Oslo | Historiske bilder og tapte bygg
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 210 times
    Been thanked: 1059 times

Re: Oslo | Historiske bilder og tapte bygg

by Fredrik » 22 Oct 2023, 09:11

Forretningsgården i Stenersgata 8 på Vaterland. Gården ble oppført i 1898 etter tegninger av arkitekt Halfdan Berle. Dette er et eksempel på en gård som i utgangspunktet fremstår som vel bevart, men som egentlig har mistet mange detaljer og fått en forenklet fasade når man ser litt nøyere på den. Her kan det nevnes både spirene og det gotiske vinduspartiet som pleide å pryde midtpartiet i femte etasje.

Det er verdt å nevne at gården er koblet sammen med en tvillinggård på andre siden av kvartalet i Storgata 22, og på den andre gården er den gotiske dekoren bevart.

Image

Image

I 1971. Fremstår som sliten, men detaljene er fortsatt intakte.

Image

Stenersgata 8 i dag:

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 23 Oct 2023, 23:39

En tegning av hvordan fasaden på bygården i Platous gate 9 på Grønland pleide å se ut. Jeg har ikke greid å finne noe historisk bilde av bygården (kanskje noen andre her har et?), men kan uansett at den har vært gjennom omfattende ombygninger. Noe som er ganske synd i og med at jeg vil påstå at det var blant områdets flottere gårder.

Image

Platous gate 9 i dag:

Image

Det siste bildet ble funnet på Lokalhistoriewiki.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Oct 2023, 12:52

Christensengården i Kongens gate 2 i Kvadraturen. Gården ligger ved en side ut mot Bankplassen. Den ble bygget i årene mellom 1892 og 1894 og er tegnet av arkitekt Henrik Nissen med Henning Astrup. Fasadene i tredje og fjerde etasje pleide å være frydet av freskomalerier (det minnet litt om det vi finner på Skreddergården i Akersgata), men dette har blitt fjernet i ettertid.

Image

Christensengården i dag:

Image

Bildet over ble funnet på nettsiden til Opsahl Eiendom.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 09 Nov 2023, 22:31

Et historisk bilde av den store bygården i Bogstadveien 66 ved Majorstukrysset. Bygården står mellom gatene Majorstuveien og Bogstadveien. Gården er tegnet av arkitekt Olaf Boye. Hjørnene pleide å være markert av to store takoppbygg/tårn, noe som ga gården en ganske unik fremtoning i byen. Disse tårnene har dessverre gått tapt.

Image

Bogstadveien 66 i dag:

Image

Bildet av nåværende situasjon ble funnet på Wikipedia.
    Fredrik
    Site Admin

Re: Oslo | Historiske bilder

by Fredrik » 10 Nov 2023, 19:26

Fredrik wrote: 01 Oct 2022, 20:00 Kun et steinkast unna ligger Norske Folk-gården i Grensen 17. Denne forretningsgården ble opprinnelig bygget i 1891 og var tegnet av Christian Reuter. Den ble imidlertid totalskadet i en brann så tidlig som i 1899. Året etter, i 1900, står den ferdig gjenoppbygg. Arkitekten er da Hagbart Schytte-Berg og den har da fått en markant hjørnetårn (slik vi ser på Karl Johans gate 45 i dag).

I 1971 blir gården ombygd og tårnet fjernes til fordel for et nytt påbygg i to etasjer. Det er slik bygget fremstår i dag.

Norske Folk-gården i 1891:

Image

Slik gården fremstod etter gjenoppbygningen i 1900:

Image

Image

Image

Norske Folk-gården i dag uten tårnet:

Image
    Jeg fant et bilde som viser første designet på Grensen 17 sett fra Akersgata. I tillegg viser bildet Citypassasjen med smijernsdekoren som har gått tapt.

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 11 Nov 2023, 12:24

En bygård i Smålensgata 11 på Vålerenga. Dette er en av de første bygårdene på denne siden av byen og kan nærmest sies å ha markert inngangen til den urbane byen når Enebakkveien var en av hovedveiene inn i byen. Bygården står der fortsatt, men den opprinnelige fasaden har blitt skjult bak/byttet ut med noen forferdelige fasadeplater. Jeg håper virkelig denne blir restaurert bak til fordums glans en gang.

Image

Image

Smålensgata 11 i dag:

Image
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    TheodorE_Oslo
    Rating: 18.18%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 17 Nov 2023, 11:10

En tegning jeg kom over som viser bygården i Haxthausens gate 3 på Frogner. Tegningen er hentet fra en annonse for firmaet Nielsen & Biørnstad, som drev med import av diverse glemte bilmerker som Cole, Pathfinder og lignende i mellomkrigsårene. Jeg vet ikke helt hvor nøyaktig tegningen er (jeg har ikke greid å finne noen historiske bilder av gården), men om den er noenlunde riktig så pleide bygget å ha et hevet midtpartiet med preg av jugendstil. I tillegg kan det se ut som første etasjen pleide å være kledd med enten natursteinsblokker eller detaljer i puss som minner om det.

Image

Haxthausens gate 3 i dag:

Image

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 20 Nov 2023, 10:19

Når vi snakker om endrede bygg så kom jeg over dette bildet som viser den tidligere fasaden på bygården i Wilses gate 1 på Fredensborg. Jeg vet ikke så mye om bygården bortsett fra at Kristiania Underofficersforening holdt til der når dette bildet ble tatt. Uansett har hele fasaden blitt hogd av og i dag fremstår det som i beste fall kan minne om en funksjonalistisk industribygning. Jeg synes det er skikkelig leit ettersom jeg miner det var blant områdets mer unike bygg med flotte avrundede vinduer i øverste etasje.

Image

Wilses gate 1 i dag:

Image

Image
  • beanie
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

by beanie » 25 Nov 2023, 00:41

Oi, har alltid lurt på hvordan den gården opprinnelig så ut de gangene jeg har gått forbi. Trodde ikke den var så fin!

Her er det stor potensiale for tilbakeføring. Synd at "entstuckung" er så utbredt generelt i Oslo.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 25 Nov 2023, 09:57

beanie wrote: 25 Nov 2023, 00:41 Oi, har alltid lurt på hvordan den gården opprinnelig så ut de gangene jeg har gått forbi. Trodde ikke den var så fin!

Her er det stor potensiale for tilbakeføring. Synd at "entstuckung" er så utbredt generelt i Oslo.
    Jeg ble også ganske overrasket når jeg så bildet. Det er jo åpenbart at noe har blitt gjort med gården, men jeg hadde trodd at den opprinnelig kun så ut som en "standard" Oslo-murgård. Jeg synes den fremstår som mer spesiell og påkostet enn det.

Dessverre har du rett til at veldig vanlig i byen. Mye kunne ha blitt restaurert og tilbaekført, men mitt inntrykk er at mange ikke en gang er klar over hva som har gått tapt. Jeg skulle ønske at Byantikvaren var mer på hugget her.