Bergen | Område | Laksevåg verftsområde
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by Fredrik » 01 Mar 2023, 16:24

    Jeg tenkte jeg kunne lage en tråd for den planlagt utviklingen av verftsområdet på Laksevåg i Bergen. Området ligger langs med Puddefjorden. Intensjonen er å utvikle verftsområdet til en ny bydel med blandede funksjoner. Illustrasjonene vist her er hentet fra et illustrasjonsprosjekt som ble sendt inn til kommunen i fjor sommer. Illustrasjonsprosjektet er laget av Nordic office of architeture.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappe.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by Annevanne » 01 Mar 2023, 17:16

    En parodi av Bergen. Men de kunne ikke brydd seg mindre så lenge de tjener gode penger.
  • Dagfinn
    Posts: 3
    Joined: 23 Apr 2022, 13:42
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by Dagfinn » 01 Mar 2023, 18:26

    Dette var skuffende sammenlignet med tidligere versjoner jeg har sett. Det ser ut som de bevarer og videreutvikler lite eller ingenting av industribyggene som står på området, som kunne ha fortalt noe om hva området har vært til nå. Dette kunne i tillegg skapt mer mangfoldig, kompleks og spennende arkitektur. Byggene virker veldig "klipp og lim" fra trender vi ser overalt for tiden. Det fremstår også som for høyt og tett med for lite felles- og offentlige områder. Det burde være mye på denne tomten som kunne stimulere arkitekter til å tegne mer spennende bygg enn dette. Håper ikke dette er den siste versjonen vi kommer til å se.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by Fredrik » 02 Mar 2023, 09:53

    Dagfinn wrote: 01 Mar 2023, 18:26 Dette var skuffende sammenlignet med tidligere versjoner jeg har sett.
    Jeg antar du tenker på disse forslagene?

    Image

    Image

    Jeg er enig i at dett forslaget er ganske skuffende i sammenligning. Det krever dog mindre utfylling i sjø, noe som er grunnen (i hvert fall én av dem) til at de andre forslagene ble forkastet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by Annevanne » 02 Mar 2023, 10:17

    Ingen av forslagene er i nærheten av akseptable. Trist at vi utvikler byer som om vi spiller sim-city og ikke med tanke på at disse styggedommene faktisk skal forsøple byen i 50 år eller mer. Hadde vi tenkt i langtidsperspektiv hadde man kanskje bygget noe vakkert.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by Mikael » 02 Mar 2023, 11:13

    Alt for lavt ambisjonsnivå hva gjelder urbanitet. Her hadde man muligheten til å bygge en ny sentrumsbydel som med stor sikkerhet får bybanestopp og direkte kobling til Dokken/sentrum :|
  • thomas
    Posts: 6
    Joined: 05 Sep 2022, 10:11
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Område | Laksevåg verftsområde

    by thomas » 02 Mar 2023, 15:13

    Mikael wrote: 02 Mar 2023, 11:13 Alt for lavt ambisjonsnivå hva gjelder urbanitet. Her hadde man muligheten til å bygge en ny sentrumsbydel som med stor sikkerhet får bybanestopp og direkte kobling til Dokken/sentrum :|
    Enig, her burde man benyttet mulighet til å fylle ut mye mer sjø og bygge ut et mye større område. Som med det meste annet i Bergen savner jeg større ambisjoner.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests