Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Neon bilder av villaen i Jelsagata 49 i Stavanger. Villaen ble oppført i årene 1909 til 1911 og var privatboligen for industrieieren Thorvald Gregorius Mauritzen. Arkitekten bak bygget er Knut Øgreid. Villaen er fredet og er regnet som et unikt og godt eksempel norsk jugendstil.
Et internasjonalt bidrag: Casa Galimberti i gaten Via Vincenzo Bellini i Milano i Italia. I Italia er Jugendstil kjent som Stile Liberty. Casa Galimberti er tegnet av italienske arkitekten Giovanni Battista Bossi og den ble bygget i årene 1903 til 1905. Gården kjennetegnes av en fasade utsmykket med en mengde freskomalerier.
Slenger med et til bidrag fra Stavanger, Mauritzengården som ligger midt i sentrum. Det første monumentalbygget som ble oppført i Jugendstil i byen. Bygget ble reist i 1905.
These users thanked the author FredØx for the post (total 2):
Leiegården i Tors gate 1 på Frogner/Briskeby i Oslo. Gården ble ferdigstilt i 1913 og er tegnet av arkitekt Syver Nielsen. Den utmerker seg med en vellagd fasade med norrøne motiver. Tors gate 1 pleide å ha et unik og gjennomført tak, men det har dessverre blitt fjernet med årene.
Jugend er jo dessverre sjeldent i Oslo på grunn av 1899-krakket (det ble bygget veldig lite i de påfølgende årene). Men en av mine favoritter er Norderhovgt. 11 på Kampen.
These users thanked the author E_Oslo for the post (total 3):
En annen Oslo-jugend fra rett etter byggeboomtiden jeg liker er denne bygården i Fougstads gate 25 på St. Hanshaugen. Den ble tegnet av arkitekt Hans Grønneberg og stod ferdig i 1903. Dessverre er det ikke så lett å finnen noen gode bilder av gården, men jeg har funnet en video om ikke annet.