Oslo | Område | Hasle
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Område | Hasle

    by Fredrik » 25 Mar 2022, 22:47

    Dette er tråden for planlagte utviklingen av Hasle-området i Oslo. Området er en del av kommunens Hovinbyen-satsning. På kartet kan man se hvordan det ligger plassert i forhold til de andre delområdene innenfor Hovinbyen:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Fredrik » 26 Mar 2022, 09:17

    Bystyret vedtok tidligere denne uken planforslaget for Økernveien 94 med flere på Hasle. Bystyret valgte å gå for planalternativ 2 som ble utarbeidet av Plan- og Bygningsetaten. Alternative har noe lavere utnyttelse og høyder på maks 28 meter.

    Illustrasjonene viser forslagsstiller sitt alternativ 1. Det vedtatte alternativet er i hovedsak likt, men med noe lavere høyder.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Mikael » 26 Mar 2022, 11:08

    Klarer ikke å se hvordan planer som dette følger opp ambisjonene om høy grad av bymessighet, som ligger i strategisk plan for Hovinbyen. Man fortsetter å la veianleggene forbli veianlegg i stedet for gater og gjemmer "torgene" på innsiden av kvartalet. Skillene mellom offentlige og private rom synes å bli uklare. Hvordan kan man mene at dette er en bymessig utforming? Pbe bør kanskje vurdere å skifte navn til høyde- og utnyttelsesetaten da alle ambisjoner utover utnyttelsesgrad synes å ligge hos utvikler :?
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Jørn » 26 Mar 2022, 15:16

    Jeg er enig med Mikael, trist at det virker som hele debatten og politisk behandling ser ut til å bare ha dreid seg om høyder når man snakker om det som blir et helt nytt sentrum rundt en tbanestasjon i sentrale Oslo. Fokuset burde være på hvordan prosjektet blir for de som skal bo der eller bruke det i nabolaget; blir det en barriere, blir det et sted man bare går forbi, hvor er møteplassene for de som skal bo versus besøkende i næringsarealene, og selvfølgelig hvordan blir møtet mellom prosjekttomta og Økernveien/Hasle T, i tillegg til bindeleddet opp mot Vinslottet. I stedet syns jeg ofte fokuset blir på å tekkes naboer og skyggevirkninger, som selvfølgelig også er viktig, men overhodet ikke burde definere disse prosjektene i så stor grad som det gjør. PBE må ha vanvittig mye mer ambisjoner enn det her for Hovinbyen, og det burde de også klare når behandlingstiden for plansaker er såpass lang.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Fredrik » 10 Jun 2022, 22:28

    Arcasa arkitekter har sendt inn et oppdatert planforslag for reguleringen av Økernveien 97. Prosjektet er kalt Hasle Stasjon og det er tenkt bygget rett nord for Hasle T-banestasjon. Planforslaget åpner opp for å utvikle området med et nytt bolig- og næringskvartal, og vil inneholde rundt 215 nye leiligheter. Utbygger er Stor-Oslo eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Mikael » 11 Jun 2022, 11:04

    Skeptisk til søylegangen, syns ofte det skaper en mental barriere mellom kantsone og gaten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Fredrik » 11 Jun 2022, 12:12

    Jeg er til dels enig. Jeg synes søyleganger kan fungere godt, men jeg mener de må legges til områder med langt bedre fortau enn dette. F.eks. slik det er ved Torgallmenningen i Bergen eller rundt torgene i en del Italienske byer.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Annevanne » 11 Jun 2022, 13:23

    Fredrik wrote: 10 Jun 2022, 22:28 Arcasa arkitekter har sendt inn et oppdatert planforslag for reguleringen av Økernveien 97. Prosjektet er kalt Hasle Stasjon og det er tenkt bygget rett nord for Hasle T-banestasjon. Planforslaget åpner opp for å utvikle området med et nytt bolig- og næringskvartal, og vil inneholde rundt 215 nye leiligheter. Utbygger er Stor-Oslo eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
    Jeg vil ikke være for negativ, jeg kan se at de har i hvert fall begynt å bruke farger på noen av de nye prosjektene som er et steg i riktig retning. Men utenom det har prosjektet null sjarm, men som sagt farger er bra. :)
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by Jørn » 11 Jun 2022, 16:41

    Jeg synes søylegangen mot Økernveien ser skikkelig lite trivelig ut. De burde heller kutta et felt på veien og flytta sykkelfeltet lenger ut så man fikk plass til et ordentlig fortau og ikke bare et overbygd et.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Område | Hasle

    by E_Oslo » 11 Jun 2022, 23:12

    Jeg liker egentlig dette prosjektet. Det er en viss risiko ved arkaden, men tror det kan funke fordi den er såpass høy.
    Så er det jo klart at Jørn har rett, det store problemet her er at Økernveien har minst et felt for mye.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest