Stavanger og Sandnes | Prosjekt | Bussveien
  • FredØx
    Has thanked: 6 times
    Been thanked: 17 times

Stavanger og Sandnes | Prosjekt | Bussveien

by FredØx » 03 Sep 2023, 19:36

Bussveien er nord-jærens største kollektivsatsning. Her skal det bygges 50km bussvei som et fullverdig BRT system(bus rapid transit). Her skal moderne metrobusser gå i egne kjørefelt mellom Stavanger, Sandnes og Sola.

Grunntanken i prosjektet er «tenk bane, kjør buss». Dette innebærer at opplevelsen av å ta Bussveien kan sammenlignes med den man får på moderne sporvogner. Rette traseer der bussen har prioritering, kombinert med moderne luftige busser, skal sørge for at totalopplevelsen blir noe helt annet enn slik det er å ta bussen i dag.

Bussveien er ett av de største samferdselsprosjektene i Norge. Når Bussveien er ferdig blir den Norges første fullverdige bussveisystem.

Prosjektet har allerede kommet godt i gang. Bussveien er delt opp i mange faser og flere av disse er allerede blitt bygget ut. Men den fulle virkningen vil ikke komme før rundt 2030 når alle traseene står ferdig.

Nord-jæren har lenge hatt et mangelfullt kollektivnett, men bussveien sammen med flere andre prosjekter viser at trenden er i ferd med å snu.

Image

Image

Image
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

Re: Stavanger og Sandnes | Prosjekt | Bussveien

by Fredrik » 03 Sep 2023, 20:49

Takk for at du tok deg tid til å lage denne tråden. Jeg har tenkt tankene om å ha slik tråd selv, men jeg har aldri hatt ork nok til å faktisk gjøre det. :)

For øvrig så endret jeg tittelen til å inkludere Sandnes og (i og med at navnet på tettstedet inkluderer begge).
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 40 times

by Iver » 04 Sep 2023, 10:47

Blir spennende å se om dette kan materialisere seg i noe bra. Jeg legger ikke skjul på at jeg er skeptisk. Bergen vedtok bybane mens Stavanger og Trondheim vedtok BRT (Superbuss). Så langt har Bergen nesten doblet antall kollektivreisende, mens de andre to har hatt lavere vekst.

Vært å merke seg at Trondheim og Stavanger har hatt to ulike tilnærminger til BRT. De har egentlig tatt hver sin del av konseptet, der Trondheim har fokusert på materiellet, mens Stavanger har fokusert på infrastrukturen. Ingen har etablert et BRT-system som kvalifiserer til å kalles BRT etter UITPs (kollektivorganisasjon) definisjon.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 04 Sep 2023, 13:30

Ja, jeg synes både Trondheim og Stavanger/Sandnes sin implementering virker veldig halvhjertede.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    arntfu
    Rating: 16.67%
  • FredØx

by FredØx » 04 Sep 2023, 19:50

Bussveien i Stavanger/Sandnes er på langt ner ferdig. Infrastrukturen skal først bygges, så skal de nye bussene omsider på plass. Jeg har troen på dette prosjektet når alt står ferdig fordi ambisjonsnivået har vært såpass høyt. Men slik som det er i dag er ikke potensialet i nærheten av å være utnyttet. Hovedplanen er jo å utvikle bystrukturen ut i fra Stavanger sentrum og nedover mot Sandnes, og i tillegg ut fra Stavanger sentrum mot Madla. Her vil bussveien gå og har potensialet til å oppgradere kollektivkomforten og hastigheten ganske betydelig.

Prosjektet har vist seg å være utrolig mye mer innviklet en politikerne først hadde trodd. Det blir nok fort 2030 før hele traseen står klar til bruk.

Linker til en video av partiet gjennom Jåttåvågen som nå er under konstruksjon. Jeg synes videoen illustrerer litt av størrelsen på prosjektet. Delstreket skal stå ferdig i 2026.

https://www.youtube.com/watch?v=sSHkLy-dpSA&t=1s
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 05 Sep 2023, 10:47

Her er et bilde fra de nevnte arbeidene på veien gjennom Jåttåvågen. Bildet viser det såkalte Karusellkrysset, som er (tror jeg) krysset du ser mot slutten i videosnutten over.

Image

Bildet ble funnet på Facebook-siden til Bussveien-utbyggingen.
  • FredØx

by FredØx » 09 Sep 2024, 20:24

Her er en illustrasjon av krysset ovenfor.

Nederste bildet viser hvor langt arbeidene har kommet i dag.

Image

Image

Størrelsen ser ut til å være ganske enorm. Jeg har ikke vært der selv å sett, men vet de nå har åpnet den underjordiske rundkjøringen for biltrafikk.
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 40 times

by Iver » 11 Sep 2024, 21:58

Problemet til Stavanger er at den klassiske byen, den som eksisterte i 1940, er svært liten. I alle byer er det denne delen som et lett å betjene med kollektivtrafikk (I Oslo er dette ca. området innenfor ring 3). Etter 1940 bygde man bilbyen, med større avstander og veisystemer som er rotete og skaper store barrierer. I praksis gir dette lange gåavstander til holdeplassene og mindre korkurransedyktig kollektivtransport. Og de fortsetter å bygger med for store dimensjoner. Var nylig i Stavanger, og mange av utbyggingsområdene er virkelig jævlig. Spesielt Jåttåvågen er ille, sikkelig Fornebu vibber.