Post Reply 153 posts
Oslo | Område | Bispevika
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Ring2 » 23 Aug 2022, 20:09

    Fredrik wrote: 23 Aug 2022, 19:48 Byrådet sa nei til permanent bro i januar i fjor. Det la vel debatten død. I hvert fall inntil man eventuelt får et nytt byråd.

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/AlE3E ... ukkerbiten
    Må si jeg er ganske glad for den avgjørelsen. Promenaden vil gå, mer eller mindre, der de vestre spuntplatene er så det vil ikke være så stor omvei.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Jørn » 27 Aug 2022, 20:01

    Ring2 wrote: 23 Aug 2022, 20:09
    Fredrik wrote: 23 Aug 2022, 19:48 Byrådet sa nei til permanent bro i januar i fjor. Det la vel debatten død. I hvert fall inntil man eventuelt får et nytt byråd.

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/AlE3E ... ukkerbiten
    Må si jeg er ganske glad for den avgjørelsen. Promenaden vil gå, mer eller mindre, der de vestre spuntplatene er så det vil ikke være så stor omvei.
    Det kommer vel an på hvor du kommer fra og hvor du skal hen. Jeg mener å huske at rapporten som byrådsvedtaket slutter seg på forutsetter at all trafikk til og fra Sørenga går i retning Oslo s, som mildt sagt ikke tar kompleksiteten i hvordan folk bruker byen og området særlig seriøst. Jeg syns heller man bør etterstrebe å øke mulighetene for komme til på kryss og tvers heller enn å begynne å ta vekk etablerte forbindelser, og den gangbroa der har vel 10000vis av brukere på en vanlig sommerdag. Til syvende og sist syns jeg at det som bør vektlegges mest ikke er at det bare er noen hundre meter ekstra å gå rundt om du skal fra operaen til Sørenga, men at det er en helt naturlig forbindelse for folk å bruke som bruker området og skal mellom forskjellige destinasjoner, i tillegg til at en ny bro kan være et trekkplaster i seg selv som faktisk tar seriøst oslos mål om å legge bedre til rette for gående/syklende i en ikke så bilbasert bydel. Uansett tenker jeg at den delen av promenaden som går øst for munch museet har nok fotgjengertrafikk i utgangspunktet og ikke akkurat er designet som en transportkorridor for mye folk og i alle fall ikke de mengdene som pleier å passere broa til Sørenga.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Mikael » 28 Aug 2022, 16:08

    Med utbyggingen av siste trinn av vannkunsten og de siste kvartalene blir det ikke lange omveien, i tillegg til at det gir bedre forutsetninger for næring/byliv gjennom hele Bispevika. Sjøbadet er blitt en såpass etablert "destinasjon" i byen at jeg ikke tror folk vil slutte å bruke Sørenga uansett. Også ser jeg ikke helt hvordan man kunne bygget en mer permanent løsning som faktisk som fremstår som en naturlig del av byveven og ikke bare en random snarvei.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Ring2 » 28 Aug 2022, 17:12

    Mikael wrote: 28 Aug 2022, 16:08 Med utbyggingen av siste trinn av vannkunsten og de siste kvartalene blir det ikke lange omveien, i tillegg til at det gir bedre forutsetninger for næring/byliv gjennom hele Bispevika. Sjøbadet er blitt en såpass etablert "destinasjon" i byen at jeg ikke tror folk vil slutte å bruke Sørenga uansett. Også ser jeg ikke helt hvordan man kunne bygget en mer permanent løsning som faktisk som fremstår som en naturlig del av byveven og ikke bare en random snarvei.
    Enig med deg Mikael. Jeg målte og fant at det er ca. 350m omvei hvis du kommer fra Operaen. Jeg synes ikke det er så ille i forhold til de positive virkningene av å styre publikum mot service/næring, i tillegg til at det lager mer liv på bakkeplan langs hele promenaden.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 28 Aug 2022, 18:50

    Det er også så absurd mange som bruker Sørenga på sommerstid nå, at jeg synes det kanskje ikke hadde vært en dum ting om noen av dem valgte det bort til fordel for andre steder pga. avstanden.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 06 Sep 2022, 18:34

    PBE har nå innvilget rammetillatelse for kvartal B8b. Kvartalet vil inneholde 242 nye leiligheter.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel på nettstedet Estate Nyheter.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 17 Sep 2022, 09:06

    Kvartalet fra posten over har nå blitt gitt navnet Mariakvartalet. Jeg tror ikke det trengs en stor forklaring for hvor navnet kommer fra. Salgsstart er planlagt å bli i løpet av første kvartal i 2023.

    På nettsiden til OSU.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 17 Sep 2022, 10:18

    Et nytt bilde fra arbeidene med Clemenskvartalet, her sett fra bakgården til kvartalet.

    Image

    Bildet er lånt fra denne boligannonsen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 24 Sep 2022, 10:57

    Noen nærbilder av de ferdige fasadene på Clemenskvartalet. Bildene er fra august i år.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet her på Facebook.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bispevika

    by Fredrik » 04 Oct 2022, 21:17

    Et nytt bilde fra bakgården på Clemenskvartalet hvor flere og flere fasader er i ferd med å komme til syne. Nå kan vi blant annet begynne å se hvordan det gule bygget mot Kong Håkon 5s gate vil bli.

    Image

    Bildet ble funnet her på Linkedin.
Post Reply 153 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests