Oslo | Prosjekt | Trekanttomten
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Fredrik » 19 Mar 2022, 12:54

    Det er planer om å utvikle den såkalte Trekanttomten i Vika. Tomten utgjør restarealet som ligger mellom Aker Brygge, det nye Nasjonalmuseet og Via Vika sitt nybygg. Statsbygg og Oslo kommune solgte eiendommen til Ferd eiendom og Vedal i 2020. De nye eierne valgte så å gjennomføre et parallelloppdrag for utviklingen av nytt kontorbygg på tomten, og forslaget sendt inn av Oslo.Works i samarbeid med Haugen/Zohar Arkitekter gikk seirende ut. Illustrasjonene viser deres forslag.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Annevanne » 20 Mar 2022, 18:31

    Mer ødeleggelse av Oslo, flotte greier
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Mikael » 21 Mar 2022, 08:01

    Annevanne wrote: 20 Mar 2022, 18:31 Mer ødeleggelse av Oslo, flotte greier
    Kan du utdype hvorfor du tenker dette prosjektet ødelegger Oslo? :)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Annevanne » 21 Mar 2022, 11:53

    Mikael wrote: 21 Mar 2022, 08:01
    Annevanne wrote: 20 Mar 2022, 18:31 Mer ødeleggelse av Oslo, flotte greier
    Kan du utdype hvorfor du tenker dette prosjektet ødelegger Oslo? :)
    Engang for lenge siden bestod havnen i Oslo av flotte klassiske bygg, du kan faktisk se restene av slike bygg til venstre og ytterst til høyre i bildet. Men etter andre verdenskrig har Oslo gradvis blitt ødelagt av store utbygnings-prosjekter og byen er i dag et lappeteppe uten noen som helst sammenheng. Dette er enda et funksjonalistisk makkverk som en 10 åring kunne tegnet og bidrar videre til at Oslo er en by uten identitet eller sjel. Se for deg det samme bygget midt I Roma så forstår du hva jeg mener. Og ikke si at Oslo aldri har hatt en gammel kjerne, fordi det er feil, forskjellen er at vi har gradvis revet og erstattet den.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Tobias » 21 Mar 2022, 15:21

    Bygget erstatter ikke gammel bebyggelse, men fyller en tidligere parkeringsplass. Jeg tror de høye, åpne etasjene kan fylle dette triste krysset og passasjen inn mot Aker Brygge med liv.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Fredrik » 21 Mar 2022, 18:11

    Annevanne wrote: 21 Mar 2022, 11:53 Engang for lenge siden bestod havnen i Oslo av flotte klassiske bygg, du kan faktisk se restene av slike bygg til venstre og ytterst til høyre i bildet. Men etter andre verdenskrig har Oslo gradvis blitt ødelagt av store utbygnings-prosjekter og byen er i dag et lappeteppe uten noen som helst sammenheng. Dette er enda et funksjonalistisk makkverk som en 10 åring kunne tegnet og bidrar videre til at Oslo er en by uten identitet eller sjel. Se for deg det samme bygget midt I Roma så forstår du hva jeg mener. Og ikke si at Oslo aldri har hatt en gammel kjerne, fordi det er feil, forskjellen er at vi har gradvis revet og erstattet den.
    Jeg er langt på vei enig med deg angående hvor god man har vært på bevare det historiske Oslo (dog så startet "ødeleggelsene" allerede på 30-tallet), men jeg synes ikke at det er så veldig relevant i dette tilfellet. Her er det snakk om en tomt som aldri har vært bebygd; Før den ble anlagt en parkeringsplass, så var det jernbanespor der.

    Personlig er jeg heller ikke så veldig imponert over utformingen, men spør du meg minner det meg veldig om sånn modernistisk arkitektur som de bygger mye av i sør-europeiske byer som Roma i moderne tid. Faktisk vil jeg påstå at det ikke er så ulikt dette prosjektet som er under bygging i Roma akkurat nå. Jeg foretrekker heller de moderne mursteins-bygningene man ser i byer som London og Amsterdam.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Mikael » 21 Mar 2022, 21:14

    Tror de fleste er enig at Oslo har blitt en ganske mye bedre by de siste 20 årene selv om det er bygget mye dårlig også. Tror nok også dette prosjektet bidrar til en positiv utvikling, men ikke helt overbevist om løsningen for førsteetasje mot Støperigata, om det blir slik det er illustrert her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Fredrik » 15 Apr 2022, 09:48

    Her er for øvrig arkitektkontoret Helen & Hard sitt bidrag som ble valgt bort til fordel for det i førsteposten:

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på Facebook-siden til Helen & Hard.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Fredrik » 15 Apr 2022, 09:55

    Jeg fant også noen illustrasjoner som viser Reiulf Ramstad sitt forslag:

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på Facebook-siden til Reiulf Ramstad arkitekter.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Trekanttomten

    by Mikael » 15 Apr 2022, 16:11

    Kanskje bare meg, men syns H&H sitt forslag er bedre enn vinneren med tanke fasadeterskelen mot det offentlige rom.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest