Oslo | Historiske bilder og tapte bygg
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

Re: Oslo | Historiske bilder og tapte bygg

by Fredrik » 25 Nov 2023, 11:53

Et bilde av bygården i Schous plass 1 på Grunerløkka. Dette er gården hvor Stockfleths holder til i. Her ser vi et mindre eksempel på forenkling, men som er veldig vanlig rundt omkring i byen og som jeg mener kjør at byen fremstår som kjedeligere. Det er faktisk så vanlig at selv bygården over gaten (i venstre bildekant) har gjennomgått det samme. Første etasje ble bygget om før før-bildet ble tatt.

Image

Schous plass 1 i dag:

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 26 Nov 2023, 20:49

Noen gamle bilder av de to bygårdene i Munkedamsveien 98 og i Nils Juels gate 9 på Skillebekk. De er en del av tre bygård lang fasaderekke ut mot Olaf Bulls plass (tidligere kjent som Skillebekkparken). Gårdene ble byggemeldt i henholdsvis 1892 og 891 og begge er tegnet av den svensk-fødte arkitekten Carl Aaman på vegne av murmester Emil Christophersen.

Spør du meg er dett blant de virkelig flotte vestkantgårdene og fasade oser pompøs eleganse. Gårdene er i utgangspunktet vel bevart, men gården i midten har mistet to uvanlige spir og hjørnegården i Niels Juels gate har mistet en stor kuppel på hjørnet og har første etasje har blitt bygget om.

Nils Juels gate 9 sees til venstre. Munkedamsveien 98 er utenfor bildet.

Image

Hele fasaderekken.

Image

Munkedamsveien 98.

Image

Begge gårdene. Nummer 96 har her mistet spirene.

Image

Situasjonen i dag.

Image
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 27 Nov 2023, 13:32

Interessant!

På Nils Juels gate 9 er frontonen som kroner hjørkarnappet såpass kraftig at man egentlig ikke savner kuppelen; inntrykker er ikke at hjørnet er "amputert", slik det ofte blir når pynten over gesimsen fjernes. Jeg mistenker at det er en loftsleilighet bak her (?), så en gjenoppbygging er neppe realistisk.

Men Munkedamsveien 98 er jo en fest som sannsynligvis hadde blitt enda morsommere dersom spirene kom på plass igjen!

Image
  • jh
    Has thanked: 23 times
    Been thanked: 10 times

by jh » 27 Nov 2023, 17:17

Når jeg ser alle disse gamle bildene, tar jeg meg ofte i å ønske meg en større bevissthet rundt materialer i forhold til vedlikeholdelsen av alle de gamle murgårdene i Oslo. Jeg synes det er flott at vi tross alt har såpass mye igjen av Oslos gamle bebyggelse, og at den på mange måter er relativt godt bevart, men jeg synes det er gjort mye dårlige farge- og malingsvalg opp igjennom tiden. På gamle bilder kan man tydelig se at det er brukt materialer som gir en helt annen, og mye rikere, taktilitet og spill i bygningenes overflater, noe jeg synes ofte ikke er tilfelle når man ser på dem idag.

Jeg ønsker meg flere restaureringer og mer vedlikehold a-la det som er gjort på blant annet denne, denne, og denne gården på Grünerløkka, da jeg synes det fremstår mye mer i tråd med hvordan disse gårdene har sett ut opprinnelig, før ting som plastmaling og syntetiske pigmenter ble tatt i bruk. Jeg synes ofte denne mangelen på spill i byggenes overflater kan være vel så viktig for helhetsinntrykket, som dekor og detaljer som er blitt fjernet med tiden.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 27 Nov 2023, 21:50

trygvef wrote: 27 Nov 2023, 13:32 Interessant!

På Nils Juels gate 9 er frontonen som kroner hjørkarnappet såpass kraftig at man egentlig ikke savner kuppelen; inntrykker er ikke at hjørnet er "amputert", slik det ofte blir når pynten over gesimsen fjernes. Jeg mistenker at det er en loftsleilighet bak her (?), så en gjenoppbygging er neppe realistisk.
    Det ser ut til at det har blitt bygget loftsleiligheter i gården, men jeg tror det skulle være mulig å rekonstruere kuppelen uten å påvirke dem i noe særlig grad. Det er jo ikke noen vinduer eller annet i området hvor kuppelen stod.

