Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Fredrik » 19 Mar 2022, 18:17

    Det er planer om å utvikle området kalt Lille Uranienborg i Oslo. Området ligger rett bak slottet og avgrenses av gatene Parkveien, Uranienborgveien, Oscars gate og Hegdehaugsveien. Bertel O. Steen Eiendom og Aspelin Ramm Eiendom arrangerte et parallelloppdrag for utformingen av området i 2018, der det ble bestemt å gå videre med Reiulf Ramstad arkitekter sitt forslag kalt Bakgårsslottet.

    Det har siden blitt jobbet for å utforme et planforslag på bakgrunn av vinneren. Disse illustrasjonene er tatt fra et utkast til planforslag som ble sendt inn i desember i fjor.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Surbanpomp » 21 Apr 2022, 14:04

  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by sliwek20 » 21 Apr 2022, 14:22

    Ser fint ut, men jeg er litt skuffet at det blir ingen nybygg på felt 3.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 21 Apr 2022, 15:47

    Fredrik wrote: 19 Mar 2022, 18:17 Det er planer om å utvikle området kalt Lille Uranienborg i Oslo. Området ligger rett bak slottet og avgrenses av gatene Parkveien, Uranienborgveien, Oscars gate og Hegdehaugsveien. Bertel O. Steen Eiendom og Aspelin Ramm Eiendom arrangerte et parallelloppdrag for utformingen av området i 2018, der det ble bestemt å gå videre med Reiulf Ramstad arkitekter sitt forslag kalt Bakgårsslottet.

    Det har siden blitt jobbet for å utforme et planforslag på bakgrunn av vinneren. Disse illustrasjonene er tatt fra et utkast til planforslag som ble sendt inn i desember i fjor.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
    Ikke bra nok, det er ingen konsistent stil på arkitekturen. Det er fint med farger, men arkitekturen må også samsvare med område noe som den ikke gjør i stor nok grad.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Surbanpomp » 21 Apr 2022, 16:00

    sliwek20 wrote: 21 Apr 2022, 14:22 Ser fint ut, men jeg er litt skuffet at det blir ingen nybygg på felt 3.
    De har jo allerede fått tommel ned for en tidligere plan - godkjent og så oppevet av Fylkesmannen - så jeg skjønner at de holder fingrene unna alt som er på gul liste. Det inkluderer paviljongen. Det var visst det som var "bilforretningen"? I hvert fall der bilene stod utstilt foran Bertelosten. "Espresso House"-skiltet på drageren var et "Peugeot"-skilt.
    Tror ikke jeg ville ha savnet den heller, for å være ærlig.

    Men det skal åpnes for å ha takservering bak drageren. Synes ikke det ser ut som noen dårlig idé, når den skal bli stående.

    Annevanne wrote: 21 Apr 2022, 15:47Ikke bra nok, det er ingen konsistent stil på arkitekturen.
    Skal du ha konsistent arkitektur der, må du virkelig fram med rivingskula.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Fredrik » 21 Apr 2022, 17:48

    sliwek20 wrote: 21 Apr 2022, 14:22 Ser fint ut, men jeg er litt skuffet at det blir ingen nybygg på felt 3.
    Jeg er enig. Det var jo en perfekt mulighet til å få til litt byreparasjon her, men dessverre så tok "kulturminne-interessene" overhånd. Jeg synes det er dumt at man ikke vurderer verdien av slike såkalte kulturminner opp mot hvordan de påvirker byen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 21 Apr 2022, 18:48

    Surbanpomp wrote: 21 Apr 2022, 16:00
    sliwek20 wrote: 21 Apr 2022, 14:22 Ser fint ut, men jeg er litt skuffet at det blir ingen nybygg på felt 3.
    De har jo allerede fått tommel ned for en tidligere plan - godkjent og så oppevet av Fylkesmannen - så jeg skjønner at de holder fingrene unna alt som er på gul liste. Det inkluderer paviljongen. Det var visst det som var "bilforretningen"? I hvert fall der bilene stod utstilt foran Bertelosten. "Espresso House"-skiltet på drageren var et "Peugeot"-skilt.
    Tror ikke jeg ville ha savnet den heller, for å være ærlig.

    Men det skal åpnes for å ha takservering bak drageren. Synes ikke det ser ut som noen dårlig idé, når den skal bli stående.

    Annevanne wrote: 21 Apr 2022, 15:47Ikke bra nok, det er ingen konsistent stil på arkitekturen.
    Skal du ha konsistent arkitektur der, må du virkelig fram med rivingskula.
    Hvis det du sier er at store deler av Oslo ser ut som et lappeteppe på grunn av dårlig bevaring av historisk arkitektur så er jeg helt enig. Derfor er byreprasjon et viktig redskap for å fjerne det modernistiske søppelet.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Surbanpomp » 22 Apr 2022, 10:12

    Annevanne wrote: 21 Apr 2022, 18:48dårlig bevaring av historisk arkitektur så er jeg helt enig. Derfor er byreprasjon et viktig redskap for å fjerne det modernistiske søppelet.
    Nå må du bestemme deg: vil du fjerne eller vil du bevare?
    Modernisme er en så gammel retning at det faktisk har vært hovedfokus for arbeidet med Gul liste i mange år.


    On topic, så var det faktisk informasjonsmøte for Lille Uranienborg i forgårs.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 22 Apr 2022, 14:52

    Surbanpomp wrote: 22 Apr 2022, 10:12
    Annevanne wrote: 21 Apr 2022, 18:48dårlig bevaring av historisk arkitektur så er jeg helt enig. Derfor er byreprasjon et viktig redskap for å fjerne det modernistiske søppelet.
    Nå må du bestemme deg: vil du fjerne eller vil du bevare?
    Modernisme er en så gammel retning at det faktisk har vært hovedfokus for arbeidet med Gul liste i mange år.


    On topic, så var det faktisk informasjonsmøte for Lille Uranienborg i forgårs.
    Nei faktisk ikke, det kommer helt an på det individuelle bygget om det bør fjernes eller bevares. Det er sant at det finnes noe vakker funkis arkitektur fra sånn 1930-tallet. (Tidlig funkis var nemlig mer lignende klassisk arkitektur ettersom det var en overgangsfase). Det betyr ikke at billige grå Obos kasser som blir satt opp over hele Norge er like bevaringsverdige.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by KvikHalden » 23 Apr 2022, 02:05

    Du har jo noen virkelig vakre eksempler på "nyere" arkitektur som ekstremistene i "AO" ønsker å fjerne som objektivt er kjempepent, Indekshuset på Solli plass f.eks.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests