Manglende urbane boliger for familier
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Manglende urbane boliger for familier

    by Iver » 02 Mar 2023, 11:45

    Et tema jeg er opptatt av er at det ikke bygges urbane boliger for vanlige familier. Innenfor normalt budsjett, kan ikke en familie få kjøpt noe som er stort nok. Noen vil kanskje mene at dette handler om tomtepriser sentralt, men jeg tror ikke dette stemmer. Et raskt og uvitenskapelig eksempel fra Lillestrøm mellom et nybygd bolighus (14,7 mill, 202 kvm ) og en nybygd obosleilighet (14,65 mill, 120 kvm) viser dette. Eneboligen er litt mer sentralt plassert, begge øst for Lillestrøm sentrum. Kvadratmeterprisen på eneboligen er 60 % av leiligheten om man ser på primærrom, og kun 50 % om man sammenligner bruksareal. Hvorfor koster det så mye mer nå man deler vegg og tak med naboen, og man ikke har egen hage? Burde det ikke være omvendt?

    Kan man ikke bygge eneboliger med delte vegger (ikke rekkehus men genuint forskjellige hus), kanskje på 3-etasjer. Vil da prisen bli som eneboliger eller som leiligheter?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Fredrik » 02 Mar 2023, 14:43

    Jeg vet ikke om det helt hva du tenker på, men jeg savner moderne områder med urbane "townhouse"/byvillaer slik de har en del av i eldre strøk som Frogner i Oslo eller Cicignon i Fredrikstad (bare for å ta noen eksempler). Spør du meg tilbyr disse områdene en fin kompromiss mellom forstedenes kvaliteter (enebolig med hage) og urbane kvaliteter (høy nok tetthet for kollektivtrafikk, nærhet til "alt").

    Jeg tenker på slik bebyggelse som man i Usa kaller for "middle housing":

    Image

    I Norge bygger man kun den type bygg du ser på venstra og høyre side av bildet.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Mikael » 03 Mar 2023, 15:54

    Jeg savner også urbane townhouse-prosjekter i Norge. Problemet er nok sammensatt, men det er nok for det første ikke mulig å bygge tett nok til at det er økonomi å bygge det i bykjernen (ellers spesielt hensiktsmessig ift. areal- og transportplanlegging), og skal man bygge tett og urbant utenfor bysentrum vil gjerne hensynene til trafikkavvikling/vedlikehold/snøopplag (konservatisme..) o.l. veie tyngre enn ønske om urbane kvaliteter fordi unntaket fra minimumskrav til avstand til vei, antall avkjøringer, minimum antall p-plasser og andre anti-urbane bestemmelser gjerne bare gjelder i svært begrensede områder (innenfor sentrumsformål). I Norge skal helst alt løses på egen eiendom (parkering, varelevering osv.) og da blir det veldig vanskelig å få til urbane løsninger som også gir beboerne gode uteromskvaliteter.

    Skal vi bygge småhus som reelle alternativer til eneboliger må den romslige organiseringen bidra til at beboerne får en "illusjon" av frisikt i form av private hager og ikke en liten terrasseflekk og store restarealer (upersonlige fellesarealer) nesten ingen benytter. Kvalitetene småbarnsfamilier søker får man egentlig bare i eneboligen slik vi bygger tettere boformer i Norge. Ser man på townhouse/rekkehus i UK, Belgia osv. er gjerne disse organisert på en måte slik at man får private bakhager som en rekke med bakhager vis a vis en ny rekke med private bakhager slik at det blir rom for større trær o.l. i naboskillet, som igjen gjør at tettheten oppleves lavere. Vi trenger et paradigmeskifte for hvordan vi tenker utforming av veier/trafikkavvikling, dette har ødelagt byene våre alt for lenge.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Iver » 06 Mar 2023, 09:16

    Jeg tenker urbane familieboliger kan komme i ulike tettheter fra blokk til eneboliger som er plassert tett. En spesiell løsning jeg savner er "rekkehus" uten at enhetene er like. Altså private eneboliger som ligger vegg i vegg. Disse kan være fra 1-3 etasjer. Da må tomter legges ut for salg, som i et eneboligområde, men med haken at man må bygge helt inntil naboen på en smal tomt. Dette ville gi mer variasjon og langt mer spennende arkitektur og sannsynligvis bli billigere, siden det ikke er et mellomledd som skal tjene penger.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Iver » 16 Mar 2023, 13:17

    Ideelt burde forstedene nærmest sentrum hatt boliger lik dette:

    Image

    Mer realistisk er kanskje noe som dette:

    Image

    Poenget er å kjede boliger uten at det blir kjedelig :lol: som dette:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Annevanne » 16 Mar 2023, 13:52

    Det er 100% mulig, men i vår triste verden lar vi helle utbyggerene ødelegge landet vårt dag for dag for å maksimere profitt istedenfor å tenke i langtidsperpektiv.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Mikael » 16 Mar 2023, 14:07

    Her er et fint moderne prosjekt fra Oslo, ferdigstilt i 2019.

    Skulle gjerne sett at man utviklet hele områder i forstedene som dette, men med mer urbane gateløp enn i dette eksempelet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Annevanne » 16 Mar 2023, 14:12

    Mikael wrote: 16 Mar 2023, 14:07 Her er et fint moderne prosjekt fra Oslo, ferdigstilt i 2019.

    Skulle gjerne sett at man utviklet hele områder i forstedene som dette, men med mer urbane gateløp enn i dette eksempelet.
    Enig at det er av de koseligere funkisprosjektene jeg har sett, mest pågrunn av omgivelsene og fargebruken. Men jeg vil enda insistere på at en mer klassisk utforming hadde gjort det enda bedre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Fredrik » 16 Mar 2023, 16:39

    Det nærmeste jeg kan komme på et slikt nybygd område her er dette prosjektet på Jessheim, men jeg synes husene er for boksete og plassert for langt unna veien til at de skaper de samme gode kvalitetene. Men det er vel hakket bedre enn siste eksempel i innlegget til Iver.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Manglende urbane boliger for familier

    by Mikael » 16 Mar 2023, 18:18

    Det siste fra Jessheim syns jeg faktisk er ganske bra! Men man trenger at det blir områder av en viss størrelse og motsatt side av gaten hadde blitt utviklet tilsvarende, ikke den lille "øyen" med dette prosjektet, så blir nabokvartalet lamellblokker med innglassede balkonger tilbaketrukket fra gaten for å ha plass til renovasjon osv.

    Bare det at fortauene er steinbelagt gjør mye for kvaliteten, så burde man brosteinsbelagt parkeringslommene. I tillegg tenker jegdet vært gjerder som tydeliggjorde skillet mellom offentlig og privat. Dette er et eksempel på hvor mye et (kvalitets) gjerde mellom offentlig og privat gjør, dette var hvordan det var før de skjønte at en barlinhekk ikke var tilstrekkelig. Det er noen sånne smådetaljer, som gjør mye for helheten. Jeg tror det å tydeliggjøre at forhagene er private gjør at folk er villige til å faktisk gjøre det litt mer personlig, plante et lite tre og generelt personifisere og vedlikeholde arealene bedre.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests