for Ring 3 - altså, under brua fra RICOH-bygget øverst på siden her - så er det næring som gjelder. Spør du meg som ikke eier fantasi nok til å se kreative muligheter ;) - så er det helt naturlig.

    Sak fra i fjor sommer: https://www.estatenyheter.no/avantor-vi ... len/301481
    Bilde av planene:
    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Fredrik » 05 May 2022, 18:04

    Surbanpomp wrote: 04 May 2022, 11:11 Ellers, i Gjerdrums vei rett sør for Ring 3 - altså, under brua fra RICOH-bygget øverst på siden her - så er det næring som gjelder. Spør du meg som ikke eier fantasi nok til å se kreative muligheter ;) - så er det helt naturlig.

    Sak fra i fjor sommer: https://www.estatenyheter.no/avantor-vi ... len/301481
    Bilde av planene:
    Her er noen flere illustrasjoner. Prosjektet har adresse Gjerdrums vei 6 og Lund + Slaatto er engasjert som arkitekter for det.

    Jeg synes det virker rimelig med et kontorbygg her og, men jeg skulle bare ønske at det ikke så kontorbygg-aktig ut.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Fredrik » 06 Jul 2022, 11:38

    Høyhuset er nå i ferd med reise seg.

    Image
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Nydalen

    by Mikael » 11 Jul 2022, 23:58

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests