Manglende urbane boliger for familier
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Mikael » 16 Mar 2023, 18:33

    Annet eksempel, Proffen hageby i Drammen

    Dessverre har man lagt inngangene på feil side slik at byggenes bakside er plassert mot gaten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Fredrik » 17 Mar 2023, 09:08

    Proffen Hageby er tegnet av samme arkitektkontor (A-lab). De har også bak et par slike prosjekter på Kolbotn.

    Det er vel bedre enn det meste annet som har blitt bygget i forstads-Norge i moderne tid, men jeg synes likevel det mangler mange av kvalitetene fra slike områder i utlandet. For meg fremstår det ikke som et alternativ for urbane bygårder, men heller som et alternativ til frittstående lamellblokker.

    Her er et eksempel på en gate med urbane rekkehus fra et utkantstrøk av London:

    Image
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Iver » 17 Mar 2023, 09:22

    Jeg er enig i at flere av de viste prosjektene ikke er så ille, men det er fortsatt et noe "industrielt" preg over dem med for mye likhet mellom enhetene. Fra et rent utbyggerperspektiv er dette selvfølgelig enkelt og billig. Men hvor mye koster det egentlig å lage reelt forskjellige bygg, utover å male i forskjellige farger. Kan vi ikke kutte ut utbyggeren som prosjekteier og la de som bor der få velge hvordan huset skal se ut? Da ville det blitt variasjon. Det er jo ikke slik at disse prosjektene kommer ut "billig" for dem som kjøper dem, så jeg tror nesten det ville vært billigere om privatpersoner kunne kjøpe tomt + velge entreprenør.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Mikael » 17 Mar 2023, 15:35

    Selvbygging er vanligere i Tyskland vet jeg, så det er ikke en helt fjern idé, problemet i Norge er at kommunene sitter på veldig lite eiendom.

    Denne masteroppgaver har vurdert selvbygging i urban kontekst, muligheter og utfordringer knyttet til det i Norge.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Fredrik » 19 Mar 2023, 14:36

    Selv om USA sjeldent blir brukt som godt eksempel på byplanlegging, så synes jeg faktisk at de eldre forstedene der - såkalte streetcar suburbs - tilbyr og et veldig godt kompromiss mellom urban planlegging og forstadskvaliteter. Sjekk for eksempel ut dette området i den nordre enden av Chicago.

    Slik planlegging gjør det også ganske lett å tilrettelegge for selvbygging eller mindre utbyggere og om man skulle ønske det.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Annevanne » 19 Mar 2023, 17:34

    Fredrik wrote: 19 Mar 2023, 14:36 Selv om USA sjeldent blir brukt som godt eksempel på byplanlegging, så synes jeg faktisk at de eldre forstedene der - såkalte streetcar suburbs - tilbyr og et veldig godt kompromiss mellom urban planlegging og forstadskvaliteter. Sjekk for eksempel ut dette området i den nordre enden av Chicago.

    Slik planlegging gjør det også ganske lett å tilrettelegge for selvbygging eller mindre utbyggere og om man skulle ønske det.
    Enig, slike områder kunne vel også fungert med god kollektivtransport som busser og trikker + vei for biler, men hvis du viser et slikt bilde til en arkitekt eller utbygger så vil de se på deg med irritasjon og spørre: "Jeg ser ikke det stygge 50 meter høye signalbygget i glass", og så vil de aldri snakke med deg igjen.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Iver » 20 Mar 2023, 14:10

    Fascinerende "bakgater" i de bydelene i Chicago.
    https://www.google.com/maps/@41.9506799 ... 384!8i8192
    Slipper at garasjeanlegg, søppelbøtter og annet rask fronter ut mot hovedgaten :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Fredrik » 20 Mar 2023, 16:31

    De som er litt interessant med akkurat Chicago er at man har beholdt løsningen med slike bakgater i sentrum og, så der finner du slike trange smug med skyskrapere på hver sin side. For eksempel slik som her.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Iver » 21 Mar 2023, 09:24

    Neppe et sted å oppholde seg sent på kvelden :lol:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests