Det er verdt å nevne at gården er koblet sammen med en tvillinggård på andre siden av kvartalet i Storgata 22, og på den andre gården er den gotiske dekoren bevart.

I 1971. Fremstår som sliten, men detaljene er fortsatt intakte.

Stenersgata 8 i dag:

Jeg fant et bilde som viser første designet på Grensen 17 sett fra Akersgata. I tillegg viser bildet Citypassasjen med smijernsdekoren som har gått tapt.Fredrik wrote: ↑01 Oct 2022, 20:00 Kun et steinkast unna ligger Norske Folk-gården i Grensen 17. Denne forretningsgården ble opprinnelig bygget i 1891 og var tegnet av Christian Reuter. Den ble imidlertid totalskadet i en brann så tidlig som i 1899. Året etter, i 1900, står den ferdig gjenoppbygg. Arkitekten er da Hagbart Schytte-Berg og den har da fått en markant hjørnetårn (slik vi ser på Karl Johans gate 45 i dag).
I 1971 blir gården ombygd og tårnet fjernes til fordel for et nytt påbygg i to etasjer. Det er slik bygget fremstår i dag.
Norske Folk-gården i 1891:
Slik gården fremstod etter gjenoppbygningen i 1900:
Norske Folk-gården i dag uten tårnet:
![]()

Jeg ble også ganske overrasket når jeg så bildet. Det er jo åpenbart at noe har blitt gjort med gården, men jeg hadde trodd at den opprinnelig kun så ut som en "standard" Oslo-murgård. Jeg synes den fremstår som mer spesiell og påkostet enn det.
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.