Image
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    trygvef
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 27 Nov 2023, 21:54

jh wrote: 27 Nov 2023, 17:17 Når jeg ser alle disse gamle bildene, tar jeg meg ofte i å ønske meg en større bevissthet rundt materialer i forhold til vedlikeholdelsen av alle de gamle murgårdene i Oslo. Jeg synes det er flott at vi tross alt har såpass mye igjen av Oslos gamle bebyggelse, og at den på mange måter er relativt godt bevart, men jeg synes det er gjort mye dårlige farge- og malingsvalg opp igjennom tiden. På gamle bilder kan man tydelig se at det er brukt materialer som gir en helt annen, og mye rikere, taktilitet og spill i bygningenes overflater, noe jeg synes ofte ikke er tilfelle når man ser på dem idag.

Jeg ønsker meg flere restaureringer og mer vedlikehold a-la det som er gjort på blant annet denne, denne, og denne gården på Grünerløkka, da jeg synes det fremstår mye mer i tråd med hvordan disse gårdene har sett ut opprinnelig, før ting som plastmaling og syntetiske pigmenter ble tatt i bruk. Jeg synes ofte denne mangelen på spill i byggenes overflater kan være vel så viktig for helhetsinntrykket, som dekor og detaljer som er blitt fjernet med tiden.
    Ja, jeg er enig i at det har stor betydning, men mitt inntrykk er at dette faktisk noe Byantikvaren har satt fokus på i de senere år. Jeg synes det virker som om det stort sett gjøres skikkelig når bygårder pusses opp nå for tiden.

For øvrig synes jeg spesielt at den andre bygården du linket til hadde blitt utrolig flott! :)
  • jh
    Has thanked: 23 times
    Been thanked: 10 times

by jh » 27 Nov 2023, 22:34

Fredrik wrote: 27 Nov 2023, 21:54
    jh wrote: 27 Nov 2023, 17:17 Når jeg ser alle disse gamle bildene, tar jeg meg ofte i å ønske meg en større bevissthet rundt materialer i forhold til vedlikeholdelsen av alle de gamle murgårdene i Oslo. Jeg synes det er flott at vi tross alt har såpass mye igjen av Oslos gamle bebyggelse, og at den på mange måter er relativt godt bevart, men jeg synes det er gjort mye dårlige farge- og malingsvalg opp igjennom tiden. På gamle bilder kan man tydelig se at det er brukt materialer som gir en helt annen, og mye rikere, taktilitet og spill i bygningenes overflater, noe jeg synes ofte ikke er tilfelle når man ser på dem idag.

Ja, jeg er enig i at det har stor betydning, men mitt inntrykk er at dette faktisk noe Byantikvaren har satt fokus på i de senere år. Jeg synes det virker som om det stort sett gjøres skikkelig når bygårder pusses opp nå for tiden.

For øvrig synes jeg spesielt at den andre bygården du linket til hadde blitt utrolig flott! :)
    Absolutt, det virker heldigvis som om det er kommet på agendaen mer i det siste, så jeg håper på store mengder slike restaureringer i fremtiden! Jeg synes også den gården har blitt virkelig flott:)
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Nov 2023, 10:12

Et annet eksempel på fasade-avskalling på Grunerløkka: Schleppegrells gate 24. Det er hjørnegården som kan sees til venstre i dette bildet.

Image

Image

I dag. Faktisk har bygården to adresser nedenfor gått igjennom det samme.

Image
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 28 Nov 2023, 13:04

De rektangulære "knastene" over vinduene er jo til å hefte puss på, så her er det bare å gå igang ;)
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Nov 2023, 15:46

Ja, jeg er har troa på at den burde være mulig å få restaurert. Vi har jo tross alt fått noen lignende prosjekter her i byen nå. Jeg synes også at dagens fasaden ser litt sliten og skitten ut, så det er kanskje ikke så lenge til den blir pusset opp uansett.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    Theodortrygvef
    Rating: 33.33%