Oslo | Område | Bispevika
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Jørn » 24 Jun 2022, 22:58

    To litt bedre bilder i sola :) Liker spesielt de delene med vertikal stein.


    Image



    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 25 Jun 2022, 09:36

    Takk for enda en oppdatering. Nå begynner man å få en virkelig god følelse av hvordan det vil bli når det står ferdig, i hvert fall fra denne vinkelen. Jeg synes det er synd at hjørnebygget ikke har det samme rosa-skjæret som i en del av illustrasjonene, men ellers ser det ganske bra ut.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 25 Jun 2022, 09:38

    Ellers kan det nevnes at Vannkunsten-byggene har blitt kåret til årets bygg av Byggeindustrien og Byggedagene.

    Image

    Artikkel på nettstedet Bygg.no.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Annevanne » 26 Jun 2022, 19:18

    Fredrik wrote: 25 Jun 2022, 09:38 Ellers kan det nevnes at Vannkunsten-byggene har blitt kåret til årets bygg av Byggeindustrien og Byggedagene.

    Image

    Artikkel på nettstedet Bygg.no.
    Det er etterlyst mindre bombastisk språk så jeg skal prøve å formulere meg på en konstruktiv måte. Det jeg lurer på er om det er bare jeg som synes det er rart at bygg som er så grå, kjedelige og estetisk kjipe kan bli kåret til årets bygg av byggeindustrien. En slik kåring blir i mitt syn ganske verdiløs hvis kandidatene som vinner ikke holder et visst kaliber. Kanskje estetikk ikke er vektlagt noe særlig i prossessen, for ellers så ser jeg ikke helt hvordan det er mulig.

    Jeg vet det er et litt trøtt poeng, men flere folkeavstemninger når det gjelder arkitektur kunne vært nyttig.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Mikael » 26 Jun 2022, 23:01

    Jeg kan være enig at det ville sett bedre ut om hvert enkelt bygg hadde litt ulike nyanser, men det er utrolig morsomt område å bevege seg gjennom, og fra gateperspektiv, der man faktisk ferdes. :)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Annevanne » 27 Jun 2022, 11:44

    Mikael wrote: 26 Jun 2022, 23:01 Jeg kan være enig at det ville sett bedre ut om hvert enkelt bygg hadde litt ulike nyanser, men det er utrolig morsomt område å bevege seg gjennom, og fra gateperspektiv, der man faktisk ferdes. :)
    Jeg har gått der selv altså. Jeg kan være enig i at nye prosjekter som dette er interessant til en viss grad. Men den interessen vil avta med årene, og det jeg spør meg om er hva vi står igjen med når disse byggene ikke lenger er nye og hippe. For meg er det ikke mye. Jeg tror ikke stedet har noe estetisk langvarighet. Dette er ikke tidløse bygg. Men hvis du er uenig så vil jeg gjerne høre hvorfor.

    Og jeg har troen på at vi kan både ha interessante gater og vakre bygg i kombinasjon, vi trenger ikke velge en.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Tobias » 27 Jun 2022, 13:17

    Skifer er et tidløst materiale, så det tror jeg ikke blir et problem. Flotte bygg, synes jeg, og det skal bli interessant å se hvordan den neste delen av prosjektet med andre farger vil se ut.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 27 Jun 2022, 20:12

    Annevanne wrote: 26 Jun 2022, 19:18 Det er etterlyst mindre bombastisk språk så jeg skal prøve å formulere meg på en konstruktiv måte. Det jeg lurer på er om det er bare jeg som synes det er rart at bygg som er så grå, kjedelige og estetisk kjipe kan bli kåret til årets bygg av byggeindustrien. En slik kåring blir i mitt syn ganske verdiløs hvis kandidatene som vinner ikke holder et visst kaliber. Kanskje estetikk ikke er vektlagt noe særlig i prossessen, for ellers så ser jeg ikke helt hvordan det er mulig.

    Jeg vet det er et litt trøtt poeng, men flere folkeavstemninger når det gjelder arkitektur kunne vært nyttig.
    Jeg er enig i at valget av fasadematerial var litt uheldig og byggene endte dessverre opp som for gråe, men jeg er ikke enig i at de er kjedelige og estetisk kjipe (utover gråheten). Faktisk synes jeg den er ganske interessante og med mange fine detaljer.

    Jeg er usikker på hvor lett det hadde vært å arrangere folkeavstemninger om arkitektur og jeg tror at de fort kunne ha fått litt uønskede effekter, men jeg er enig i prinsippet om at arkitekturen burde utformes for den geme hop. Når det er sagt sitter ikke jeg igjen med inntrykket av at folk flest misliker Vannkunsten-byggene. For eksempel fikk det ganske gode terningkast i Avisa Oslo sin avstemming om byggene med 36% som ga det 6 og 41% som ga det 5. Til sammenligning fikk Munch-museet kun 13% 6 og 8% 5.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Mikael » 27 Jun 2022, 21:08

    Annevanne wrote: 27 Jun 2022, 11:44 Men den interessen vil avta med årene, og det jeg spør meg om er hva vi står igjen med når disse byggene ikke lenger er nye og hippe. For meg er det ikke mye. Jeg tror ikke stedet har noe estetisk langvarighet. Dette er ikke tidløse bygg. Men hvis du er uenig så vil jeg gjerne høre hvorfor.
    Det er ikke noe poeng å diskutere dette fordi vi er helt uenig om selve premisset for hvorfor folk bruker byen. Dette området har så mange kvaliteter utenom det som går på estetikk, men det blir litt unødvendig å diskutere når det kun er estetikken du ønsker å diskutere.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 02 Jul 2022, 13:27

    Det har blitt publisert et par nye illustrasjoner av kvartal B8b, som er det som vil bli tegnet av Lund+Slaatto arkitekter. Utbygger OSU har valgt å avholde en konkurranse for å navngi prosjektet.

    De forskjellige byggene fremstår som mer varierte enn tidligere, men jeg synes likevel det fremstår som for monotont og kjedelig.

    Image

    Image

    På nettsiden til Osu.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest