Page 1 of 3

Oslo | Område | Hasle

Posted: 25 Mar 2022, 22:47
by Fredrik
Dette er tråden for planlagte utviklingen av Hasle-området i Oslo. Området er en del av kommunens Hovinbyen-satsning. På kartet kan man se hvordan det ligger plassert i forhold til de andre delområdene innenfor Hovinbyen:

Image

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 26 Mar 2022, 09:17
by Fredrik
Bystyret vedtok tidligere denne uken planforslaget for Økernveien 94 med flere på Hasle. Bystyret valgte å gå for planalternativ 2 som ble utarbeidet av Plan- og Bygningsetaten. Alternative har noe lavere utnyttelse og høyder på maks 28 meter.

Illustrasjonene viser forslagsstiller sitt alternativ 1. Det vedtatte alternativet er i hovedsak likt, men med noe lavere høyder.

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 26 Mar 2022, 11:08
by Mikael
Klarer ikke å se hvordan planer som dette følger opp ambisjonene om høy grad av bymessighet, som ligger i strategisk plan for Hovinbyen. Man fortsetter å la veianleggene forbli veianlegg i stedet for gater og gjemmer "torgene" på innsiden av kvartalet. Skillene mellom offentlige og private rom synes å bli uklare. Hvordan kan man mene at dette er en bymessig utforming? Pbe bør kanskje vurdere å skifte navn til høyde- og utnyttelsesetaten da alle ambisjoner utover utnyttelsesgrad synes å ligge hos utvikler :?

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 26 Mar 2022, 15:16
by Jørn
Jeg er enig med Mikael, trist at det virker som hele debatten og politisk behandling ser ut til å bare ha dreid seg om høyder når man snakker om det som blir et helt nytt sentrum rundt en tbanestasjon i sentrale Oslo. Fokuset burde være på hvordan prosjektet blir for de som skal bo der eller bruke det i nabolaget; blir det en barriere, blir det et sted man bare går forbi, hvor er møteplassene for de som skal bo versus besøkende i næringsarealene, og selvfølgelig hvordan blir møtet mellom prosjekttomta og Økernveien/Hasle T, i tillegg til bindeleddet opp mot Vinslottet. I stedet syns jeg ofte fokuset blir på å tekkes naboer og skyggevirkninger, som selvfølgelig også er viktig, men overhodet ikke burde definere disse prosjektene i så stor grad som det gjør. PBE må ha vanvittig mye mer ambisjoner enn det her for Hovinbyen, og det burde de også klare når behandlingstiden for plansaker er såpass lang.

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 10 Jun 2022, 22:28
by Fredrik
Arcasa arkitekter har sendt inn et oppdatert planforslag for reguleringen av Økernveien 97. Prosjektet er kalt Hasle Stasjon og det er tenkt bygget rett nord for Hasle T-banestasjon. Planforslaget åpner opp for å utvikle området med et nytt bolig- og næringskvartal, og vil inneholde rundt 215 nye leiligheter. Utbygger er Stor-Oslo eiendom.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 11 Jun 2022, 11:04
by Mikael
Skeptisk til søylegangen, syns ofte det skaper en mental barriere mellom kantsone og gaten.

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 11 Jun 2022, 12:12
by Fredrik
Jeg er til dels enig. Jeg synes søyleganger kan fungere godt, men jeg mener de må legges til områder med langt bedre fortau enn dette. F.eks. slik det er ved Torgallmenningen i Bergen eller rundt torgene i en del Italienske byer.

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 11 Jun 2022, 13:23
by Annevanne
Fredrik wrote: 10 Jun 2022, 22:28 Arcasa arkitekter har sendt inn et oppdatert planforslag for reguleringen av Økernveien 97. Prosjektet er kalt Hasle Stasjon og det er tenkt bygget rett nord for Hasle T-banestasjon. Planforslaget åpner opp for å utvikle området med et nytt bolig- og næringskvartal, og vil inneholde rundt 215 nye leiligheter. Utbygger er Stor-Oslo eiendom.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
Jeg vil ikke være for negativ, jeg kan se at de har i hvert fall begynt å bruke farger på noen av de nye prosjektene som er et steg i riktig retning. Men utenom det har prosjektet null sjarm, men som sagt farger er bra. :)

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 11 Jun 2022, 16:41
by Jørn
Jeg synes søylegangen mot Økernveien ser skikkelig lite trivelig ut. De burde heller kutta et felt på veien og flytta sykkelfeltet lenger ut så man fikk plass til et ordentlig fortau og ikke bare et overbygd et.

Re: Oslo | Område | Hasle

Posted: 11 Jun 2022, 23:12
by E_Oslo
Jeg liker egentlig dette prosjektet. Det er en viss risiko ved arkaden, men tror det kan funke fordi den er såpass høy.
Så er det jo klart at Jørn har rett, det store problemet her er at Økernveien har minst et felt for mye.